• svavelpion

embolisering av myom

Hej! Jag har fått veta att jag har ett myom som är ca 10 cm stort, nu har jag läst om embolisering av myom, dvs man sprutar in små plastkulor i kärlen som försörjer myomet.
    Det känns som en ganska ny metod, är det någon som vet mer om den, eller har varit med om det själv? Jag ska på läkarbesök på måndag, är nervös för alltihop.
    Hoppas någon vet mer.
    hälsningar svavelpion

• Svar på tråden embolisering av myom
  • RonjaRovardotter

ett myom är en muskelknut på livmodern. Jag har också ett myom som kommer opereras så snart mitt barn är fött. Tror jag i alla fall.

• Bispan

Har bara läst om embolisering. Det jag förstod av det hela är att operationen oftast är mkt lyckad och myomen återkommer inte.

• RonjaRovardotter

Då hoppas jag att det är en sån operation jag får sen. Min gynekolog fick det att låta som om att hysterektomi var den enda lösningen.

• Bispan

RonjaRovardotter

Läste i samma tidning att embolisering inte är så vanligt i Sverige än. (Var ett tag sedan jag läste det.) Det är mkt vanligare i Danmark. Det stod också att läkarna i Sverige tyvärr fortfarande gör hysterektomi trots att embolisering ger så gott resultat. Framför detta till din läkare och ge dig inte förrän du får ett trovärdigt svar på varför du ska genomgå hysterektomi. Jag menar, det är ett VÄLDIGT stort ingrepp. Vore jag i din sits tror jag att jag även skulle söka en "second opinion" om läkaren fortfarande propsar på att hysterektomi är enda lösningen.

Lycka till!!

• RonjaRovardotter

dom kommer inte att göra en hysterektomi längre, utan något annat, vad vet jag inte än, utan det är något man kommer prata med mig om efter graviditeten.

Mitt myom var så pass litet innan graviditeten att det var inte tal om några åtgärder alls, men nu har det växt.

Svar på tråden embolisering av myom