• sweetheart med felicia

Finns det ögonsalva man kan köpa receptfritt....

Hej, Undrar om det går att köpa ögonsalva utan recept på apoteket till en 3 åring.
    Felicia har fått ögoninflammation som har geggat ihop ena ögat.
    Här är näst intill omöjligt att komma fram till våran vårdecntral.

• Svar på tråden Finns det ögonsalva man kan köpa receptfritt....
  • LottaRos

Nej, finns inte. Det enda som finns är ögonvatten o då kan du lika gärna tvätta med kranvatten.

Du behöver inte till en läkare, det räcker att få tag på distriktssköterskan, hon kan skriva ut salva eller droppar åt er.

• jojjo113

Det räcker att tvätta med ljummet vatten.. Det kan ta upp till en vecka innan det går över, men oftast behövs ingen läkare för ögoninflammation (om ögat inte är super rött inåti)

• sweetheart med felicia

Jaha, ok. För när hon hade det sist var hon kring halvåret och då var jag tvungen att gå till vc för att få en salva.
    Men då ska jag ringa till bvc. Tusen tack för svar.

• mamma37

Nä det finns det inte....ögonen är inget att leka med.....
    Det beskedet jag fick när mina har haft som ditt med gegga så ska du vara myyyycket noga att det inte smittas över i andra ögat.....Ta en bomullspadd o fukta med ljummet vatten o sedan ska ögat torkas in mot näsroten när du gjort det så kasta den genast o gör det en gång till.
    Detta upprepade jag flera ggr under dagen så vi behövde aldrig uppsöka läkare. Fick beskedet att om man anv. ögonsalva som läkare skriver ut, så kan man till sist bli immun mot salvan.

Lycka till! // Maria

• jojjo113

Vissa läkare skriver ut antibiotika (som det är i salvan) utan att ens ge det en chans att läka själv.. Det kan bli problem i framtiden om man ger det för mycket, så ge det en vecka med vatten först..

• sweetheart med felicia

Det är ganska rött och svullet. Hon kan knappt få upp det.
    Grejen är den att hon gnuggar hela tiden och sen gnuggar hon det andra med. Jag kan ju inte heller sitta och hålla fast henne.....*suck*
    Sist fick hela familjen det

• jojjo113

Var noga med att tvätta händerna så smittar det inte till andra så lätt.. MIn pojke har precis haft det.. Han har sett hemsk ut i över en vecka, helt igenmurade ögon, men det är borta nu med hjälp av vatten bara..

• sweetheart med felicia

Hade ingen aning om att man kunde bli imun mot salvan.
    Men jag ska tvätta med ljummet vatten ofta då. Hoppas det går över snart. Hon ska nämligen ha 3årskalas imorgon....
    Sist hon hade det så fick hon det på sin dopdag. Kommer ju så lägligt allt sånt här...

• Mia o Simon

Det finns visst receptfri ögonsalva, har använt det själv. Kan bara inte komma på va den heter..Men de vet på apoteket. Den hjälper ialla fall om ögoninflammationen är lindrig.

Mina båda pojkar hade REJÄL ögoninflammation förra våren och då hjälpte denna salva inte. Fick penicillindroppar/salva att droppa i. Det hjälpte..Men det tog tid..

lycka till! Mia

• Callisto79

Vi har oxå köpt receptfri ögonsalva till vår son. Han var bara typ 10mån, det var bvc som rekommenderade det. (hur lätt är det att hålla rent i ett öga på en liten som bara pillar?) Självklart måste man tvätta oxå, men vårt bvc tyckte det kunde vara värt att prova med nåt lite "starkare" Minns inte heller vad den hette, men fråga på apoteket, de vet

Svar på tråden Finns det ögonsalva man kan köpa receptfritt....