• Lukka

Tips på påskmat eftersökes!

Ska göra ett antal påskmiddagar under påsken. En på skärtorsdagen, en på påskafton och en på annandag påsk och jag har ingen aning om vad jag ska laga. Tänkte ha traditionellt påskbord på påskafton, men vad ska det egentligen finnas på det? Någon som vet? Kan någon tipsa om trevliga (men enkla) maträtter som man kan laga de andra dagarna?

• Svar på tråden Tips på påskmat eftersökes!
  • Lola Jämtland

Påskbord = julmat tycker jag.....

• Lukka

Lola Jämtland:
    Ja, men vad har man istället för skinka då?

• Lola Jämtland

Man kan ju ha skinka även till påsk.... = påskskinka.....

• AnnaK

lamm, lax, sill, skinka, jansson, ÄGG (naturligtvis...) köttbullar, korvar, mm mm mm

• annca

Lax i olika konstellationer och varianter, och massor av sorter av fyllda ägg. En liten helgskinka är smaskigt, och påskbröd med inbakande hela ägg. Och en uppsjö av olika sotrers sill!

• längtaren

Jag har tänkt att göra en lammstek. Till "förrätt" blir det lite lax och ägg tror jag

• teljeufo

Jag brukar göra kuckling i olika former de andra dagarna. Så Tandori kyckling med ris är jätte gott.

• Trinity78

Här är ett gäng goda Viktväktarrecept (alltså nyttiga). De funkar som en buffé tillsammans eller så kan man servera dem ihop med annat som korv, sill, köttbullar osv.

Påskägg
    4 port
    2 points/port

4 hårdkokta ägg
    ½ liten rödlök
    2 msk lökrom eller röd stenbitsrom
    2 msk fraiche (max 2%)
    salt och peppar
    dill
    citron

Dela äggen i halvor och ta ut gulorna. Skala och finhacka löken. Spar lite rom till garnering och blanda resten med äggula, lökhack och fraiche. Smaka av med salt. Lägg fyllningen i ägghalvorna. Ställ dem på ett fat med olika sorters blandad sallad. Toppa med rom, garnerna med dill och citron.

Örtbakad lammstek
    4 port
    5 points/port

600g mager lammstek
    2 vitlöksklyftor
    3 msk persilja
    1 msk färsk rosmarin
    1 msk färsk timjan
    ½ lime
    2 tsk flytande margarin

Finhacka vitlök, persilja, rosmarin och timjan. Blanda allt tillsammans med salt, peppar och rivet limeskal. Fördela örtblandningen i steken och bind med steksnöre. Bryn steken runt om i margarinet. Lägg över i en ugnsfast form. Stick i en stektermometer, stek i ugn 150 grader tills 62-65 grader. Lägg in steken i folie och låt vila 20 min innan den skivas upp.

Potatisgratäng
    4 port
    3 points/port

8-10 potatisar
    1 purjolök
    1-2 vitlöksklyftor
    2 dl matlagningsgrädde (max 7%)
    2 dl lättmjölk
    salt och peppar
    Skala och skiva potatisen, stimla purjolök. Varva potatis, purjo och kryddor i en eldsfast form. Blanda grädde och mjölk, häll på blandningen och tillaga i ugn 150 grader ca 90 min. Höj temperaturen till 225 grader de sista 20 min. Servera potatisgratängen till lammsteken och sallad.

Glaserad kalkon med apelsinsås
    4 port

4 kalkonfiléer à 125g
    2 tsk flytande margarin
    2 tsk soja
    1 msk honung
    2 msk apelsinjuice
    1 tsk salt
    ½ tsk ingefära

Apelsinsås:
    Spad från stekningen
    Saft och skal från 1 apelsin
    Saft och skal från 1 citron
    1-2 msk redning
    salt och peppar

Bryn filéerna runt om i margarinet. Ta upp dem. Blanda 1 tsk margarin, soja, honung, apelsinjuice, salt och ingefära. Pensla filéerna med blandningen och lägg i en ungsfast form. Efterstek i ugn 200 grader ca 15 min. Pensla igen medan de steks. Använd stekskyn som spad till såsen. Blanda ingredienserna till såsen och låt få ett uppkok. Smaka av med salt och peppar.

Persikosallad
    4 port

4 persikohalvor
    2 dl hallon
    2 msk hackad mandel
    citronmeliss eller mynta

Värm hallonen, men ta inte sönder dem helt. Lägg upp på tallrikar. Skär persikorna i klyftor och lägg i hallonsåsen. Strö över mandel. Garnera med citronmeliss eller mynta.
    Reality is a bore
  • Lukka

Tack för alla idéer!!

Trinity78:

Suveräna recept! Tusen tack!

• Trinity78
    Lukka skrev 2006-04-05 14:18:03 följande:
    Trinity78:Suveräna recept! Tusen tack!
    Hoppas att det smakar.
    Reality is a bore
  • jenjim

JAg brukar även göra lite små pajer med ansjovis och en äggstanning i aluminium formar som brukar vara mkt populära.
    Sen har vi gärna lite räkor. Lax meloner och frukt, men det är ju med lite prinskorvar och köttbullar ägg och kankse en kavringtårta arla.se hade en jätte god förra året tror jag.
    Kram

Svar på tråden Tips på påskmat eftersökes!