• Tini

Hur lär man katter att gå ut och sen hitta hem????

Har två katter som är ca 1år. Nu när bebis ska komma till våren vill vi lära katterna att gå ut.. de har bara varit inne hela tiden.. Vi bor på landet, men vi har en ganska stor väg utanför.. Men hoppas att de ändå kan gå ut, vi har stor trädgård på baksidan.
    Hur gör man????

• Svar på tråden Hur lär man katter att gå ut och sen hitta hem????
  • delifi2

låt dörren stå öppen så att dom kan gå in å ut själva i början, på så sätt lär dom känna sin omgivning å ändå kan känna att dom kan komma in där dom är trygga

• Tini

Vi har tagit ut dom i olika omgångar ( i koppel korta stunder).. "Killen" var tuffare fast ändå rädd, "tjejen" bara la sig ner o skrek.. Tyckte så synd om henne.

• Alicia05sMamma

katter är smarta & intelligenta djur. katter hittar alltid hem igen. Dom kan vandra iväg flera mil men vet alltid vart hemmet är. Så du behöver inte oroa dig. Har själv ute katter kan jag tillägga=) & dom är & springer överallt men hittar alltid hem.

• tinna

Det har jag aldrig funderat på, vi bara slänger ut dom så brukar dom komma hem efter en stund. Men det låter väl vettigt att låta dörren vara öppen, fast å andra sidan så kanske dom bara springer in direkt då. KAn ni inte vara ute tillsammans med katterna, utan koppel då, och sen får dom gå in tilllsammans med er?

• Tini

tinna
    vi ska försöka.. Men känner mig så mesig och lite hönsmamma över dom! *ler*

• Paincake

Sitt ute i trädgården och ha lite koll på dem medan dörren står öppen. Då brukar kissarna fatta vad som gäller.

• Ylva 80

Vår gamla katt hade inget lokalsinne alls!!!!!!!! Vi fick ta ut honom i koppel och visa området flera gånger för att han skulle bli någolunda orienterad. Ändå så gick han fel vid massa tillfällen då vi fick gå och leta upp honom.

• Tini

Vi tog ut dom igår, men så bara försvann den ena.... Vi letade och kallade jättemycket. jag hade den lilla kissen under jackan. till slut skulle jag gå in och lämna den lilla för att sen gå ut och leta igen, men när jag kom till dörren satt min Prins utanför och skaka o ville in!!!

• jollyjumper

När du släpper ut katten ska den vara hungrig, på så sätt går den inte långt hemifrån, för den vill kunna komma in snabbt igen för att den vet att den får mat hemma...

• Meli

De har väldigt bra lokalsinne, låt bara dörren stå öppen.
    Vår honkatt håller sig i vår pyttelilla trädgård men pojken går lite längre. Vi bor ganska långt från en väg. Vår pojkkatt går ibland ut på ena sidan, och kommer hem på andra sidan, genom ytterdörren istället, och vi bor i kedjehus, så det är en bit att gå, och det har han lärt sig själv.

Det som kan hända, om du bor nära en väg, är ju att de blir påkörda :( Å andra sidan kommer de nog bli ännu lyckligare när de får vara lite ute med.

Glöm inte att sätta på halsband med reflex och med namn adress och telenummer i en liten dosa man kan hänga i halsbandet. Tänk också på att halsbandet ska ha gulliband i sig, så att de kan krångla sig ur det om de skulle fastna någonstans. Så är det vaccinering, kastrering (om de inte redan är det) och öronmärkning är bra.
    Kram

• Tini

Meli!

Tack för tipsen! Har faktiskt inte tänkt så mycket på reflexer! Men det ska inhandlas nu! Det tråkiga är att vi har en järnvägsräls också ganska nära. Men jag tror på det du skriver att det är nog lyckligast om det får gå ut ändå! Killen är kastrerad och tjejen ska steraliseras men äter p- piller så länge...

Jollyjumper!

En bra idé!

• Icapika

Bäst att se till att hon är kastrerad innan ni släpper iväg dem om ni inte är beredda att ta hand om flera kattungar i 12 veckor. P-piller kan de spy upp eller spotta ut så är det kört.
    Hoppas det går bra iaf!

• Lina 2

Så länge katterna känner sig trygga inomhus brukar det inte vara något som helst problem att släppa ut dem för då vet de var tryggheten finns.

Vår kisse är så bra så att han vet att det är vi som är tryggheten och inte själva bostaden, så därför kan vi ta med honom när vi åker bort och släppa ut honom var som helst. Han skulle aldrig få för sig att försöka springa "hem", som man hört att en del katter gör när familjen flyttar, utan vet att hemma är där vi är oavsett var. Katter är kloka djur!

• Tini

Lina 2
    Vad skönt!
    Jag är bara så orolig! Typisk hönsmamma!

• MJN

Min katt tjej har flyttat med mig till en ny stad och blivit utekatt och det har gått jättebra. Hon kan iof vara "borta" i nästan en vecka åt gången, men hon kommer alltid hem.
    Sambons katt vill inte vara ute mer än några timmar åt gången (särskilt inte när det regnar). Så det varierar mellan katter hur länge dom vill vara ute. Så länge dom har tryggheten hemma så kommer dom tillbaka.

Tänk på att okastrerade katter kan "vandra" långa sträckor för att hitta en "maka/make". Men dom brukar alltid hitta hem.

Virrigt men kanske nån förstår...

• My 2

Största problemet med mina tjejer är att de inte VILL komma in igen... får lura in dem varje dag... tur att jag är smartast

/my

• Sodapop

Ett litet råd till alla kattägare där ute:
    - kastrera alltid katten om den ska gå lös (annars blir det en massa ungar och redan idag finns hemlösa katter som svälter ihjäl).

- chip eller öronmärk katterna hellre än sätt på halsband (möjligtvis både och om man vill ha reflex). Halsband kan lätt fstna och katterna kan strypas. Katterna bör vara märkta på beständigt sätt så att de inte tas för förvildade och skjuts av kommunjägarna.

- tänk på att i tätbebyggda områden kan grannar bli mäkta irriterade på katter som håller till på deras tomter. Ibland går det så långt att de anmäler eller i värsta fall tar hand om "problemet" själva.

Jag älskar katter och tycker att de är kloka djur. Men även de kan irra bort sig och råka illa ut, det är något man får räkna med om man släpper ut dem.

• Sodapop

Oj...blev jag en sån där tråddödare nu?? Det var inte alls meningen! Jag känner mig jättetråkig..

• Tini

Tack till alla som har svarat på den här tråden!
    Jag har tagit till mig jättemycket av era tips, halsband,adresser reflexer mm.
    Nu är de ute några timmar om dan o de älskar det!!! Slåss med grannens katt lite, men blir det för mycket så e alltid fönster vägen öppen.
    Är såååå glad för att det har lyckats!
    Tack till alla!

Svar på tråden Hur lär man katter att gå ut och sen hitta hem????