• ugglan

Skaffa hund när man är gravid...?

Egentligen vet jag ju att det inte är så smart med tanke på att det kommer att bli tungt ändå när bebben kommit. Kanske innan dess också om man drabbas av foglossning e dyl.
    Men sedan jag blev tvungen att avliva min älskade schäfertik för snart tre år sedan har jag känt mig lite "tom" och inte lyckats hitta något annat riktigt glädjegivande intresse.
    Och nu har min moster som är en seriös uppfödare av cocker-spaniel en liten tikvalp som får mitt hjärta att banka.. en helt bedårande varelse.
    Eftersom jag verkligen har stöd från min moster och hunden skulle få bo hos henne över förlossningen är de mest akuta hindren undanröjda.
    Jag är ju dessutom en van hundägare och vet vad jag ger mig in på, däremot har jag ju ingen vana av att få barn. Orkar man med både och?
    Vill gärna höra åsikter från er som har erfarenhet av detta.
    Kan också tillägga att jag gärna vill ge vårt barn glädjen i att få ha djur omkring sig så annars hade vi nog tänkt skaffa hund lite senare ändå.
    Annelie

• Svar på tråden Skaffa hund när man är gravid...?
  • jl81

Hej det där är helt olika min vännina har 2 små barn en på 3 och en på 1år och 4 mån dom har hund en schäfer och hon klarar av det så lycka till

• Marre

Jag såg i din presentation att det är i början av nästa år som den lill* kommer och tills dett lär ju vovven ha blivit rumsren och så...
    Det tyckte nämligen jag var det värsta när vi skaffade valp i vintras, allt springande ut var och varannan minut... Jag skulle aldrig ha orkat med både det och en liten bebbe!

Men om ni får valpen snart hinner den ju växa till sig lite innan bebisen kommer och eftersom du har haft hund innan vet du ju vad det innebär.
    Så jag skulle nog säga kör på, det är ju underbart med en liten vovve!
    Har själv en Cavalier King Charles Spaniel

//Marie

• saggitarius

Själv hade jag redan haft hund om inte min sambo funnits med i bilden.. Han vill inte ha några husdjur ännu!!!
    Jag tycker nog att du kan ta tiken nu så den hinner bli 'hemtam' o allt innan bebisen kommer!
    tänk vad skönt att komma ut på promenader!!! Alltid sällskap!

Dessutom är det bra för bebisen att ha hund från starten för att motarbeta allergier!!

Vad tror du själv? Tror du det blir så jobbigt? Allt går om man vill!

• first

Jag förlorade min älskade vovve för ca 1 år sedan, och längtar oerhört efter hund. Men jag skulle ALDRIG ha valp och bebis samtidigt.... inte rätt mot varken barn eller hund.

Skillnad och ha "vuxen" hund och bebis. Men tänk på hur mycket tid man bör lägga på en valp och att ha hund är ju lite som att ha en bebis som aldrig blir stor. Om jag var i dina kläder hade jag nog väntat med att skaffa ny hund till bebisen är lite större. Passade en valp igår - och de är ju krävande :)

Förstår dock att det känns som ett bra tillfälle att bli hundägare på nytt, med moster som uppfödare och allt. Men som sagt - jag hade inte gett mig in i den situationen.

• Tini

Ja!! Varför inte!
    Har själv en Korsning ½ Engelsk staffordshireterrier & ½ Pitbull. Hon har precis fyllt ett år, men är väldigt lugn och lydig. Vi har låtit henne träffa många bebisar och små barn. Men hon är inte alls intreserad. Nosar lite lätt, o går sen o lägger sig..
    Vi har även 2 katter.. Fullt hus!
    Tror att djur har en lugnare inverkan på barn..
    Lycka till!

• LoM

jag säger bara Go for it girl!
    Hundar e ju det underbaraste som finns!
    Kolla in min lilla älskling inne på mitt galleri hon är vår lilla bebis nu :)
    Man mår ju himla bra med djur omkring sig man blir lungare o utsöndrar mer lyckohormoner.
    Mår du bättre mår babyn också bättre :)

• HaltaLotta

Njae........både och tycker jag! Mest negatvt är väl att en valp kräver så oerhört mycket tid och engagemang, vilket en bebis också gör. Finns den tiden till båda???

Positivt är ändå att man är föräldrarledig under valptiden, vilket är bra för alla inblandade ju! Att det skulle bli jobbigt med promenixer o dyl under själva gravven är det nog ingen fara med, en liten valp ska ändå inte ut på långa promenader minst 6 månader om ens det räcker till!

försök att väga det negativa mot det positiva så blir det nog rätt beslut! Att leva helt utan hund kan vara nog så jobbigt det också.......

Lycka till hur det än blir!

• Leeloo

Är man inställd på att det ska funka så gör det nog det. Har själv tänkt på om vi ska skaffa hund eller iaf katt.

• ugglan

Känner nog själv också att fördelarna överträffar nackdelarna. Kändes ändå bra att kolla om jag bara är överentusiastisk för att jag så gärna vill ha denna lilla vovve eller om fler anser att det är ett klokt beslut. Min sambo är mer tveksam än mig och ser fler hinder men det kanske beror på att han aldrig haft hund och inte vet hur mysigt det är..
    Ur allergi-synpunkt är det ju bra om hunden redan finns i bebbes miljö från första början. Sen blir det nog inte så dramatiskt för varken barn eller hund att vänja sig vid varandra på det sättet. När bebbe föds är valpen ca 6 mån och sen när bebbe börjar röra sig och själv få kontakt med hunden är de redan så vana vid varandras närvaro ju... Eller är jag ute å seglar på ett rosa moln nu som tror att allt blir så bra?

• grodans mamma

Jag tycker att du ska köra bara. Du har ju haft hund tidigare och en cocker är ju faktiskt inte lika tidskrävande som en schäfer. Jag har 3 hundar och min kille tar ju hand om promenader och sånt när jag inte orkar (är ju i v.38 nu) så har man hjälp bra så tror jag att det löser sig. Kan tänka mej hur tomt det måste kännas, kan inte ens tänka mej ett liv utan hund!!!! Lycka till // Anna v.38

• Caro

Säger som Ottisen, både ja och nej. Visst är det ett bra tillfälle när man ändå är hemma och valpen har ju hunnit bli rumsren, de får bra sällskap och ni kan gå ut på promenader tillsammans. Men det är ju som att ha två barn. En så ung hund behöver ju massor av uppmärksamhet och engagemang. Jag hade nog tvekat...man vet ju inget om hur barnet man bär på blir (vill inte låta negativ men försöker vara realist). Vi har en vuxen hund och får barn i december. Då blir det ju ändå två individer man ska ta hand om, hunden måste ju ut och få sina promenader även när vi har haft vakna nätter och vill sova när barnet sover. Men du känner det bäst själv. Lycka till!

• Gävletjejen

Hejsan.
    Här en van hundägare som inte kommer att skaffa hund under graviditeten.
    Anledningen är att jag vet vilken tid en hund behöver, men inte vilken tid mitt barn kommer att behöva. För mig kommer det att ta tillräckligt med tid och energi att fokusera på det lilla barnet. Jag har ingen aning om vad jag ger mig in på...

Detta kan iofs bero på att jag som fd instruktör på brukshundsklubben ställer enorma krav på att kunna aktivera min hund på rätt sätt och få 100% lydnad. Och då behövs tid!

Men andra klarar det ju. Känn efter själv. En cocker är ju inte så komplicerad och tidskrävande (förutom möjligen pälsvården dådå) som en större brukshund.

Lycka till!
    /Gävletjejen.

• hustrun

Av egen erfarenhet kan jag säga att när omständigheterna är optimala är det underbart med både hund och barn. Det är när maken är på tjänsteresa, barnet har magsjuka eller förkylning med hög feber samt det är snöstorm ute som det kan vara lite tufft;)

Jag har en 8-årig hund och en treårig son, väntar nästa i mars.
    De tycker väldigt mkt om varandra och det är bra för ett barn att lära sig visa hänsyn till ett djur men se till att det finns personer som kan hjälpa till om allt vill strula och det kör ihop sig. Hunden måste ju ut oavsett väder och sjukdom. Har man hus med trädgård så blir det såklart mkt enklare.

Lycka till med beslutet,

• LiJo

Hej Ugglan! Jag kan förstå att du är bra sugen, men det kanske ändå är bra att tänka om? Det handlar ju om mer än bara att få valpen rumsren innan bebisen kommer. Valpen är ju fortfarande bebis efter det och behöver få all den tid och uppmärksamhet den kräver för att bli en lugn och mysig hund.

Jag tror att du kommer att ha så fullt upp med din nya bebis att det blir svårt att ta hand om en valp samtidigt (även om du har bra hjälp!). Tänk på att livet är långt - det kommer att finnas gott om tid för dig och din familj att skaffa hund längre fram! Och jag håller med dig om att barn mår bra av att ha hund (när de blivit så stora att de fattar det här med ansvar och respekt).

• ugglan

Blir glad över att höra att många förstår att man kan vara så sugen på att skaffa vovve igen, samtidigt nyttigt att höra argumenten som kan tala emot detta.
    Har fortfarande inte bestämt mig..

• musli

Brorsan och hans fru tog hem valpen 4 veckor efter förlossningen... en rottis-valp, och det gick bra... de är som humle och dumle nu tösen och hunden iom att de vuxit upp tillsammans på en filt i vardagsrummet!!!
    De är 7 år nu...

• Micis

Jag tror att vill man bara tillräckligt mycket så går det bra. Jag har varit lite orolig för att mina två vovvar ska komma i kläm når bäbisen kommer men nu så känner jag inte så längre. Vi är två som hjälps åt och är man ensam i bland så går det säkert hur bra som helst, så följ du ditt hjärta bara. Då blir det nog bäst!

Svar på tråden Skaffa hund när man är gravid...?