• Linalus

Amning under magsjuka?

Hej alla kloka,

Hur gör man om man blir sjuk, fortsätter man amma som vanligt? Kan det föras över till barnet? (min son är 5 veckor) vad gör man om en sån liten blir magsjuk? Hur bra försvar har barnet/jag under amning (alltså brukar man bli sjuk)?

Anledningen till att jag frågar är för att min man ligger i 39graders feber, och vi är utomlands...

L

• Svar på tråden Amning under magsjuka?
  • Molly25

Extra viktigt att amma om ni är sjuka. Det är bästa skyddet för barnet.

• Dalkulla74

Amma på så mycket du orkar, behöver inte vara rädd för smittorisk. Om du själv är magsjuk, försök få i dig vätskeersättning (finns på apotek). Min mjölk minskade rätt mycket då jag var magsjuk i flera dagar för jag fick inte behålla någon vätska men då får man erbjuda barnet lite oftare istället. För oss blev det amning varje timme på natten istället för 1-2ggr på natten för han höll sig inte mätt så länge på liten mängd. Men mjölken kommer fort tillbaka så snart man får behålla vätska igen och med stimulans från barnet som äter.

Krya på er!

• Dalkulla74

Glömde svara på en sak. Jag tycker personligen att jag har nedsänkt immunförsvar nu när jag ammar. Kanske barnet "mjölkar ur" mig det

Kom ihåg att tvätta händerna OFTA både du och din man, magsjuka smittar genom partiklar alltså inte luftburet. Torka av toaring mm som kan ha partiklar på sig.

Håller tummarna för att du klarar dig!

• Vitsippa

Jag upplevde (inbillade mig?) att jag var extra skyddad medan jag ammade. Min man var tex rejält magsjuk när både jag och sonen klarade oss.

De andra som har svarat säger rätt. Du smittar inte ditt barn med något genom att amma (man smittar nog mer genom att andas...), och amningen gör att barnet får del av ditt immunförsvar.

• mammatilltre

När jag fick mellantjejen blev jag matförgiftad samma dag jag kom hem från BB. Ammade och bebisen blev inte sjuk. För elva veckor sen fick jag en son och när han var fem veckor blev hela familjen sjuka i influensa. Utom vi två. Amning ger ju antikroppar mot de sjukdomar som mamman har eller har haft den senaste tiden (hade influensa året innan) o skyddar den lille. Tror alltså inte att du behöver vara orolig.

• Blixa

Min moster som är barnmorska tittade strängt på mig när jag just fått Hektor och sa "Om du blir magsjuk ska du amma så mycket det går, dina antikroppar mot magsjukeviruset går över i bröstmjölken och då får han ett starkare försvar mot sjukan".

Sedan gäller som vanligt (även när det inte florerar magsjuka) god hygien, att dricka ordentligt och äta bra för att hålla mjölkproduktionen och ert välmående på topp.

Inget att oroa sig över alltså.

• Yllet

Som tidigare sagts: Amma på & jobba på att få i dig så mycket vätskeersättning/vätska som du får behålla om du själv blir sjuk. Har ni sån otur att den lille blir sjuk och inte kan behålla maten så kan det hjälpa att amma ofta, ofta men litet i taget. Men med en så liten är det bra att söka vård, eftersom de kan bli uttorkade snabbt.

Men det hoppas jag ni slipper!

• Noddan

Jag fick lunginflammation när min son var 3 månader, läkaren sa att den med bäst imunförsvar just då var min son för att jag ammade, det är bara att fortsätta fastän man är sjuk, men ät och drick mycket eftersom kroppen behöver extramycket energi till både amning och sjukdommen.

Lycka till!

• Linalus

TACK TACK TACK för alla goda och betryggande råd. Dag två och vi har ännu inte blivit sjuka jag och lillen, hoppas hoppas att det håller sig så. Men nu vet jag vad som gäller om jag blir sjuk!

Igen, super tack

• aliceiunderlandet

Jag har ammat när jag varit magsjuk, 6 gånger denna vinter, suck, man blir ju alldeles väldigt törstig när man förlorar all vätska man har samt att man ammar men vad gör man inte för de små liven. När vår lille buse blev sjuk ville had dessutom bara ha tutte och inget annat!

Svar på tråden Amning under magsjuka?