• upptäcksresande

Kan man lagga golv ovanpa heltackningsmatta?

Som rubriken lyder:
    Kan man lagga golv ovanpa heltackningsmatta?

Hela nedre hallen, trappan plus ovre hallen har vi en morkbla heltackningsmatta ( jepp mycket poppis i landet jag bor i).
    Kom garna med tips.....
    vore skont om man inte maste riva ut den, dels for kostnaden, tiden och ljudisoleringen.

Bilder finns i mitt galleri.

Tack!

• Svar på tråden Kan man lagga golv ovanpa heltackningsmatta?
  • Kiralves

nej det tror jag itne går, min man är i grunden heltäckningsmatteläggare (UK) och han tog alltid bort mattor innan nya lades...nu lägger han svenska golv:)

• Barn nr2

Nej, vad jag vet kan man inte lägga golv ovanpå en heltäckningsmatta.

• Tjenne

I våra barns rum ligger det heltäckningsmatta under laminatgolvet och det funkar alldeles utmärkt.
    Kan inte förstå varför det inte skulle gå.

• Monsa

Ja, säger min man som säljer golv och som gått lite golvutbildningar så länge den är korthårig. Då behöver man ju heller ingen foam under

• Danbala

Min vilda gissning är att det beror på vilket golv du ska lägga, hur tjock mattan är, och vad det är för material under mattan...

• Monsa

Alltså det beror kanske på vilket golv du ska lägga förresten. Ska du lägga laminat eller nåt sådant så ska det funka men kanske inte plastmatta då.

• Kiralves

Monsa, vi har fluffigt rosa heltäck..som vi måste riva bort...urk urk....stackars min man

• upptäcksresande

tack sa jatte mycket for inlagg!

Tur att den ar kortharig, sa det ska nog ga med laminat da....

Vagar inte ens lyfta pa den, vet inte vad som finns under
    huset ar fr 1920, har jag tur kanske parkett?!

• Danbala

TS:

Åhå! Jag skulle absolut _kolla_ vad som finns under, åtminstone. Jag har sett flera gånger att folk har gömt fina trägolv under heltäcknings-/kork-/linoleummattor bara för att det varit mer inne... *ryser*

• Isfjord

Kanske breda, fina ekplank under? Som du kan fräsa upp springorna mellan och dreva?

Är den korthårig kan det gå att lägga laminat ovanpå, men inte matta. Om ni har (knappast troligt) eller tänker skaffa golvvärme är jag mer tveksam.

• Lindhis

Ser att du fått många svar av mer kunniga än mig men vi ha på visning i ett hus där de lagt laminat på heltäckningsmattan, katastrof kan jag säga. Min man som är snickare säger  nej nej till det.

• Monsa

Lindhis, vad hade hänt? Hur såg det ut?

• Ananak

klart man KAN.... frågan är om man vill ha ett mjukt golv sen? tänk va obalansrat drt blir.. men klart man KAN....

• Monsa

Vad är det för skillnad mellan en korthårig heltäckningsmatta och golvfoam?

• Isfjord

Golvfoam är tunnare, jag har en känsla av att även en korthårig matta kan bli för mjukt. Men jag vet inte, har aldrig provat med heltäckningsmatta under.

• Monsa

Jag tänker mig nog en riktigt korthårig matta, super-korthårig då

• Lindhis

vad som hände var att golvet svikatade och lät varje steg man tog. Synd att lägga pengar på ett nytt golv när man inte ids att ta bort skiten under.

Svar på tråden Kan man lagga golv ovanpa heltackningsmatta?