Jordgubbs/blåbärsmössa
Jag skulle så gärna vilja ha en jordgubbsmössa till min dotter och undrar därför om det finns någon här som har en beskrivning på dessa jordgubbs- och blåbärsmössor ? Skulle bli så glad om ngn kan hjälpa mig med detta....
Jag skulle så gärna vilja ha en jordgubbsmössa till min dotter och undrar därför om det finns någon här som har en beskrivning på dessa jordgubbs- och blåbärsmössor ? Skulle bli så glad om ngn kan hjälpa mig med detta....
min svärmor har stickat blåbärsmössor, beskrivning finns i de flesta garnaffärer. De är såå söta.
Ja, de är helt underbara. Har hittat beskrivning på Internet på en blåbärsmössa så därför undrar jag om det är samma beskrivning bara det att man byter färgerna....Ingen som har ngn beskrivning hemma ??
Jag har haft... ska se om jag hittar dem...
Åh vad gulligt av dig, blir såå glad !!
Jag hittade mönstret!
Jordgubbsmössa!
Lägg upp 78 maskor med rött garn på stickor 4½. Sticka slätstickning i ca 4 cm, då de gröna prickarna börjar ("prickvarvet").
"Prickvarv": Sticka * fem röda maskor, en grön maska* Upprepa mellan * varvet ut. Sticka ytterligare två varv prickvarv med 6 varvs mellanrum (eller om du vill ha fler prickar var 3:e varv). Andra prickvarvet stickas: två röda maskor * en grön maska, fem röda maskor *. Upprepa mellan * varvet ut. Prickarna hamnar nu på snedden på mössan.
Då stickningen mäter ca 14 cm (tror det står så) börjar mönsterstickning enligt mönstret nedan.
Fortsätt efter mönsterstickningen med grönt. På det första räta varvet efter mönsterstickningen börjar ihoptagningen. Sticka * fyra maskor, sticka två maskor tillsammans *. Upprepa ihoptagningen mellan * varvet ut. Gör ihoptagningen vartannat varv yttterligare fyra gånger men gör nu ihoptagningarna rakt ovanför det första ihoptagningsvarvet. (Andra ihoptagningsvarvet blir då: *sticka tre maskor, sticka två maskor tillsammans*. Upprepa mellan * varvet ut.)
Efter sista ihoptagningsvarvet, dra tråden igenom de återsående 13 maskorna.
Stjälken: Lägg upp åtta maskor med grönt. Sticka slätstickning ca 3 cm. Maska av.
Montering: Sy ihop mössan i sidan. Dra åt tråden i toppen och fäst. Rulla ihop den lilla stjälken och sy fast den i mössan.
Blåbärsmössan stickas på samma sätt men utan prickvarv!
Mönsterstickningen:
Nu ska jag försöka mig på att förklara mönsterstickningen (den är en bild på mitt mönsterpapper), lättast är nog att rita upp det på ett rutigt papper:
Mönstret löper på 25 rutor enligt följande:
Varv 1 och 2: 3 m rött, 1 m grönt, 5 m rött, 1 m grönt, 5 m rött, 1 m grönt, 5 m rött, 1 m grönt, 3 m rött.
Varv 3 och 4: 2 m rött, 3 m grönt, 3 m rött, 3 m grönt, 3 m rött, 3 m grönt, 3 m rött, 3 m grönt, 2 m rött.
Varv 5 och 6: 1 m rött, 5 m grönt, 1 m rött, 5 m grönt, 1 m rött, 5 m grönt, 1 m rött, 5 m grönt, 1 m rött.
Varv 7: gröna maskor.
Förstod du? Mitt mönster är en kopia och inte det lättaste att läsa annars hade jag kunna skicka det till dig. Hör av dig i så fall...
Jag har gjort både jordgubbs- och blåbärsmössan och tyckte de blev jättesöta.
Lycka till!!!