Folk som kastrer sina hundar som bara är 9 månader för att de ska bli lugnare är idioti anser jag. En hund som är 9 månader är FULL med energi och det är ingenting som har med hormoner att göra. Många tycks tro att bara för att man kastrerar en hund så blir han lugnare, men så är inte fallet.
Jag har själv en jack russelterrier. Kastrerade honom vid 11 månaders ålder ENBART för att han va översexuell och red jämt på vår stackars katt, täcken, människor m.m. och efter mycket spekulation förstod vi att det inte handlade om något domninansbeteende. Vi ville enbart få bort denna olat och självklart försvann den efter kastreringen, men han är samma underbara hund som innan och samma temperament och ivrighet, men vissa raser ÄR såna och det är inget man kan få bort genom en kastrering!!
Vill bara att ni som funderar på att kastrera era 9-10 månaders unghundar för att de är ivriga ska tänka till en extra gång. Det är något som tillhör den åldern och är inte något som kommer försvinna för man genomför en kastrering. Då är det bättre att kanske satsa på att få lite hjälp på traven men olika övningar som stimulerar hunden.
Som hallonsaft skrev innan så är en kastrering långt i från bara positiv. Min hund har visserligen aldrig visat hanhundsdominans, men många hundar blir som sagt förvirrade när de träffar honom och som inte riktigt vet hur de ska agera.
Och det här med hullet stämmer... en kastrerad hanhund ska ha 30% mindre mat än annars då ämnesomsättningen försämras.
Min veterinär rekomenderade inte mig en kemisk kastrering då det kan ge hemska biverkningar som att hunden utvecklar diabetes.
Sen finns det självklart en massa positiva fördelar också med att kastrera. Vår hund mådde psykiskt dåligt när han började bli könsmogen och kunde inte själv styra över sina drifter så efter mycket tips och råd om kastrering från olika veterinärer så bestämde vi oss att det kanske va klokast ändå.
Men tänk igenom en kastrering mer än en gång innan ni gör ingreppet. Det är inte alltid så himla positivt som så många tror...