• Honey1982

Bra bärsjal/bärsele om man är kort?

Finns det någon speciell bärsjal/bärsele som är att rekommendera till korta personer? Eller spelar det ingen roll?

• Svar på tråden Bra bärsjal/bärsele om man är kort?
  • Naimiez

Då kanske en elastisk kan bli lite svajig. En vävd långsjal brukar vara bättre då. Se måttabell på www.activebabycare.com/se/bara3size.html där du kan se hur du kanske vill bära och hur lång sjalen skall vara. Se också www.sjalbarn.se

Hur lång är du? Jag är 162 cm och klarar alla knytningar med 4.7 kanske en 4.2 men valde att köpa 4.7m.

• Honey1982

jag är bara 153 cm.. känns så nervöst att knyta själv. tänk om bebisen ramlar ut ifall man knutit för löst

• Naimiez

Vart bor du? På www.sjalbarn.se/data finns träffar man kan gå till som hjälper dig och där du kan titta på olika typer och sorter av sjalar och selar.

Känner mig mer säker i sjalen än med BabyBjörn-selen jag hade först. Älskar sjalarna

Ligger en i tvättmaskinen nu och väntar på att barnet i magen skall titta ut

• Cayenne

Jag är i samma längd som du, och det funkar jättebra med sjal. Bärselar kan det vara lite knepigare med eftersom de är gjorda för längre mäniskor.

JAg använder bärsjalar i olika längder, men en sjal som är 4,2 meter räcker till alla knytningar för mig, men det beror ju oxå på vilken storlek man har på kläder. Min första vävda sjal var en Hoppis 4,6 och den var alldeles för lång eftersom Hoppiz har "moms" på sina sjallängder. JAg använder didymos, och använder strl olika längder till olika knytningar, men är du smal, så rekommenderar jag att du väljer en som är 4,2 eller 4,6. Det är ganska jobbigt med för lång sjal oxå.....

Säkerheten när man knyter har inget med bäbarens längd att göra. Om man känner sig osäker i början, kan man ju öva med en docka eller nalle. Eller försöka hitta någon sjalbärare som bor i närheten så man kan få lite tips och råd.

• Sandrea

Längde spelar väl inte så stor roll... Är det en långsjal så anpassar man ju knytningen efter sig själv... Är det en fastare sjal (typ easyhug) så finns det olika stl...

• Knyttet och K
    Du har fått bra svar om sjal redan. Vill du ha en sele rekommenderar jag en Mei Tai /abc-sele. De passar nog bättre på korta personer.
  • Hallonpaj

Jag skulle rekommendera en bärsjal. Den knyter du så att den passar dig perfekt, det är mycket mer flexibelt än en sele.

Om du är kort så behöver du nog en kortare sjal än om du är lång. Är du smal ochså så kanske du kan klara dig på drygt 4 meter bara? Eller 4,5. Hos många försäljare kan du prova innan du köper.

Bebisen faller inte ut om du knyter för löst, de sitter så säkert! Däremot så blir det inte lika bra avlastning och bärkomfort som när du lärt dig at knyta. Man får träna lite framför spelgeln hemma så har man snart fått snits på det.

• Nova70

Jag tror på en sjal i längden 4,2 meter för dig.
    Angående knytningen är det träning som gäller som allt annat.
    Barnet trillar inte ur om du knyter rätt.
    Dessutom känner du om barnet sitter stadigt eller ej.

Att du knyter okey kan du kolla. Jag tycker att en stor spegel kan vara bra att använda när man är nybörjare. Antingen under tiden man knyter eller efteråt för att kolla att allting är utbrett som det ska vara.
    Allra lättast att lära sig att knyta är med en trikåsjal, de vävda är lite svårare att träna med, men det går givetvis det också. Är bebisen inte jättetung så skulle jag personligen börja med en trikåsjal för att träna med.
    Bra knytinstruktioner för sjalar med småbebisar hittar du här: www.babyboden.nu/Mias/Websidor/knytinstruktioner.htm

Vill du hellre ha en ergonomisk sele så kan du t.ex. välja en Ergo med en s.k. nyföddinsats till. Barnet bör vara lite större innan du använder den på vanligt vis.
    Av egen erfarenhet tycker jag att de är bekväma vid ca 5 månaders ålder först.

En blandning mellan sele och bärsjal är en s.k. Mei Tai.
    Den knyter du enkelt på dig och kan användas från nyfödd upp till ett par års ålder.
    Bebisen sitter ergonomiskt riktigt och det är bekvämt för bäraren.
    Titta gärna i mitt galleri för bilder på Mei Tais om du vill.

Lycka till!

• Cayenne

Jag håller inte med Nova 70 om att en Ergo funkar när man är kort!! Den är gjord för längre människor än både mig och trådstartaren.

• Hallonpaj

Nej, jag har iofs Ergo Classic, vet inte om den nya går att dra åt mer? Men jag är 165 och har storlek 44-46, och jag drar nästan åt axelbanden maximalt!

• Nova70

Så olika kan det vara.
    Beror säkert delvis också på hur lång överkropp man har.
    Jag hade mycket kvar av remmarna att dra åt och jag är inte särskilt lång själv.
    Bästa är förstås om man kan prova en sele innan man köper.

• Cayenne

Enligt uppgifter jag hört, har den nya Ergon längre remmar än classic. Jag hade en classic och jag kunde använda den tills gravidkilona försvann. Sedan funkade det inte alls. 152 cm och numer under 50 kg.

Vill jag ha knuten fram, räcker inte 4,2 meter, men med knuten i ryggen (med lillan fram) kan jag göra alla knytningar med den.

Svar på tråden Bra bärsjal/bärsele om man är kort?