Någon som har receptet på "siggetårta"?
Tror att den heter så! är en tårta med maräng botten med rice crispies i, sen är det choklad eller kola kräm imellan + vispgrädde tror jag!?
Tror att den heter så! är en tårta med maräng botten med rice crispies i, sen är det choklad eller kola kräm imellan + vispgrädde tror jag!?
.: Marängtårta :.
Det här behövs till 10-12 bitar:
Maräng:
3 äggvitor
2 1/2 dl strösocker
3 dl Rice Krispies (frukostflingor)
Fyllning:
1 dl vatten
2 1/2 msk vetemjöl
50 g mörk choklad
50 g smör
1 dl florsocker
1 äggula
3 dl vispgrädde
Garnering:
30 g mörk choklad
Gör så här:
1. Maräng: Sätt ugnen på 150 grader. Vispa äggvitorna till hårt skum. Tillsätt sockret under vispning och vispa minst 5 min. tills marängen är blank.
2. Vänd ner Rice Krispies. Bred ut smeten på bakplåtspapper i en långpanna. Grädda i mitten av ugnen 1 timme. Ta ut långpannan och dela marängen i två delar.
3. Fyllning: Koka ihop vatten och mjöl under vispning till en tjock smet.
4. Ta kastrullen från värmen och vispa i choklad och smör. Vispa tills allt smällt.
5. Tillsätt florsocker och äggula och vispa till en jämn kräm. Bred krämen på den ena halvan av marängen. Hit kan förberedas dagen innan. Förvara då botten med kräm svalt.
6. Vispa grädden och bred den över krämen. Lägg den andra maränghalvan över. Smält chokladen och ringla ett mönster med en gaffel på marängen. Låt gärna tårtan stå svalt en stund före servering.
Jga har ett recept som kallas riscrisptårta och den liknar lite den ni beskriver fast det är inte choladsmet mellan utan en annan gudomlig kräm.
Hojta till om du vill ha recept!
Karli du får jättegärna skriva receptet ... gudomlig kräm det låter som något jag vill smaka till påsk
jag vill gärna ha
Riscrisptårta.
Vispa: 4 äggvitor hårt.
Rör sedan i : 2 dl. socker
5 dl.riscrisp
Smörj bakplåtspapper väl.
Bred ut i en långpanna.
Grädda i ugn i 125* i 80 min.
Kräm:
4 äggulor
1 dl. socker
1 msk. mjöl
1 dl. grädde
Sjud ihop detta tills det tjocknar.
Tag av spisen och rör sedan i 100g. margarin.
Låt kallna.
Dela botten på mitten. Lägg krämen mellan.
Grädde ovanpå.
Garnera med frukt eller choklad.
Den e så supergod.
Ett litet tips bara; krämen brukar jag ta ett par varv med elvispen efter att den kallnat för att få den lite jämnare.
Lycka Till
/Anna
en till!!!
Rice Crisp-tårta
Botten
4 äggvitor
2 dl socker
3 dl Kellogs Rice Crisp
Vispa äggvitorna hårt, tillsätt sockret och vispa igen. Vänd ned flingorna. Bred ut på smort bakplåtspapper i en långpanna. Grädda mitt i ugnen i ca 80 minuter 125 grader. Låt tårtbottnen svalna en aning i långpannan innan du vänder upp den och drar bort pappret.
Kräm
4 äggulor
1 dl socker
1 msk mjöl
1 dl grädde
75 g smör
1 pressad citron
Lägg alla ingredienserna utom smöret i en kastrull. Vispa och sjud - ej koka - tills krämen tjocknar. Tag av från plattan och klicka ned smöret. Låt krämen kallna.
Dela bottnen på hälften och lägg krämen emellan. Vispa 3 dl grädde och bred ovanpå. Dekorera på valfritt sätt.