• Linnéa31

    Varning för 'åksjukeband' mot illamående!!!

    Hej vänner!

    Tänkte bara berätta något märkligt som jag just varit med om. Har varit ute och seglat i helgen och hade då på mig ett par 'åksjukeband', vilket ser ut som 'svettband' man har runt handlederna. På dessa sitter det fast en liten hård 'kula' som ska trycka mot insidan av handleden (på en särskild punkt). Dessa band (en på vardera handled) köpte jag på apoteket. På förpackningen står att dessa är bra mot åksjuka (typ sjösjuka) och graviditetsillamående. De funkade bra mot sjösjuka.

    Sen när jag var hos min akupunktör igår (tar akupunktur nu inför försök nr 3) så berättade jag om bandet, som tydligen (enligt förpackningen) trycker på något som heter 'punkt 6'. Min akupunktör sa då direkt att "den ska du INTE använda nu när du försöker bli gravid, eftersom punkt 6 är en känd punkt som kan orsaka spontan abort"!!!! Jag blev alldeles vit i ansiktet när jag tänkte på att jag kanske hade tänkt att använda bandet om jag skulle ha turen att bli gravid - tänk om jag gjort det och fått MF!!

    Jag frågade henne hur de kunde sälja såna band mot graviditetsillamående som kan orsaka MF och hon sa att de faktiskt hjälper mot illamående men att man måste vara medveten om riskerna (det stod ingenting om några risker i förpackningen). Då hon vet att vi går igenom mycket för att bli gravida så sa hon att hon nog trodde att jag ville veta detta för att undvika riskerna (självklart!). Jag blev glad att hon berättade men också förbannad över att de kan sälja sånt på apoteket??? Så, mina vänner, när ni lyckas bli gravida, var försiktiga med dessa band! Har naturligtvis inga 'bevis' på att det är skadligt, jag bara vet vad min akupunktör berättat, men hon är jätteduktig och jag litar fullt på henne. Kram på er, Linnéa

  • Svar på tråden Varning för 'åksjukeband' mot illamående!!!
  • Trazzel Maja

    Ja du....... det är ju för jä*ligt att det inte informeras om det på apoteket.

    TACK så mycket för din varning !!!!!!!!!

    *kram på dej*

Svar på tråden Varning för 'åksjukeband' mot illamående!!!