• mojkan

1-åring som skakar på huvudet! Känns det igen?

Vår lille kille skakar ibland ganska häftig på huvudet i sidled. Ibland när han leker och lyssnar på musik och ibland precis innan han ska somna. Har gjort så i ett par veckor. Frågade barnläkaren på BVC idag, i samband med vaccinationen, om det var normalt och han hade inget riktigt bra svar på det. Någon som har ett barn i samma ålder som gör så eller har barn som har gjort så? Vet någon varför de gör så? Tror att han kommer att sluta med det och det betyder säkert inget men vi undrar ändå lite över det (hönsmamma, jag vet!)...

• Svar på tråden 1-åring som skakar på huvudet! Känns det igen?
  • Mumin

Jag har hört om flera barn som gör så, någon sa att deras BVC-sköterska sagt att ungarna helt enkelt tycker att det är kul, att världen skakar roligt då .

• Gull Pian

Jag vet många barn i ungefär den åldern som gör så. Är det inte ungefär när balanssinnet håller på att utvecklas som det är extra roligt att göra så? Jag har för mig att små barn och (förlåt mig nu...) råttor saknar det där som gör att man blir snurrig om man "utsatt" för centrifugalkraft (snurrar runt som fasen....) det kommer med åldern på barn... Men det var längesen jag hörde teorin och vem vet....forskare ändrar ju sig titt som tätt..... Iallafall.... (för att komma tillbaka på spåret) jag vet många små barn som skakar på huvudet sådär och sen nästan kiknar av skratt... säkert inget att oroa sig för.

• mojkan

Å, det låter som bra och rimliga förklaringar båda två. Som sagt, säkert inget att hänga upp sig på men man undrar ju. Och så är det intressant att höra vad andra tror också...

• Rerre

Min nio månaders dotter gör precis likadant. Ibland sitter hon och leker på golvet och rätt var det är så skakar hon på huvudet. Ibland så börjar hon till och med skratta. Jag håller nog med om att hon tycker det är roligt. Det är nog inget att oroa sig för.

• mojkan

Skönt att höra! Det är nog bara jag som är lite sjåpig...

• Marängswiss

Min son gör ocksa sa ibland. Men enligt var barnläkare kan det bero pa att barnet känner ett allmänt obehag, tex huvudvärk...sa olika svar man kan fa.

• mojkan

Ja, verkligen! Kan tillägga att vår kille också oftast skrattar när han gör det (vid lek och musik) så han borde inte känna något obehag. Barnläkaren idag gissade på att han känner sig otrygg när han gör det vid sängdags men tror inte det då han nästan alltid somnar på min arm i vår dubbelsäng. Han älskar att ligga i vår säng!

• My precious

Här är en till liten kille som gör det :) Fast inte riktigt lika ofta längre, han är nu ca 13 månader. Han gör det själv när han leker, inte så ofta dock, däremot om man gör det tillsammans med honom så man sitter och tittar på varandra då tycker han det är jättekul :) Annars gör han det ofta när han är trött, typ en grej för att han inte skall somna känns det mer som, han liksom skakar på huvudet och så orkar han hålla uppe ögonen i nga sekunder till :)

• My precious

Just det ja, att han skulle känna sig otrygg vid sänggåendet det tror jag inte alls på eftersom jag vet hur han låter när han är otrygg. Ville bara tillägga det ;)

Svar på tråden 1-åring som skakar på huvudet! Känns det igen?