• Anonym (Undrande)

Hyra svart?

Vad händer om man hyr svart? Kan man bli åtalad eller nåt? Eller är det så att man inte bara har samma rättigheter som en vanlig hyresgäst?
  • Svar på tråden Hyra svart?
  • AnneSophie

Andrahandsuthyrning kräver alltid godkännande från värden. Se till att ha det! Har man inte värdens godkännande kan uthyraren förlora sitt förstahandskontrakt och den som hyr i andra hand kan bli utslängd utan förvarning. Båda parter tar stora risker om man hyr/hyr ut i andrahand utan värdens tillstånd.

Hyra i andrahand - tänk på!
    Undvik att hyra av personer som:

- inte vill ge ett skriftligt hyreskontrakt (se Kontrakt).
    - inte går med på att visa upp ett godkännande från värden om andrahandsuthyrning.
    - inte går med på att andrahandshyresgästen betalar in direkt på ett konto eller får ett riktig kvitto på hela den betalade hyran.
    - tar ut oskäligt hög hyra, det finns bestämda regler för hur mycket man får ta ut i andrahand oavsett om det är en hyresrätt eller en bostadsrätt, hur mycket man får lägga till för möbler och vad som räknas som möblerad (se Hyran).
    - vill ha mer pengar än vad som står på ett eventuellt skriftligt kontrakt, dvs svarta pengar.
    - inte låter dig göra en besiktning av lägenheten och skriver under besiktningsprotokollet.

En privatperson kan gratis begära att få kreditupplysning på sig själv en gång om året. Det är möjligt att förstahandshyresgästen kräver kreditupplysning för att se att du inte har tidigare betalningsanmärkningar.

Det är viktigt att betala in hyran på ett konto eftersom du då har lättare att visa exakt hur mycket du har betalt. Vid kontant betalning se till att få ett kvitto med vem som har betalat, hur mycket och till vem, och se till att få förstahandshyresgästens underskrift. Om du betalat för hög hyra (se Hyra) men inte kan styrka detta kan det bli svårt att få igenom en prövning i hyresnämnden för att du ska få tillbaka den del av hyran som är för hög.

Här finns en del info:
    www.jagvillhabostad.nu/asm/asmService.asp

• sofialisa

Jag har hyrt svart, för mig funkade det bra.. men jag har hört många skräckhistorier om folk som blivit STORT lurade´.. Jag tror mer det är olagligt för den som hyr ut svart än den som hyr svart .. *hoppas jag* .. heh

• Anonym (Undrande)

Tack! Hur fungerar det med inackorderingstillägg om man hyr svart?

• Långbenopluto

Du får INGET inackorderingstillägg om du hyr svart. Du måste ha ett giltigt första eller andra -hands kontrakt.

Svar på tråden Hyra svart?