• PiaLottan

När gav ni ägg till era barn?

I vilken ålder började ni ge ägg till bebbarna? Och i så fall, i vilken form? Ska man ge kokt ägg blandat med tex potatis eller direkt som det är? Jag har fått för mig att man ska vänta att ge ägg, men idag ska BVC att vi kan börja nu. Lillan är knappt 6 månader. Är det nån som vet hur barnet reagerar om det är överkänsligt/allergiskt?

• Svar på tråden När gav ni ägg till era barn?
  • Tonx

Puffar jag med, vill gärna veta :)

• Mammut80

Vi gav dottern ägg när hon var 8 mån tror jag det var. Gjorde äggröra. Hon blev röd runt munnen och kräktes massor senare. Hon är allergisk mot ägg men det blev hela tiden bättre och bättre och jag tror det kommer att växa bort.
    Ju äldre hon blev desto mer kunde hon äta.. pannkakor etc. Dock tycker hon inte om ägg säger hon. Idag (hon är 2,5) märker vi inget på henne om hon lyckats få i henne ägg..men som sagt så vill hon inte äta "rent" ägg själv.

• PiaLottan

Mammut80: tack, då kanske vi ska vänta lite till, eller åtminstone är det inte nödvändigt att testa nu direkt.
    Inga fler??

• medistra

Lukas var nog 8-9 månader när han fick persiljesås med ägg i

ingen reaktion alls

• nelli

Jag gav min son en omelett på äggula i helgen och han är 6,5 mån. Han reagerade inget på det. Läste ett recept på det som var från 6 mån och på BVC sa de att vi kunde börja så smått med ägg nu efter 6 mån.

• Dixie

jag gjorde äggröra till sonen när han var strax över 6 månader och det tyckte han var gott, kokt ägg däremot var nog det äkligaste han någonsin smakat....... fast jag tycker inte heller om kokt ägg - det är kanske ärftligt!!

• SaraMara

Nu säger de att man inte ska vänta med att introducera några livsmedel utan hellre att det är bra att ge barnen det mesta medan man fortfarande ammar. Då är barnen lite skyddade av bröstmjölken.  Tidigare skulle man ju vänta med typ fisk, ägg och mjölk men nu är det bara att köra. Detta berättade dietisten för mig när vi var på barnmottagningen för ett tag sedan med vår mjölkallergiska dotter.

Linn är även allergisk mot ägg och hon får nässelutslag och klåda men jag vet andra som kräks om de ätit ägg så det är olika hur man reagerar.

Lycka till!

• Ekorrfamiljen

Haha! Jag trodde först att du menade påskägg!

Jag gav sonen ägg när han var runt 9-10 månader första gången vill jag minnas. Vi har ju allergier i släkten, så vi var väldigt restriktiva med sånt som kan framkalla allergi. (Ammade tills han var 10,5 månad.)

//Ekorren - mamma till Tin, Troll och lille Vendel i magen.
  • Mandy

Jag har oxå hört det som SaraMara skriver. man kan börjar redan från början.
    Min dotter har ätit pannkaka men inte ägg naturell.

• PiaLottan

Ekorrfamiljen: hahahahahaha......jaaa det är det ju påsktider nu, så det kunde ju ha varit det.... men så långt hade jag inte tänkt gå än.

tack alla för era svar! jag ska kanske ta testa lite ägg på hennes sexmånadersdag ändå....jag ammar ju för fullt så det är väl lika bra att köra på som de flesta er har sagt.

Svar på tråden När gav ni ägg till era barn?