• Summerlover

Vad ska man äta efter typ ett blodtrycksfall????

Satt i soffan och hela rummet började snurra, det började svartna för ögonen och så nära att svimma har jag aldrig varit. Skit obehagligt och är alldeles skakis nu.
    Går in i v.13 imorgon, och det kan ju bero på att bebisen tar så mkt energi av mig.

Hur kan jag förebygga sånt här?
    Vad är bra att äta el dricka efter?
    Vad ska man helst göra efter att ngt sådant här har inträffat, ska jag lägga mig och vila en stund el vad?

SNÄLLA GE MIG SVAR!!

Från en orolig blivande mamma

• Svar på tråden Vad ska man äta efter typ ett blodtrycksfall????
  • Monstermamman

Banan får du kalium av som hjälper till att reglera blodtrycket, kanske det kan va värt att pröva äta?

• Summerlover

Tusen tack Monstermamman!!

Några fler förslag, för detta är väldigt viktigt för mig eftersom jag har panikångest och blir lätt ångestfylld när ngt sådant här inträffar då jag har "fobi" för att svimma och tappa kontrollen!!!

KRAM

• ebben

mot blodtrycksfall har jag aldrig hört att det finns annat........ja banan då!
    Om det är blodsockerfall så är det ju lättare,att bara stoppa NÅT i mun nästan.

• ebben

I övrigt är det väl bara att ta det lugnt o se till att vara snabb att sätta dig på golvet eller soffan beroende på var du är-för att vila.
    det brukar väl gå till sig rätt fort? det gör det i alla fall för mig.

• ThereseLaurin

dextrosol är också bra

• ThereseLaurin

oj läste hgelt fel =)

• ebben

mot blodtryck??
    det är väl bra för blodsockret!? jaja,vad vet jag...jag tänker att det är för sockret o inte trycket.
    Men det kanske är bra för trycket med .

• Serendipity

Du ska dricka mycket vätska och få i dig tillräckligt mycket salt. För en del hjälper salmiak-godis ifall man behöver något snabbt. Ifall du har järnbrist kan symtomen förvärras - be barnmorskan kolla ditt HB.

www.vardguiden.se/Article.asp

Ifall du skulle få en panikattack ovanpå alltihop kan du iallafall "glädja" dig åt att den driver upp blodtrycket (ja, jag vet, ingen tröst, men det är ju så...).

• Serendipity

Jo, och spänn musklerna i benen och vifta med tårna, och res dig långsamt från sittande till stående!

• nallisen

drick vatten, vätska. När du ska resa dig upp, tänk på att göra det långsamt. Då det är lätt om man reser sig för snabbt att man får blodtrycksfall. Ta upp det med din bm, hon kanske har förslag.

• Summerlover

Tusen tack till alla er som svarat! Jg tror mitt järnvärde har rasat. Det kan ju göra det nu när bebisen tar så mkt energi för att växa och sådär.

Så nu har jag kikat runt och fått fram fakta. Lite tips till alla kanske:

1) Järntabletter
    2) Banan
    3) Leverpastej på grovt bröd
    4) Blodpudding
    5) Dricka mycket vätska
    6) Äta lakrits
    7) Äta jordgubbar (finns nu bara frysta men det är bra ändå)

Hoppas att detta ska hjälpa mig!

Kram på er alla

• nitedrive

Inte mattips,men iallafall: Sätt dig med huvudet mellan knäna om det kommer snabbt,så kommer det fort blod till hjärnan-drick,andas lugnt.Råkade ut för det i en snabbköpskö en gång.Inte kul.

• Babe

Lägg dig ner och andas lugnt och djupt, gärna med fötterna uppåt, res dig lugnt till sittandes innan du ställer dig upp. Andas ordentligt!
    Något att dricka brukar jag ta direkt, det känns att det hjälper, men kan va mest psykiskt *ler*
    Det är inget farligt! Det är skönt att veta.
    Har haft det till-och-från from v7 (är i v13).

Kan verkligen mat hjälpa för blodtrycksfall? Det gör det iom blodsockerfall, men? Jag vet faktiskt inte helst säkert. Men tar gärna emot info *ler*
    Babe

• milimina

ofta får man ju känningar av att trycket är lågt innan man blir så illa däran att det svartnar, åtminstone lär man sej efter ett tag hur det känns. jag går aldrig nånstans utan lakrits och vid minsta tecken tar jag det lugnt och äter några bitar lakrits. mitt redan låga blodtryck har blivit sämre under graviditeten (jag har väldigt fint hb dock) så det händer oftare numer. tyvärr finns det inte mycket mer man kan göra än att just ta det lugnt, sätta sej ner och fram med lakritsen

försök att aldrig nånsin stå eller sitta riktigt stilla. det gör att allt blod åker ner från huvet så håll igång fötterna och benen i köer t ex. står du upp, sätt dej ner på en gång, gärna med huvudet mellan benen om det redan börjat svartna.

det är obehagligt förstås, men trösten är ju att det fort går över igen.

• antoinetta

Jag SATT på bussen och fick ett blodtrycksfall. Gissa om jag vart rädd när jag till och med satt på bussen. Det slutade med att jag var tvungen att be chaffören stanna bussen så att jag fick kliva av bussen för att sätta mig med huvudet korrekt mellan benen. Sedan gick jag sista biten in till stan och då kände jag ingenting.

Svar på tråden Vad ska man äta efter typ ett blodtrycksfall????