• Standly

Kastrering av hanhund?

Hej!

Jag har en blandiskílle på snart 3 år som jag länge har funderat på att kastrera men är fortfarande lite osäker på effekten. Han har tidigare fått p-spruta (kemisk kastr.) som har fungerat hyfsat men inte med så stort resultat jag hoppats på. Det största argumentet till att kastrera honom är att han blir fullständigt blockerad när vi är ute & går. (Om en tik nyss gått där ska vi inte prata om). Han blir uppstressad och är helt okontaktbar. När vi är inomhus så kan man också märka av stressen ibland & han kan gny & har svårt att koppla av. Jag har tränat MASSOR på kontaktövningar osv utan så mycket resultat pg a detta. Ni som har kastrerat era hanhundar, varför gjorde ni det? och märkte ni någon skillnad? Hur lång tid tog det? Hur gammal var hunden när ni gjorde det?

Har ringt runt & kollat lite priser & det billigaste stället som jag hittade tog 2500:-. Det är väl hyfsat pris eller?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Kastrering av hanhund?
  • pruppa

är också inne på att kastrera hunden, han är precis som du beskriver din. går en löptik förbi tomten börjar han skaka o små spy.....stackarn!! vi kommer få betala 3100:- så ditt pris är ju jätte bra!! vi prova kem kastrering, men märkte inte av nåt resultat alls, så jag hoppas på en riktig kastrering nu!!!

• veronicaermanbriks

jag kastrerade min hane idag.
    han är 9 månader och jag kastrerade honom pga att jag vill att han ska fungera med andra hundar och inte bli hanilsk.
    dessutom hoppas vi på att stressen ska släppa lite.
    jag hoppas på en förändring nu men vi får vänta och se :)
    Jag betalade 3000 kr och tror nog det var värt dem pengarna!!!
    Lycka till och hoppas det ordnar sig.

• Hallonsaft

Man ska tänka både en, två och tre gånger innan man gör slag i saken och kastrerar sin hund. Tänk om det var så lätt som veterinärerna säger: Hunden blir lugnare, mindre hanhundsaggressiv, bryr sig inte om tikar m.m. Tråkigt bara att de inte talar om alla nackdelar som finns med en kastration.

Kan nämna några:

* Hanhundsaggressivitet behöver inte alls minska. Den kan även höjas.

* Hunden blir svårare att hålla hull.

* Den kan bli inte bara bli lugn, den kan bli otroligt lugn. Så pass att man inte längre kan träna/tävla.

* Det är ganska vanligt (speciellt om man kastrerar tidigt) att de blir mobbade av andra hundar. Hundar rider på den och går på dem ganska tufft. Och detta av både tikar och hanar. I vissa fall den den inte ens umgås med andra.

* De kan börja visa rädslor och osäkerhet.

* De kan bli inkontenenta.

* En kemisk kastrering är inte alls samma sak som en riktigt. Hunden kan reagera helt olika av dessa.

Jobbar med hundar och har sett alla dessa problem hos kastrarade. Det är inte så ovanligt som man tror.

Har haft bekanta som fått hundarna förstörda pga av kastrering. Men absolut har många även blivit jättebra! Så min rekommendation är verkligen att tänka steget längre. Det är inte så enkelt alla gånger som att man lämnar in en jobbig hund för operation och får hämta en lugn trevlig hund några timmar senare.

Men har man en som mår psykiskt/fysiskt dåligt av alla löptikar så självklart ska man göra något åt det.

• Hallonsaft

Såg att jag skrev slarvigt.

Dessa nackdelar KAN dyka upp, inte ATT de dyker upp.

• Eliin
    Folk som kastrer sina hundar som bara är 9 månader för att de ska bli lugnare är idioti anser jag. En hund som är 9 månader är FULL med energi och det är ingenting som har med hormoner att göra. Många tycks tro att bara för att man kastrerar en hund så blir han lugnare, men så är inte fallet.

Jag har själv en jack russelterrier. Kastrerade honom vid 11 månaders ålder ENBART för att han va översexuell och red jämt på vår stackars katt, täcken, människor m.m. och efter mycket spekulation förstod vi att det inte handlade om något domninansbeteende.  Vi ville enbart få bort denna olat och självklart försvann den efter kastreringen, men han är samma underbara hund som innan och samma temperament och ivrighet, men vissa raser ÄR såna och det är inget man kan få bort genom en kastrering!!

Vill bara att ni som funderar på att kastrera era 9-10 månaders unghundar för att de är ivriga ska tänka till en extra gång. Det är något som tillhör den åldern och är inte något som kommer försvinna för man genomför en kastrering. Då är det bättre att kanske satsa på att få lite hjälp på traven men olika övningar som stimulerar hunden.

Som hallonsaft skrev innan så är en kastrering långt i från bara positiv. Min hund har visserligen aldrig visat hanhundsdominans, men många hundar blir som sagt förvirrade när de träffar honom och som inte riktigt vet hur de ska agera.
    Och det här med hullet stämmer... en kastrerad hanhund ska ha 30% mindre mat än annars då ämnesomsättningen försämras.
    Min veterinär rekomenderade inte mig en kemisk kastrering då det kan ge hemska biverkningar som att hunden utvecklar diabetes.

Sen finns det självklart en massa positiva fördelar också med att kastrera. Vår hund mådde psykiskt dåligt när han började bli könsmogen och kunde inte själv styra över sina drifter så efter mycket tips och råd om kastrering från olika veterinärer så bestämde vi oss att det kanske va klokast ändå.
    Men tänk igenom en kastrering mer än en gång innan ni gör ingreppet. Det är inte alltid så himla positivt som så många tror...
  • Standly

Tack för era svar! Bra att både höra positiva & negativa sidor. Någon mer som har erfarenhet så skriv gärna .

Ni som har hanhundar som är väldigt "tiktokiga" hur går det med lydnaden? Kan man verkligen få en sådan hund att gå riktigt ordentligt i kopplet osv??

• Laverna

Vi hade funderingar på att kastrera vår hanhund tidigare. Veterinären sade då att en kastrering mycket mycket sällan har någon effekt om den görs efter 2 års ålder. Värt att kolla upp så att ni inte utsätter jycken för ett ingrepp i onödan!

• veronicaermanbriks

vet ni vad ni ska få telefon nr till min tränare/hundpsykolog som är genom skk.
    Så kan ni få ¨diskutera detta med henne.
    det finns fler fördelar än nackdelar med att kastrera sin hund och jag har tagit reda på mycket i detta ämne innan vi tog till handling.

och att det skulle vara idioti att kastrera en hund på nio månader är bara skitsnack!

det är bättre att ta det i tidigt stadium än senare eftersom han inte lagt till med olaterna som kan uppstå.

undrar varför tränare och veterinärer förespråkar en kastration.

Blir så trött på alla som tror de vet vad som är bäst för alla hundar!

• veronicaermanbriks

ni kan läsa hundsports senaste medlemstidning där de skriver och förespråkar en kastration!

• babyblomma

Många hundar mår bättre efter en kastering...
    Talar av egen erfarenhet...
    Varför kasteras alla hundar som bli omplacerade???

Jag lider med min hanhund under löppperioden, han stressar, äter dåligt och deppar ihop...
    Har valt att inte kasterar pågrund att det uppstod efter 1 års ålder och vetrinären sa det att risken finns att det bli kvar

Svar på tråden Kastrering av hanhund?