• MissDecember

Knöl i ljumsken

Tänkte ställa en fråga och se om någon varit med om nåt liknande... Det är så att min man fått en knuta i ljumsken, precis i vecket som blir när man böjer benet uppåt. Den känns hård och är stor som överdelen på en tumme ungefär. Någon som vet vad detta kan vara. Han drar sig för att gå till läkare, eftersom den sitter lite dumt till.

• Svar på tråden Knöl i ljumsken
  • Sarah81

Skulle ju kunna var ett bråck.....Men det är bara en gissning.. Nä, ta och sparka i väg gubben till doktorn så då får han då veta säkert..

• Gumlan

Min kompis har en sådan, haft det i många år, men den är mindre än en ärta och är någon form av broskknöl och växer inte och är ingen fara. Min fosterpappa hade en men den växte och visade sig vara en cysta så han fick operera bort den. Så vill han inte kolla upp det kan ni ju vänta och se om den växer? för då bör ni nog kolla upp det.

• MissDecember

Tack för tipsen! Låter läskigt med cysta.... Vi ska definitvt hålla kolla på den!! Känner igen det där med bråck. Ska försöka hitta info på nätet.

• Smulan 76

Min dotter utreds nu för två liknande knölar, en i varje ljumske. Din man skulle kunna ha en infektion i kroppen och då är det en svullen lymfkörtel. Då lägger sig svullnaden av sig själv när inf. gått över. Lymfan är ju kroppens försvar. Men med knölar kan man aldrig vara nog försiktig så jag skulle nog råda er till ett läkarbesök. Det var iaf det vi gjorde med vår tös. Efter hmmmm massa läkarbesök och en hästkur penicillin finns Majas knölar kvar och nu våntar vi på provtagning. Maja har nämligen förhöjt värde vita blodkroppar och lite andra symtom oxå. Lycka till nu

• Smulan 76

Oj glömde tillägga att Majas ena knöl är ungefär i storlek som en vicks blå och oxå hård. Oftast är det nog en svullen lymfkörtel eller bråck.

• MissDecember

Hoppas att allt kommer att gå bra med din dotter. Det bästa hade ju varit en läkarundersökning, så vet man sedan vad det är.

• Gumlan

har för mig att cystor alltid sitter fast på benen (altså inte benen man går med utan skelettet, hihi) så om han kan röra den fram och tillbaka är det förmodligen itne en sådan.

• MissDecember

Han tycker att det dunkar i knutan när han trycker på den (som i en blodåder). Kan det kanske vara något med lymfan då... för det funkar väl som en blodåder??

• siamesen

Skulle ocksa gissa pa svullen körtel pga en infektion. De är känsliga körtlarna.

Svar på tråden Knöl i ljumsken