• Annasabina

SPC-flingor mot mjölkstockning

www.amningshjalpen.se/pdfer/AS-Faktor%20mastitartikel%20II.pdf

Vem mer känner till ngt om SPC flingor??? Jag har blivit rek. på bvc och via amningshjälpens hemsida, att äta dessa för att förebygga mjölkstockning.... Jag har tvillingar på 5 v. och har redan haft flera hemska stockningar.... Tyvärr är flingorna dyra...det blir ca. 500 kr. i månaden... Hoppas verkligen det hjälper. Man måste äta varje dag hela tiden för att det ska byggas upp ett skydd i kroppen...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-07 15:52:21:
    Har även just köpt nässprayen Syntocinon, mot mjölkstockning. Ngn som har erfarenhet av denna??

• Svar på tråden SPC-flingor mot mjölkstockning
  • Amorella

Jag har varken testat fingor eller spray, men hört av andra att det hjälper! Däremot hade jag en massa mjölkstockningar i början med hög feber m.m., men det gick över! Så tänk som så att det är bara kanske ett par veckor till som det handlar om. Du kommer inte behöva förebygga mjölkstockningar i ett halvår.

Hoppas det snart blir bättre!

• Skusan

Syntocinon har hjälpt mig jättebra när jag hade mjölkstockning, och även annars om det rinner på för sakta , ta den varje gång du ska amma och börja på det stockade bröstet. Jag har inte hört eller provat flingorna... Hoppas du blir bra snart! Håll dig varm och ha vindtät jacka när du går ut!!

• dada67

JAPP spray här med, funkade på EN gång! super att ha hemma om det skulle börja strula igen.. annars var varm vetekudde varvat med påse från frysen bra mot den värsta smärtan!
    lycka till!

• Vitsippa

Jag har ätit SPC, men jag vet faktiskt inte om det hjälpte eller inte. Jag fick ett par täta mjölkstockningar när min son var 9-10 månader (hade aldrig haft det innan), och började med flingorna efter det. Jag hade visserligen inga fler mjölkstockningar efter det, men så ammade jag bara ett par månader till efter det, så jag vet inte hur det hade blivit sedan.

Sprayet har jag inte använt, men efter vad jag har hört bör man vara ganska försiktig med det eftersom man kan bli beroende så att amningen inte funkar utan spray eller inte alls. Man ska alltså bara använda det när man absolut måste, inte rutinmssigt vid varje amning.

Har du fått hjälp att kolla om bebisarna tar rätt tag? Även om det bara skiljer ett par millimeter kan taget bli fel, och då ökar risken för mjölkstockning. Kolla med BB om de har en amningsmottagning, eller ring amningshjälpen!

Svar på tråden SPC-flingor mot mjölkstockning