• pucken

nån som kan hjälpa mig med validitet och reliabilitet?

har en tenta i kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder nu på lördag,och jag bara blandar ihop de där två begreppen hela tiden. är det nån som kan hjälpa mig att skilja dem åt? ska ha koll på intern och extern validitet samt intern och extertn relibilitet.

• Svar på tråden nån som kan hjälpa mig med validitet och reliabilitet?
  • Trinity78

Så här skrev jag i min C-uppsats:

Reliabilitet betyder tillförlitlighet eller noggrannhet. När mätningen inte utsatts för påverkan av tillfälligheter anses reliabiliteten vara hög. Om studien har en hög reliabilitet innebär detta att studien ska kunna upprepas och leda till ett likvärdigt resultat.

Validitet eller giltighet betyder att verktyget eller frågan verkligen mäter det de är avsedda att mäta. Frågorna måste övergripande behandla det område som undersökningen ska täcka in och svarsalternativen måste stämma överens med frågornas utformning. Frågorna täcker in områden som är väsentliga för uppsatsens syfte och svarsalternativen är formulerade så att de ska stimulera till utförliga svar. I de allra flesta fall har också respondenterna svarat tydligt på frågorna.
    Reality is a bore
  • pucken

tack =) ska se om jag får in det i skallen!

Svar på tråden nån som kan hjälpa mig med validitet och reliabilitet?