Kan man äta Kvibille Ädel som gravid?
Som rubriken lyder, är inte så nojjig över vad man "får o "inte får" äta nu under graviditeten, men vill ändå höra!
Tacksam för svar!
Som rubriken lyder, är inte så nojjig över vad man "får o "inte får" äta nu under graviditeten, men vill ändå höra!
Tacksam för svar!
Beror på vilken typ av ost det är....
Läs på www.slv.se om ostar....
nja, ädelost är nog inte det bästa att äta men om du råkat få i dig en bit så är det säkert inget att oroa sig för.
Kolla livsmedelsverkets hemsida!
vad jag vet så får du äta den om den är tillagad/uppvärmd för innan så innehåller den för mycket bakterier
Är det ädelost går den utmärkt att värma till bubblande het o sen äta...tex i en pastasås...
jag gissade på att det var en ädelost eftersom den hette kvibille ÄDEL!
Japp, det får man. I alla fall vad jag har hört. (Har frågat både BM och i ostdisken på lokala mataffären). Brie-ostar och sånt är däremot inge bra.
Okej!
Tusen tack för snabba svar, skulle haft den i en kall sås, men då får jag tänka om!
Inte heller andra ädelostar såsom mögelost och sånt. Men Kvibille ska vara pastöriserad vad jag vet..?
Huu, detta är ju en djungel, läste på slv.se, men vet inte riktigt vad det är för ost jag själv tänkte mig, har aldrig ätit den förr, utan den stog i ett recept, kanske kan man ta nån annan.
Jag har ätit den flera ggr. Kvibille vad den enda jag kunde äta i julas t ex (älskar ädel på pepparkakor :). Kolla i affären annars, de brukar veta vad man absolut inte ska äta, men vad som är ok. I alla fall de som jobbar i ostdiskar osv.