• sicksack

Hur gamla var era barn när de fick en tvåhjuling?

Min som är 2,5 år. Han älskade sin trehjuling förra sommaren. Men han är en stor kille och får knappt plats på cykeln i år. Funderar på att skaffa en riktig litn cykel med stödhjul till honom...Vad tror ni om det?

• Svar på tråden Hur gamla var era barn när de fick en tvåhjuling?
  • Mamma t Twins

Mina grabbar hade en månad kvar till treårsdagen.
    De cyklar för fullt, tog bara ett par timmar så pinnade de små benen på!
    Nu är hela huset fullt av sladspår (som vi gnor bort frenetiskt) eftersom det inte går att cykla utomhus för all snö...

• Jano

Köp en, men om jag vore du så skulle jag kasta bort stödhjulen fort som ögat. Är han redo för cykel så lär han sig snart att cykla, är han inte det så har han den ändå och kan använda både den och trehjulingen.

Ingen av mina barn har använt stödhjul, de har lärt sig cykla när de varit 3 år allihopa.
    När man använder stödhjul så lär barnen sig fel teknik samt att de dessutom får upp en himla fart samtidigt som de inte kan kontrollera cykeln, mao livsfarligt.

Lycka till.

• sicksack

Åh, vad bra! Tack så mycket för era tips! Ska tänka på det där med stödhjulen! Tack för hjälpen!

• anezka

vid 1.5 år så fick min dotter en och i år vid tre så har vi köppt en cyckel med stödjul och grabben som är 20 månader får antingen hennes trljuling eller fortsätta med sin bil han kör omkring med

• Arctura

Min son fick cykeln på sin två års dag och han har nu cyklat för fullt i ett år (fast innomhus) nu i vår blir det premiär utomhus

• Temugg

Skulle vilja säga tvärtom angående stödhjul. En treåring är inte mogen att cykla på egen hand. Stödhjul är inte heller så bra så jag förespråkar inte riktigt det heller men talar av erfarenhet när det gäller att ta av dem tidigt. Min bror fick tillgång till en vanlig cykel när han var tre. Stödhjulen var borta för att han inte skulle kunna sticka iväg men istället lärde han sig cykla på egen hand. Mentalt var han inte redo för detta. Ingen riktig kontroll på vad som pågick runtomkring. Det kunde ha slutat med en riktig olycka. Förra året fick jag detta bekräftat då en forskarrapport visade att barn under sju(?) år inte var mogna att cykla på egen hand.
    Går det inte att höja sadel och styre på trehjulingen?

• anilova

Vi väntar så länge som det bara är möjligt med tvåhjuling. Det ser livsfarligt ut när treåringarna på gården far omkring, utan minsta kontroll, i mycket högre fart än vad de har möjlighet att behärska, och föräldrarna tror att bara för att de har hjälm och stödhjul så är det inga problem. Vi försöker nog att hålla emot tills barnen har lite mer än bara tunnelseende och tunnelhörsel....

www.ntf.se/konsument/cyklar/default24859.asp

• Jano

Ja, det kanske är olika från barn till barn. Mina barn har då varit oerhört duktiga och försiktiga när de har cyklat, just därför att de inte har haft stödhjul. deras vänner med stödhjul däremot har ramlat och skadat sig ordentligt flera gånger så jag går på min statistik:) Jag har dock för mig att stödhjul INTE rekomenderas just fö den falska säkerheten.

• Temugg

Jag förespråkar INTE stödhjul men jag tycker att tre års ålder är alldeles för tidigt att lära sig cykla på en tvåhjuling. Läs gärna anilovas link till ntf ovan!

Svar på tråden Hur gamla var era barn när de fick en tvåhjuling?