• Anonym (kompis)

Turners syndrom

Är det någon som fått diagnosen Turners syndrom vid ultraljudet? Fick ni några rekommendationer om vad ni skulle göra?
    Avslutade ni graviditeten?
    Eller någon som har en flicka med Turners syndrom? Vad innebär det?

• Svar på tråden Turners syndrom
  • Crispie

Jag vet en flicka här i byn som har det. Men jag vet inget direkt om det. Mer än att det är världens sötaste och underbaraste tjej.

Älska mej för den jag är, inte för den jag borde vara!
  • Anonym (kompis)

En kompis till mig fick precis diagnosen och jag vet inte riktigt hur jag skall bemöta henne. De verkar fast beslutade att avsluta graviditeten. Jag är så rädd för att hon skall ångra sig.

• Leeloo

Av det lilla som stod verkar det inte vara ett jättesvårt handikapp. HUr du ska bemöta din vän... Fråga om hon vill att du frågar om du undrar över något, eller om hon inte vill det.
    Annars kan du nog bara finnas där för henne, stötta, trösta om hon tvivlar på sig själv och hennes förmåga, etc.

• janni

Jag har en tjej med turners. Hon är helt underbar

• Isadora11

Jag läser till socionom och en av mina lärare har gjort en avhandling om just flickor med Turners syndrom och vilka problem det kan ge. (Det är inte en särskilt svår missbildning, har för mig att de inte kunde få barn, blev kortare än normalt och kunde ha lite intellektuella problem, men gick i vanlig skola och så.)
    Läs gärna:
    Mikaela Starke - A different kind of parenthood?
    www.ub.gu.se/sok/dissdatabas/abstracts/2002/030425ms.pdf
    Här står det lite om vad boken innehåller.

• McIris

Känner en tjej med Turners syndrom. Hon har inga intellektuella problem, har fungerat som vanligt. Det ända är att hon fått tillväxt hormoner och att hon kommer få skaffa barn på alternativa sätt, men det får ju många...

• amazing

Kan man alltså upptäcka turners vid rutin ul?

• ICT

Där jag jobbade på förskola var en i personalenm som hade Turners. En brevkompis hade Turners...hon var toonåring/gymnasiet.

Har inte kollat på länkarna, ska göra det.

Jag har alltid trott att Turners bara innebär att man föds utan livmoder och det.

Svar på tråden Turners syndrom