• Anonym (låntagare)

prick hos kronofogden?

Jag missade (eller sket i) att betala tv-avgiften när jag och min kille flyttade ihop för 2 år sedan.
    Eftersom "pejlarna" inte varit hemma hos oss trodde jag att man kunde strunta i att betala, de hade ju inga bevis för att vi hade tv.
    Men fick senare en inbetalning direkt till "fogden", som jag betalade samma dag. Inget inkasso först!
    Har nu fått veta att om detta sker får man omedelbart en prick som följer en 3 år.
    Jag och killen vill köpa hus nu i sommar. Och då undrar jag hur känsliga banken kan va på denna lilla prick (500 kr som betalades direkt) om vi ska ta huslån?
    Idag har varken jag eller killen lån (han har haft billån, men löst detta). Vi har båda fast inkomst, ca 15 000 netto vardera.
    Har fått ett nej hos SEB. Men vi har våra löne och sparkonton hos nordea, vågar man fråga dem?

• Svar på tråden prick hos kronofogden?
  • Anonym

du har ingen prick om det inte har hänt förrut. Betalar man in direkt så har man bara en osynlig prick hos kronofogden som bara dom ser, men om det händer igen så får du prick som syns i tre år.

Ring och prata med dom och få det bekräftat så känns det bättre och ni kan köpa hus i lugn och ro!

Kan tillägga att jag hade en betalningsamärkning men fick ändå lån på lägenhet, det beror på ekonomin och storleken på skulden och om den är betald eller ej!

• Anonym (låntagare)

Ja, ditt svar stämmer!
    MEN inte en skuld om tv-avgiften. Det är den enda avgift i sverige som man får en 3-årig prick direkt av om den kommer till fogden.
    (sverker på plus gjorde ett repotage på tv om detta för ett tag sen)
    Jag har själv ringt och kollat mitt personnummer efter att SEB informerat mig om min prick.
    Jag undrar ändå om kanske våran bank, nordea, kunde ha överseende med detta???

• Anonym (låntagare)

Ingen som jobbar på bank???

• Barn nr2

Enda sättet att få reda på om Nordea godkänner er är att fråga dem.

Vi hade vårt huslån på Föreningssparbanken för några år sedan och när vi skulle renovera fasaden ville vi låna 30 000kr till det. Men eftersom vi hade en prick så fick vi inte det trots att skulden var betald direkt och att vi aldrig varit sena med våra amorteringar och lånbetalningar. Vår bankman såg att vår prick skulle försvinna 1 månad senare och bad oss att komma tillbaka om dyrgt en månad för då kunde vi få pengarna. Vi valde att byta bank när vår prick försvunnit, om de inte kan låna oss pengarna en månad men månaden efter så valde vi att ta våra lån, pensionsparande, sparande och aktier till en annan bank.

• Anonym (låntagare)

Men om vi frågar idag så får de ju reda på pricken, och kanske säger nej tack.
    När vi sen frågar igen om ett år kanske de kommer ihåg denna prick, även om den är borta.
    Då vill man ju inte ha frågat i onödan idag.

• Lioness

Det finns en bank som lånar ut till folk med prick eller på annat sätt dålig ekonomi, Blue nånting heter dom. Dom vill å andra sidan ha högre kontantinsats men kan vara en lösning om du inte får lån hos en vanlig bank!

Lioness

• Anonym (låntagare)

Tack för tipset, men jag vill ha ett "vanligt" lån hos en "vanlig" bank.

• Barn nr2

Banken sparar inte uppgifter om folks prickar, de tar en kreditupplysning och där får de reda på om du har en prick eller ej. Om ni frågar idag och får nej, så kan ni fråga igen när pricken är borta och då få ja om era inkomster tillåter lånebeloppet.

Blue Step lånar ut till folk med prick.

• softamaja

tyvärr är det inte som första inlägget skriver.. du har en prick!
    Jag råkade ut för ett litet slarv fel ang en räkning fick också en liten chock och jag betalade direkt då jag fick den, detta va ingen flera tusen skuld utan det va ungefär 1000 kr. Jag kunde inte ens köpa en mobil med abonemang, så jag tycker det är konstigt att första anonym fick ta lån på en lägenhet.
    Har just blivit av med min och det känns sååå skönt för man känner inte sig lika låst!
    Lider med dig..
    lycka till

• Anonym

jag fick lån trots prick hos föreningssparbanken, ett lån på 450 000. Beror nog på hur stor skulden är osv och vilken rådgivare man får!

• Anonym (Hej)

Jag har en prick efter att jag åkt utomlands och glömt att betala till CSN.
    Men i somras fick vi ta huslån genom handelsbanken trots att min prick försvinner i november i år.

Om det inte skulle gå,så kan ni alltid fråga era päron om de vill/kan stå som borgenärer?

• Anonym (låntagare)

Tack för era uppmuntrande tips.
    Men som sagt, jag har redan gjort en låneansökan hos SEB och de nekade trots att min skuld inte var mer än 500 kr och betalades på ett par timmar.
    Tyvärr vågar vi inte (eller jag) berätta om detta till våra "päron".....

• Alfonsina

Det bästa är att direkt tala om att det finns en prick och vad den kommer ifrån. Om ni kommer att få lånet eller ej går inte att säga. Men ett möte med en personlig bankman på ert bankkontor är ju ett måste för det första. Varför inte en genomgång av sparande och pension och fråga då hur kontoret ställer sig till att ha er som bolånekunder?

/Jobbar på Nordea

• Anonym (låntagare)

Alfonsina:

Hur skulle du ta ställning om vi frågade dig? (tror inte det kommer ske men om att liknande par frågar dig)

• Alfonsina

Jag sitter inte som PBM:are så det kan jag inte svara på. Men om jag skulle TRO något så skulle det nog inte vara helt omöjligt, nej. Det beror helt på om PBM:aren (och dennes chef) känner att det är ett lån som ni kommer att klara av och framförallt betala på. Allt är ju inte svart eller vitt, inte ens på en bank.

• Anonym (låntagare)

Tack så hemskt för svaret.

Min sambo frågade en bankkille snabbt en gång i somras om lån. Han skulle då kunnat godta ett husköp på 1,6 milj. enbart genom att kolla på inkomster och tillgångar. Han kollade aldrig upp oss ordentligt utan svarade bara lite ungefärligt.

Så kanske skulle ett lite mindre lån funka...

• Anonym

Hej
    Ni spm har betalnings anmärkningar en eller flera. Ta kontakt med föreningen Fattiga riddare. De kan hjälpa er. Ju fler som går med i föreningen ju bättre chans har man att kunna ändra situationen dvs. Så Kolla in FATTIGA RIDDARE!!!! Ni kommer inte att ångra er.

Svar på tråden prick hos kronofogden?