• linnma

hur känns migrän?

Igår så hade jag lite huvudvärk, så jag tog och gick på en lång, jobbig promenad. ( det brukar släppa då) När jag kom hem så blev jag lite yr ett par sekunder bara, sedan ca 30 minuter senare så fullkomligt exploderar min högra sida av huvudet i en gräslig huvudvärk. Det kändes som om någon stack en kniv i bakhuvet och vred om den mot ögat. Tog 2 alvedon och gick å la mig, har sovit hela natten, och känner fortfarande av värken, dock inte lika kraftigt. Min undran är: Kan det vara så att jag helt plötsligt drabbats av graviditets migrän? Hur ska det kännas? Det var en helt främmande värk för mig då den bara var ensidig. Och hur länge kan ett anfall sitta i?

• Svar på tråden hur känns migrän?
  • Jolanta

Jag har haft problem med migrän sen jag var tolv år och hade dom värsta anfallen när jag var gravid. Det kan variera från person till person men på mig började det alltid med flimmer för ena ögat o sen kom det en fruktansvärd huvudvärk på andra sidan. Det känns precis som du beskriver det. Det är också olika hur länge det kan sitta i beroende på när man tar en tablett osv. Innan jag var gravid kunde jag ha 1 anfall i månaden och det försvann oftast när jag sovit ett tag, men nu när jag var gravid så kunde jag ha 3 anfall per dygn o det tog dagar innan jag blev bra. Så det som jag oroar mig mest för nu denna graviditet är just migränen. Som sagt jag tycker det låter som du har fått migrän,tyvärr!

• Värmlandstös

Det låter som migrän för den kan vara lite olika men vad som är väldigt vanligt är att det bara gör ont på ena halvan av huvudet. För mig är det oftast på högra sidan, snett ovanför örat, tinningen. Min värk sitter i 3 dagar om jag inte tar en Imigran (vilket inte går nu). Förr, när jag hade värk varje vecka så spydde jag dessutom den andra dagen. Efter att jag spytt så släppte trycket en stund för att sedan stiga igen och efter ca 30 minuter så var det dags igen.
    Tycker att det ibland känns som om någon kör in en kniv och vrider om (även om jag aldrig känt det).
    Hoppas att det går över snart och att du inte får det för ofta för det är jobbigt. Min migrän har blivit bättre sedan jag var gravid förra gången så det är jag tacksam för.

• linnma

Tack alla snälla för så snabba svar. Jag blir ju lite orolig eftersom jag haft synbortfall och domningar för ett par veckor sedan. Läkarna tror att det var en liten blodpropp eller hormonell migrän. Så av 2 onda ting hoppas jag på migränen. De e iallafall den värsta huvudvärk jag någonsin haft, å ännu har den inte släppt helt. Fy ! Tur att jag e ledig tills på fredag....

• Maggis Nervis

Jag fick tillbaka min migrän under första delen av graviditeten, jag kunde inte titta det flashade framför ögonen, jag tappar talförmågan och sluddrar bara (kan inte komma ihåg ord eller sätta ihop meningar) Sen kräks jag och så kommer huvudvärken... Jag fick utskrivet Citodon (inte det bästa mot migrän men dom vanliga medicinerna får man inte äta) och jag fick ta 1-2 och gå o lägga mig i ett mörkt rum. MEN efter halva tiden så försvann den igen och nu har jag inte haft nåt anfall på flera månader! Min svägerskas migrän försvann helt under graviditeten så allting kan ju hända!

• Loppan79

Vill bara ge ett tips till er som är gravida och har migrän. Eftersom man inte kan äta medecin så kan man få akupunktur som tydligen ska hjälpa jättebra. Man får alltså akupunkturen i förebyggande syfte och enligt vänner till mig så hjälper det.

• Snöret

Låter absolut som migrän, men om jag vore du skulle jag ändå kolla upp det. Ring till läkaren o kolla upp!! Kraftig huvudvärk kan ha massa andra orsaker..

Jag har haft migrän i ca 10 år men den har blivit mycket bättre efter att jag blev gravid. Har klarat mig på alvedon de 3 ggr jag har haft anfall under graviditeten. Det hjälper knappt nånting o det är tortyr att ha de starka tabletterna i närheten utan att få äta men vad gör man inte för sitt lilla pyre i magen. Ibland funderar jag på hur mycket h*n lider när man har ont oxå..

Sandomigrin är en medicin som man tar varje dag i förebyggande syfte. Den går utmärkt att ta när man är gravid.

Lycka till alla migräniker under graviditeten osså får vi hoppas att min migrän håller sig borta även när den lill* är född!!

Kram o Spark /Snöret o Kurt

• Sassafrass

Jag kan rekomendera akupunktur. Har haft migrän sen barn, med domningar, synbortfall, kräkningar och hela baletten. Fick akupunktur och har fått ner anfallen till 2-3 gånger per år istället för nästan varje månad. Men det är som sagt förebyggande och det tar lite tid innan det verkar.

• Ginko

Jag tycker att det låter som migrän med tanke på halvsidig värk. Jag har migränproblem, krafitig värk på vä sida kring ögat- tinningen med kombinerade kräkningar som gör att värken släpper ngt. Hoppades migränen skulle försvinna under graviditeten men icke sa nicke. Jag sökte på vc och fick kontakt med en sjukgymnast som erbjöd mig tens vilket hjälpte till viss del. Jag hade hoppats på akupunktur vilket de tyvärr inte får ge inom vårt landsting under graviditeten (turligt nog vid förlossning) men tens fungerar ju likvärdigt. Under de sista grav månaderna har jag inte kännt av migränen och kunnat lämna igen tensapparaten.

• Bea78

Jag hade mkt migrän när jag var mellan 12-15 år, det var jättejobbigt.

Det började oftast med att ena armen typ domnade bort från kroppen, det kändes som den inte satt ihop med kroppen längre. Sen började läpparna samt tungan att "domna" bort, kändes som 1000 myror som irarde omkring där, och sen kom flimmret (eller tocnoljuset som jag kallade det) framför ögonen. Och självklart huvudvärken.
    Det är inge kul alls, men nu har jag inte haft ett enda anfall sen jag var 15 år (11 år sen)

/Bea v.35+5

• Värmlandstös

Jag fick gå hos sjukgymnast och fick ackupunktur i 10 veckors tid i förebuggande syfte när jag var som sämst och det hjälpte tyvärr inte ett dugg. Mådde bara ännu sämre vilket det tydligen kunde bli de första gångerna men inte så länge som 10 veckor så jag är tydligen inte mottaglig för det. Men det kan ju vara värt att pröva ändå...

Svar på tråden hur känns migrän?