• Ammiz

Agistri, Grekland - tips?

Hej! Sambons föräldrar firar sina femtioårsdagar med att bjuda barnen med respektive på en resa till grekland. Så i juni så åker vi till agistri *tjoho*

Har dock aldrig hört talas om denna ö tidigare.
    Vill gärna ha tips på sevärdigheter och mysiga restauranger, och allt annat som kan vara roligt! Någon som varit där?

• Svar på tråden Agistri, Grekland - tips?
  • Annikamed2barn

Där har jag varit och jag gillade det inte! Alldeles för lugnt för mig, det finns absolut inget att göra där. Det finns några restauranger och en strand som är okej men inte mer. Fast det var några år sedan jag var där. Vi tog en tur till Athen och en till grannön Egina där det finns lite mer att göra,

• Tillie

Hej!
    Håller med Annika, Har varit där för 2 år sedan och där finns nästan ingenting att göra. Promenera bada, hyra cyklar, båttur till Egina är väl i stort sett det man har att välja på. Dessutom en ganska trixig resa till ön från flyget! Buss 1 timme till hamnen sedan båt(färja) 2 timmar till ön, därefter transport i en mer eller mindre duglig buss till hotellet! Det tog oss ca 3 timmar att cykla runt ön och se det mesta!! Den lokala bussen gick bara när chauffören "hade lust".Nej, ön passar nog mest till pensionärsparet på bröllopsresa!!

• Ammiz

Trist!!
    Gick det lätt att ta sig till Egina och Athen? Vad fanns det att göra på Egina?
    Någon som tyckte om ön?

• Tillie

Agistri är ju ett rätt "nytt" resmål så därför är turisterna/attraktionerna inte så många än men det kanske har blivit bättre sen vi var där.
    På Egina som var lite större fanns det mer sevärdheter och lite butiker och marknader. Det gick lätt att ta sig dit med taxibåtarna eller de reguljära båtarna som gick några gånger om dagen. Åker ni med Apollo eller liknande resebolag så finns ju såklart de vanliga "utflykterna" (heldag i Athen, m.m )att göra men det är ju ganska dyrt!
    "Huvudtaden" heter Skala där också den finaste badstranden fanns, vi bodde i Milos ca 1,5 km därifrån och var deredd på att gå en massa eller hyr cyklar för hela veckan. Vi såg bussen 1 gång på 7 dagar!!! Dragonera var en fin strand, lite avskild med runda stenar och ganska sevärd. Likaså Mariza med klippor och höga vågor.

Visst tycker jag att ön var jättefin, mycket natur, orört på många ställen, god mat och klart blått vatten men som sagt, ladda upp med en god bok och spel (om ni har barn med) och förbered er på att det inte finns så mycket att ta sig för där. Just det, det fanns en massa tiggande katter överallt också.
    Lägger in en kartbild på ön i mitt galleri om det nu går att se något där.

Hoppas ni får en trevlig resa i vilket fall som helst. Det är ju faktiskt skönt att bara komma hemmifrån ibland .

• Ammiz

Åker snart så jag puffar

Mer erfarenheter?
    Några matställen som jag bara måste besöka?
    Vad finns det för sevärdigheter på egina?

Svar på tråden Agistri, Grekland - tips?