Här är ett gäng goda Viktväktarrecept (alltså nyttiga). De funkar som en buffé tillsammans eller så kan man servera dem ihop med annat som korv, sill, köttbullar osv.
Påskägg
4 port
2 points/port
4 hårdkokta ägg
½ liten rödlök
2 msk lökrom eller röd stenbitsrom
2 msk fraiche (max 2%)
salt och peppar
dill
citron
Dela äggen i halvor och ta ut gulorna. Skala och finhacka löken. Spar lite rom till garnering och blanda resten med äggula, lökhack och fraiche. Smaka av med salt. Lägg fyllningen i ägghalvorna. Ställ dem på ett fat med olika sorters blandad sallad. Toppa med rom, garnerna med dill och citron.
Örtbakad lammstek
4 port
5 points/port
600g mager lammstek
2 vitlöksklyftor
3 msk persilja
1 msk färsk rosmarin
1 msk färsk timjan
½ lime
2 tsk flytande margarin
Finhacka vitlök, persilja, rosmarin och timjan. Blanda allt tillsammans med salt, peppar och rivet limeskal. Fördela örtblandningen i steken och bind med steksnöre. Bryn steken runt om i margarinet. Lägg över i en ugnsfast form. Stick i en stektermometer, stek i ugn 150 grader tills 62-65 grader. Lägg in steken i folie och låt vila 20 min innan den skivas upp.
Potatisgratäng
4 port
3 points/port
8-10 potatisar
1 purjolök
1-2 vitlöksklyftor
2 dl matlagningsgrädde (max 7%)
2 dl lättmjölk
salt och peppar
Skala och skiva potatisen, stimla purjolök. Varva potatis, purjo och kryddor i en eldsfast form. Blanda grädde och mjölk, häll på blandningen och tillaga i ugn 150 grader ca 90 min. Höj temperaturen till 225 grader de sista 20 min. Servera potatisgratängen till lammsteken och sallad.
Glaserad kalkon med apelsinsås
4 port
4 kalkonfiléer à 125g
2 tsk flytande margarin
2 tsk soja
1 msk honung
2 msk apelsinjuice
1 tsk salt
½ tsk ingefära
Apelsinsås:
Spad från stekningen
Saft och skal från 1 apelsin
Saft och skal från 1 citron
1-2 msk redning
salt och peppar
Bryn filéerna runt om i margarinet. Ta upp dem. Blanda 1 tsk margarin, soja, honung, apelsinjuice, salt och ingefära. Pensla filéerna med blandningen och lägg i en ungsfast form. Efterstek i ugn 200 grader ca 15 min. Pensla igen medan de steks. Använd stekskyn som spad till såsen. Blanda ingredienserna till såsen och låt få ett uppkok. Smaka av med salt och peppar.
Persikosallad
4 port
4 persikohalvor
2 dl hallon
2 msk hackad mandel
citronmeliss eller mynta
Värm hallonen, men ta inte sönder dem helt. Lägg upp på tallrikar. Skär persikorna i klyftor och lägg i hallonsåsen. Strö över mandel. Garnera med citronmeliss eller mynta.