• Anonym (familj?)

Vad är familj för dig?

Min sambo ser inte oss två som en familj, utan anser fortfarande att hans föräldrar och hans systrar är hans familj. Detta trots att han har bott hemifrån sedan 11 år och 5,5 av dem tillsammans med mig.

Nu väntar vi barn och igår frågade jag lie försiktigt om inte vi tre då skulle vara hans familj. Hans svar var att han inte visste och inte hade tänkt på den saken. För mig är det ju självklart att vi tre kommer att vara en familj.

Jag blir extra sårad över hans inställning eftersom hans "familj" tydligt har visat att de tolererar mig, men att jag inte är en del av deras familj.

Hur tänker ni? Överreagerar jag?

• Svar på tråden Vad är familj för dig?
  • Twid

Tycker inte att du över reagerar=/ klart man vill vara en del i familjen.. jag har alltid varit en del av min sambos familj..och han av min! så nu är vi en jätte stor familj istället! och nu när vi väntar vårat första barns så har vi pratat lite om det där..och kommit fram till att en familj är ju alltid en familj..men att nu kommer vi bli en egen liten familj mitt i den stora!;) kanske låter jätte rörigt.. Men förstår mig inte riktigt på hur din sambo inte ser dig som hans familj? ni bor ihopp och väntar barn? det om något är väll en familj!?

har du pratat med honom om det? och tagit upp hur mycket han sårar dig när han säger så?

ha en bra dag!
    Kramisar!

• Kajak

Jag har aldrig tänkt på att fråga honom öht.

Vi har en hus tillsammans, bil,katter o barn fortfarande kvar i magen.

Jag känner att vi är en familj.

Fråga honom om vad hans syn på familj.

Kanske han tycker man ska vara gifta för att bli kallad för en familj.

Ja man vet ju aldirg hur man tänker.

Fråga honom....

• Beautyflie

Till min familj räknar jag givetvis mina föräldrar, syskon, sysikonbarn osv, men OCKSÅ min sambo och hans son.

• Anonym (familj?)

Han har aldrig haft särskilt lätt för att prata om saker och ibland när jag tar upp något känner jag direkt att diskussionen inte kommer leda någon vart. Det här är en sådan. Det kanske låter helt knäpp, men vissa saker klarar han bara inte av att prata om. Hans "familj" pratar aldrig om känslor eller något jobbigt någonsin, så han har ju inte direkt fått någon träning. Han blir allt bättre på det, men det finns som sagt var fortfarande frågor där han bara låser sig.

Jag tror inte att problemet ligger i att vi inte är gifta, eftersom han av princip är emot äktenskap.

Själv ser jag inte mina föräldrar som min familj. De är mina föräldrar, men sambon och det kommande barnet är min familj. Ungefär som att hemma är där jag bor nu och inte där mamma och pappa bor.

• Anonym (styvmor)

Familj för mig är inte bara jag och min partner, utan även våra barn, både gemensamma och icke-gemensamma. Hade vi inte haft barn hade jag inte satt etiketten "familj" på oss utan mer sett oss som ett par och inget mer.

• Anonym

Mina föräldrar och mina syskon är min familj, men jag har också en egen familj: min sambo och vårt barn.

Det är uppenbart att din sambo har svårt att prata om vissa saker, känslor bl a. Tvinga inte fram ordet "familj" - han älskar dig och ert kommande barn oavsett hur han ser på det här med familj. Ni ÄR en familj och kommer att vara ännu mer familj när ert barn har kommit till världen.

• Anonym

min familj är jag föräldrar syskon.
    men nu när jag och min sambo ska ha barn i sommar så blir ju en till familj.
    fast jag räknar de som 2 familjer.
    jag räknar ju hans föräldrar o syskon med egna familjer som hans familj.
    spela roll hur länge vi vart ihop elelr hur många barn vi har.
    de är ju ändå våra familjer..

• Anonym (familj?)

Jag har kunnat acceptera att sambon inte har sett oss två som en familj. Det är ändå ganska vanligt att viss anser att en familj måste vara fler än två.

Det jag inte kan smälta är att det inte är självklart för honom att vi och barnet kommer att vara hans familj.

• Gissella Star

Min familj är min mamma,min syster, min lillebror, min lillebrors pappa, min systers son Zeb och hennes sambo,min sambo, mina mostrar och morbröder(har 6 mostrar och 7 morbröder), min älskade mormor och morfar och mina 33 kusiner, min morfar syster, hennes man, deras barn och barnbarn(har bra kontakt med dem) Eftersom jag inte har någon kontakt med min far och aldrig haft det så ser jag inte honom som en familj........Sen räknar jag min familj även min mammas kusiner, mostrar osv. Vi har bra kontakt med dem, och vi är alla väldigt nära men min allra första familj är dem jag nämnt ovan. Familj är inte bara pappa mamma tycker jag utan familj är den man känner ett band med, någon man kan räkna med, någon som finns i ens tankar och som "blod"(inte det viktigaste) för en samman. Det är min åpsikt. Självklart är din sambo, erat framtida barn samt du en familj och självklart hans föräldrar och dina etc etc.
    Ha det gott! Gissella

• Anonym (familj?)

Gisella Star: För mig är det du beskriver en släkt, inte en familj, men det visar ju bara hur olika man ser på saken.

Men det som verkligen stör mig är ju att enligt sambon kanske vi tre inte skulle vara en familj, utan hans familj skulle fortsätta att vara hans föräldrar och systrar och ingen mer.

Jag tror inte heller att detta skulle vara så jobbigt för mig om det inte vore för det att jag som sagt inte får vara en naturlig del av hans ursprungliga familj.

Svar på tråden Vad är familj för dig?