• Rumpelstilzchen

Hjälp med gräsmattan!

Hej!

Vi flyttade till hus i höstas och nu när snön har försvunnit tycker jag att gräsmattan ser bedrövlig ut De som bodde här innan lyckades hålla den så himla fin, så nu hoppas jag att ni kan hjälpa mig!

Här där vi bor är det sandjord (om det nu spelar någon roll). Vi hann aldrig klippa gräset när vi flyttade in i höstas varför det han växa en del innan vintern slog till. Inte så att det är jättelångt, men det är nog en 4 cm iallafall.
    Så, hur gör jag nu för att skämma bort gräsmattan?
    Skall jag klippa den innan jag ger mig på den? (den är fortfarande rätt blöt på sina ställen efter all snö...)
    Skall den räfsas innan jag strör ut något på den och vilken typ av räfsa skall jag ha? En sån med många skrangliga spröt eller en sån med få men kraftiga spröt?
    Toppdressa? Skulle den må bra av det? Det är kanske nödvändigt med tanke på sandjorden?
    Gödsel/näring? Vad skall jag strö ut?

Som ni hör är jag rookie på det här och vore därför extremt tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig!

• Svar på tråden Hjälp med gräsmattan!
  • Tinnie

Kalka den, vänta 2-3 veckor och gödsla den sedan.. NPK gödsel, billigare men lika bra som blå korn Se till att det regnar eller är blött i backen bara när du kalkar och gödslar, annars är risken att du bränner sönder gräsmattan. Är det torrt och soligt, vattna ordentligt när du har kalkat/gödslat!

Räfsa av löv och annat skräp, använd en räfsa med skrangliga spröt (vilket härligt uttryck! ) se bara till att den är något så när stadig.. så att du med fasta tag kan räfsa bort skräpet dessutom så river du upp lite i gräsmattan, så att den luftas!

• Rumpelstilzchen

Åh tack för svaret!
    Jag räfsade faktiskt hela gräsmattan igår med en "skranglig" räfsa. Hade tänkt åka och köpa gödsel idag! Varför behöver den kalk? Ingår inte det i NPK?

• Tinnie

Kalk och gödsel tar ut varandra och är inte så där väldigt sammarbetsvilliga tillsammans. Jag rekomenderar därför att du köper kalk för sig och gödsel för sig. Kornad kalk är lätt att sprida hyfsat jämt.
    Lycka till.

• Rumpelstilzchen

Aha!

Köpte faktiskt just kornad kalk samt ett NPK gödsel med lite extra mossmedel igår! Så på din inrådan kommer gräsmattan att kalkas idag!

• K J N

En grundkurs:

Mossa växer när det är varmare än 0 grader.
    Gräs växer när det är varmare än 10 grader.

Detta innebär att mossan har en längre växtperiod än gräset.

Mossa trivs där marken är fuktig och sur (lågt Ph-värde).

Börja med att kalka gräsmattan - när du gör detta så höjer du Ph-värdet vilket innebär att mossan får sämre växtmöjligheter. Bästa tillfället att kalka är precis innan gräset ska börja växa, alltså när temperaturen ligger mellan 5-10 grader.

Kalka ca 25 kg per 100 kvm vid en grundkalkning. Kornad kalk eller mjölad kalk är en smaksak men kornad (grantulerad) kalk dammar inte och är lättare att lägga ut eftersom man kan använda en Stroller-kärra eller någon annan typ av spridarvagn.

Kornad kalk kostar 49-59 kr per 25 kg medan finmald (krossad) kalk kostar runt 1 kr per kg (25 kr/25 kg säck). Köp alltid stora mängder o försök att få ytterligare rabatt. Förvara kalk o gödsel torrt för om det blir blött stelnar det till betong inuti säcken.

Om kalken är kornad måste den dock lösa upp sig varför man ska vänta lite innan man gödslar efter kalkningen.

För att offensivt motarbeta mossa krävs mossmedel.

Undvik prefabricerade mossmedel som är apdyra, bland dessa kan nämnas Stroller Mossa och Weibulls Mossa. Det enda du vill åt i dessa medel är järnsulfaten - köp den separat istället. Väljer du Ferromel järnsulfat så kan du köpa en 20 kg säck för runt 100 kr och den innehåller 96% järnsulfat istället för Strollers som bara innehåller 20%. Järnsulfaten blandas med vatten o vattnas ut över gräsmattan. Använd en vattenkanna med en spridarramp. Medlet får mossan att bli brun o släppa från marken varpå den lättare kan tas bort mekaniskt. Använd då en riktig mossrivare/gräsmatteluftare som du hyr. Köp ingen plast Black & Decker eller annat skräp. Ett bra jobb kräver en bra maskin och det är tungt att riva mossa/lufta gräs. Min favoritmodell är Klippo V400. Den kostar dock runt 10.000 kr och är inte ekonomiskt försvarbar att köpa om man inte jobbar med gräs yrkesmässigt - därav att man hyr den vid behov.

Handelsgödsel som ofta kallas för NPK gödsel är ett samlingsnamn för syntetiskt framställda gödningsmedel. Notera att det finns massor av olika NPK gödel varvid många är direkt olämpliga för gräsbruk. Betäckningen NPK är en förkortning för N=kväve, P=kalium och K=fosfor. Sifferkombinationen efter bokstäverna anger förhållandet av respektive komponent relaterat till säckens volymvikt. Ett gödsel som heter NPK 8-7-16 innehåller därför 8 % kväve, 7% kalium och hela 16% fosfor. Det är med andra ord ett utmärkt potatisgödsel som är helt olämpligt för en gräsmatta.

Utan att bli allför djuplodande om gödsel som, tro mej, är en gigantisk vetenskap i sig självt så kan man mycket generellt säga att den viktigaste komponenten för gräs är en hög kvävehalt eftersom kvävet hjälper gräset att ta upp vätska. Ska du köpa ett gödselmedel för gräs så ska du alltså försöka hitta ett gödsel av typen NKP 18-3-10 eller liknande. Gödel med låg kvävehalt är lämpliga för ting vars begärliga delar skördas under jordytan exempelvis morötter, potatis och liknande. Använder man 18-3-10 till potatislandet så får man alltså en väldigt vacker blast men rätt mediokra potatisknölar.

Nu lite genvägar till bra ekonomi i trädgården.

Skippa varumärkesgödsel eftersom du till stor del betalar för just varumärket. Blå Korn (som är ett begrepp) är helt enkelt ett blått färgmedel i vanlig handelsgödsel vars främsta fördel är att tillverkaren kan begära nästan dubbla priset jämfört med vanligt gödsel. Åk till din Lantmännen-butik (Granngården) o köp 50 kg Hydro-gödsel för vall (gräs). En sådan säck kostar runt 200 kr att jämföra med 149 kr för 20 kg Blå Korn. För övrigt så är Blå Korn ett universalgödsel som ska funka bra lite överallt med tonvikten lagd på rabattbruk (kolla NPK-värdet) och inte helt optimalt för gräsmattor.

Algomin är ett kombinationsmedel med både kalk och gödsel i samma säck. Det anses bekvämt eftersom man bara behöver knalla över gräsmattan en enda gång för att lösa två uppgifter men priset är högt (8 kg 340 kvm 129 kr) jämfört med separat gödsel och separat kalk.

• veera

Jag brukar tänka så här: Ju mer jag gödslar destu oftare måste gräsmattan klippas.
    Jag har vitklöver med i gräsmattan för klöver har djupare rötter än gräs(tål torka ganska bra) och så producerar klöver kväve.(mindre gödsel behövs) Det finns mossa i min gräsmatta men det är den sorten som är grön och mjuk så jag gillar mossan och låter den vara. Jag gödslar inte gräsmattan men den måste ändå klippas minst var femte dag.
    I vissa trädgårdstidningar anses klövern vara ett ogräs som är ett tecken på att gräsmattan har gödslats för lite... Om du gödslar för mycket försvinner klövern. Det finns folk som vill ha en perfekt gräsmatta med endast lagom långt gräs men jag är en sån som gillar klöver och tycker att det finns annat att göra än att klippa gräs.

• Nebulosa

K J N: Tack för bra tips!!!

Svar på tråden Hjälp med gräsmattan!