• Kajsa72

Någon mer med blåsor i munnen?

Jag är nu i v 32 och har sedan cirka en och en halv vecka tillbaka fått jättemycket blåsor i munnen som gör ont. Är det någon som vet vad det kan vara och om det är ett typiskt "graviditetsproblem". Tacksam också om någon vet hur det kan botas?

• Svar på tråden Någon mer med blåsor i munnen?
  • agge333

Jag är i v 27 och jag fick en blåsa i munnen häromdagen också!
    Jag tror att det kan hända, har läst det nånstans...
    Vill inte ha fler, det gör ju ont!

• pillalilla

Kan vara en herpesinfektion eller s.k. afte. Uppkommer vid sänkt immunförsvar, för mycket sol, om man skållat sig i munnen och liknande.

Rekommenderar verkligen en tandkräm som stärker munslemhinnan och förebygger nya attacker på sikt: Zendium! Tandläkare rekommenderar denna. Den ska användas hela tiden, ingen annan tandkräm alltså!

Finns också en tablett på hälsokosten som heter Longovital som stärker immunförsvaret och hjälper mot blåsor. _Tror_ att den är OK vid grav.

• pillalilla

Glömde: när det känns som värst och man inte kan äta, kan man köpa bedövningssalva på apoteket och dutta på lite direkt på blåsan. Smakar f-n, men hjälper när det är som värst!

• LKH

Det är rätt vanligt att man får sådana blåsor när immunförsvaret inte är på topp. Jag kallar dom för "förkylningsblåsor" och min lille grabb som är åtta år har en sån i munnen just nu och den gör JÄTTE-ONT!

• Julianna

Jag får lätt blåser nu under graviditeten. Särskilt om jag äter "syrliga" saker, men också av viss mat. Kram

• MissPiggy609

Fick en sån där blåsa på insidan av nederläppen häromdagen.

Läppen svullnade upp så jag såg ut som jag fått en snyting. Inte roligt.

Dessutom gör det ju ont när man ska äta och dricka.

Nu har den peppar, peppar gått tillbaka lite.

Tjingeling

• Pumpa

Jag brukar skölja munnen med Hexident fär mina blåsor uppkommer. Då brukar de försvinna efgter nån dag.

• Pumpa

...ursäkta stavningen, har inte riktigt vaknat än;)

• MissLilo

Jag hade såna förra veckan. Trodde jag skulle dö. Gjorde så ont.
    Att äta djungelvråål gick ju bara inte.......kändes som att hälla salt i såret.

Mn nu e det borta iaf.

Men vet inte om det e en typiskt graviditets symtom.

Hur de försvinner? Mina försvann efter sig själva, efter en kost på nyponsoppa, läsk, mjölk och soppa till mat. Allt som var lent i munnen kunde passera. Att tugga gick ju inte.

Svar på tråden Någon mer med blåsor i munnen?