• Glad och Gravid

Hur skär man upp mango?

på bästa sätt?

• Svar på tråden Hur skär man upp mango?
  • Glad och Gravid

men de bli´r ju bara skit av alltihop
    och så går de ju inte få köttet från kärnan.

• Danbala

Hur? Ja... med mycken möda och stort besvär?

Stor skärbräda eftersom det geggar så mycket, och vass kniv. Den stora kärnan brukar jag inte försöka karva alltför nära, det blir så konstigt trådigt. Bättre att gnaga lite på den som den är.

• Bluescreen

Om du skär runt hela kärnan och sen försöker dela genom att "bända" med kniven? Som en avocado?

• Glad och Gravid

de går inte göra som med avocado tyvärr! tänkte om de fanns nå knep..?!

• Carniwhore

jag skär av kanterna på den på två sidor, så nära mitten som det överhuvudtaget går.
    sän ristar jag in sträck så det blir som små rutar, vänder den "ut och in" och sedan biter jag av fyrkanterna, lagomt stora bitar :)
    sän gnager jag på det som blev över.
    :)

• Lycka77

det skulle jag med gärna veta!

Jag försökte skära en Mango för flera månader sedan och skar mig så illa att jag fortfarande har ont i ärret! *stackars mig*

Håll er borta från Mango, de är livsfarliga!

• lishe

Man skär längs med kärnan. Först längs den "platta" sidan (ja jag vet inte hur jag ska förklara det bättre) och sen de två sidor som blir över längs kärnans kanter.
    Sen kan man antingen klyfta dessa bitar eller skåra köttet i kuber och "bända upp" dessa med skalet.
    Enkelt va!

• Nebbe

Jag håller med Carniwhore...

Det är bästa sättet att skära upp mango.
    alltså.. ställ frukten på "högkant" och skär så nära kärnan som möjligt på båda sidor. Då får man två "båtar" med skal och fruktkött i. Man skär ett rutmönster i varje båt, i fruktköttet, ej igenom skalet. Sen vänder man ut och in och vips har man mangokuber i igelkotts-stuk.

Om man inte vill gnaga av dem direkt så kan man lossa dem med en gaffel och får då fina kuber som man kan använda i fruktsallad tex.Ett tips är också att i början göra ganska stora kuber, minst 1 cm, eller lika breda som båten är djup.

Lycka till, det kräver lite övning, men har man väl fått till det ser det mycket proffsigt ut.

• Nebbe

Nu blev det visst väldigt många beskrivningar av samma sak... Hoppas det hjälper....

• Glad och Gravid

Oh lord, hur ska detta gå?

• Nebbe

Lustigt att illustrationen hämtades från University of Nebraska, Lincoln. Där har jag varit i en månad och jobbat med mitt forskningsprojekt.. Helt OT men ändå..

Förresten så recepten på fruktsallad längre ner på sidan vansinnigt smaskiga ut...

Svar på tråden Hur skär man upp mango?