• BillaBong

Göra rent under naglarna?

Har en liten tjej (med väldigt små naglar ) på snart 2 månader och jag undrar hur sjutton man ska komma åt att göra rent under hennes naglar. Det är skitigt där under, men går inte bort hur mycket vi än badar och tvättar. Vill inte peta med nagelsax (trubbig, men ändå) ifall hon skulle rycka till och man kör in saxen i fingret...

Tips, tack

• Svar på tråden Göra rent under naglarna?
  • nettis1

Här är en till lortis:- (2 mån nästa v) Undrar åxå...... ibland går det bort när vi badar.....

• Sjöstjärnan

All "smuts" försvann på våran lilltjej när vi rev av eller klippte naglarna. Tar bort allt det "vita" längst ut på naglarna när vi klipper. Annars river hon sig så illa vi ögonen.

• Ell

Vår lillkille på 2 mån är likadan, ser ut som han lekt utomhus i jorden eller nåt! :)

Jag brukar dra bort det med mina egna naglar eller använda en tandpetare som jag "trubbat" till.

• gnagaren

Precis. Klipp naglarna, så kan det inte sammlas smuts därunder, och den smuts som finns försvinner.

• linalotta

Men hur ska man bära sig åt för att riva av dom då? Min BM sa att man inte fick klippa naglarna på så små, eftersom det blev lätt inflammation för dom....men inte sjutton går dom att riva heller...vet inte hur man ska göra? Min lille rackare är också 2 månader...

Klipper ni iallafall alltså och det kanske går bra om man bara tar lite och är försiktig?

• gnagaren

Vid 2 månader kan du klippa dom. Då har dom hunnit bli lite hårdare. I början viks dom bara om man ska göra det, så då kan man fila, bita eller riva

• Isanna

Jag klipper naglarna på min snart tre-månaders, i början filade jag men det vara bara krångligt. Och i o men att naglarna klipps korta så kan det inte samlas smuts där vilket är bra få Isa gnager på sina händer konstant nu!

• petsod

Prova med en jättemjuk nagelborste, finns ofta på salonger som gör lösnaglar och så borsta lite försiktigt med ljummet vatten och lite mild tvål, funkar på vår dotter.

• BillaBong

Tackar för alla tips! Jag provade att klippa med en sån trubbig baby-nagelsax och det funkade fint, även om hon blev lite otålig när det bara var två fingrar kvar. Smartare kanske att göra det när hon sover, då kan man dona med henne hur som helst utan att hon märker det/bryr sig :)

Svar på tråden Göra rent under naglarna?