• Mli79

Avramling av häst - hur farligt?

Jag har inte ridit sen jag blev gravid, är i allmänhet av den åsikten att det är egoistiskt att rida och utsätta fostret/barnet för den risken för skada som en avramling kan ge.
    Jag är inte ute efter en ny debatt huruvida det är bra för kroppen att tränas och hålla igång som vanligt - de inläggen betackar jag mig för. Jag vet ju att det är bra att träna, men det är ju aldrig bra att ramla från en relativt hög höjd.

Nu till min fundering. Finns det vetenskapliga studier gjorda på när ett foster kan ta skada vid en avramling? Jag kan ju tänka mig att det är värre när magen är riktigt stor och barnet ligger mer "utanpå" än när det fortfarande ligger helt inbäddat i bäckenet.
    Finns det nån forskning gjord på detta? För det verkar ju vara en ständigt återkommande fråga för oss gravida. Nån som vet vart man kan vända sig för denna fråga, "vanliga" läkare eller BM har ju inte så stor koll på detta..

// mli - fruktansvärt ridsugen och längtar till unghästen är inriden till hösten.

• Svar på tråden Avramling av häst - hur farligt?
  • pemi

Kan ju säga att jag blev avslängd dagen efter positivt test och har sen dess sett fostret på vul 2 ggr. Så det fallet skadade inte. *tack och lov*

Den info jag fått av BM är att fostret sällan (aldrig?) skadas vid avramling, men att mamman kan skada sig värre då man är mer osmidig med magen. Har tyvärr inte sett några studier mm på detta, men visst skulle det vara intressant!Finns ju flera mammor som blivit misshandlade som gravida med bla sparkar magen och där fostret inte tagit skada så jag tror kroppen skyddar fostret maximalt. Det är vad jag med min anatomikunskap kunnat få fram (är ssk).

Själv rider jag, anser inte risken SÅ stor då jag ramlat av 3 ggr på 3 år, kommer att fortsätta med lugna skogsturer så länge det känns bra. Anser INTE att jag riskerar något för fostret genom dessa ridturer. Men håller mej på relativt trygg häst och ger mej inte på att rida in unghäst eller liknande nu.

pemi

• fantasy

Jag personligen ser absolut inget såom kan säga att ridning är egoistiskt emot fostret/bebisen. Faror utsättervi ju oss för varje dag, det kan vara precis lika faligt att halka på en isfläck, krocka med bilen och snubbla i trappen som att rida. Det är ju inte så att man rider hästar man i förväg vet att man trillar av, då man vet att man är gravid.

Hur stor skada det gör att ramla av hästen beror väl dels på hur man ramlar och hur långt gången man är.
    Sen ramlar man ju sällan rakt på magen då man faller av, utan man har ofta en tendens att falla på sidan..
    jag kan tänka mig att en avramling sent i gravidliteten kanske kan sätta igång förlossningen, men en avramling tidigt i gravidliteten tror jag inte gör något om man inte åkt av med en ordentlig fart och gör sig väldigt illa..

Sen är det ju med hästar som med allt annat, man får ju rida och hantera dem med sunt förnuft, man behöver ju inte utsätta sig för att rida eller hantera "vilda" hästar utan kanske hålla sig till den lugnare katigorin

så vitt jag vet finns det ingen forskning på detta område ännu..

• fantasy

alltså hålla sig till den lugnare katigorin då man är gravid alltså

• Mli79

Som sagt är jag inte direkt ute efter en ny diskussion i ämnet utan bara nyfiken om det finns nån forskning. Nån annan som har nån ide vart man kan leta efter sånt?

• Mamma Lotta

Jag tror inte det finns nån forskning på ämnet,men Malin Bayard red ju långt in i sin grav, och hennes bebis blev ju fullt frisk. Själv har jag 2 ston jag ska sätta igång nu trots att jag är gravid både för deras och min skull, jag tror man kan rida som vanligt så länge man håller sig till lugna skogsturer och markarbete i paddock kanske inga galopp race men trava i lugnt tempo så länge det känns ok tror inte jag är någon fara. Förra graviditeten red jag inte pga foglossning men jag ska försöka denna gången för jag tror inte det blir värre kanske något bättre tom.

Varma hälsningar till alla gravida hästtjejer från en annan gravid hästtjej

• Bodi

Att ramla av vet jag inte hur pass farligt det är men om man ramlar av och hästen kanske sparkar kan det ju gå rätt illa.
    Men det beror väl på hur man trillar också, vill det så kan det ju gå illa.

• gravida06

Det bror väl kanske lite på om hur man ramlar visst alla tycke rjag är dum i huvudet som rider fortfarnde, men va ska jag göra?
    kan juh inte ställa av dom i nio månader?:S
    dom är juh mitt Jobb o mitt liv...:S
    Tycker de är jätte jobbigt...
    Men har fått ridförbud från mamma o pojken ut nu iaf så de blir bara fin dressyr o lite travbommar:(

• gravida06

glömde skriva efter en lite otäck av ramling ute i Tosdags dock:p
    är i V25 nu*

• pemi

Synd att det nte finns forskning. Ramla av och slå sig illa kan man ju göra både som gravid och icke gravid, men man kan cykla omkull och då otäcka skador också...

Sökte på bla google efter graviditet och ridning, graviditet och falltrauma mm men hittade väldigt dåligt med info.

Tror man ska göra det som känns bra för en själv och lyssna på sin kropp.

pemi

• Mli79

Hade det funnits forskning gjord på hur mycket fostret tål i form av yttre våld så hade jag lättare kunnat ta ställning till huruvida jag skulle rida. Ska höra med en bekant som är läkare och se vad han har för material att ge ut, jag hör av mig om jag finner nåt intressant!

• Niquilota

Fast det är ju ingen som har konstaterat att det inte finns någon forskning gjord, bara att man inte vet. Det går ju att kolla upp! Jag ramlade förra gången från mycket låg höjd och det var riktigt otäckt, kan jag säga (föll över ett staket med stooor mage). Calle rörde sig inte på två dagar och vi fick åka in. Jag tror personligen på så låg tyngdpunkt som möjligt, i alla fall på slutet!

• Gwen

vissa rider jätte länge, det ärväl beronde på hur man mår ikroppen och hur stor man blir. Vet att ridlärarna som jobbar på ridskolan här inte får rida i arbetet efter v 26. Vet inte om det är ngt som de har lokalt här men det kanske kan vara ngt att gå efter. Min kompis red några dagar innan hon fick barn, hade svårt att komma upp och av, men det gick bra att rida, hon har en jätte snäll äldre häst som hon litar på.
    Jag tycker att man ska avgöra själv, man känner sin häst och sin kropp bäst.
    Jag frågade min barnmorska i börja eftersom min sambo var tveksam, fick svaret att så länge du tar dig upp är det bara att rida. Hon tyckte dock att jag skulle avstå hoppning och sådant som man vet innebär större risker.

Svar på tråden Avramling av häst - hur farligt?