• skotertjej

Värre mensvärk efter att ni fått barn?

Hej på er!

Innan jag blev gravid så hade jag bara lite ont första mensdagen.
    Men nu när mensen kommit tillbaka efter att jag slutat amma så har jag en hemsk mensvärk.
    Det gör jätteont i magen och de blöder mer än förut.
    De 2 första dagarna kan det komma en tryckande känsla i slidan, nästan som innan man skulle föda.
    Har haft mens sen i dec nu och det har varit lika varje gång.

Är det någon som har liknande problem.

Det blir inte kul när man ska börja jobba snart för när det gör så ont kan jag bara sitta eller ligga tills det försvinner.

• Svar på tråden Värre mensvärk efter att ni fått barn?
  • Carisma95

De första 2-3 gångerna efter förlossningen var bedrövliga..! Hade mer ont än vanligt och det blödde mer och längre än vanligt. Men sen blev det någorlunda likt som jag hade innan.

Vad jag har förtstått så är det vanligt att mensen är "värre" gångerna precis efter en förlossning.

• skotertjej

Ja, Jag får då hoppas att det blir bättre.
    Fast mest hoppas jag ju på att jag inte får nån mens alls, tihi.

• Lady Namárië

Jag jösses, jag var nästan utslagen de första gångerna. Men det blev bättre eftersom.

You can't take the sky from me.
  • Carisma95

Skotertjej:
    Ingen mens..? Bara se till att bli gravid igen då!

• Fille04

Innan grav. hade jag ett helvete varje gång när jag hade mens. Jättesmärtor i magen och blödde jättemycket, men nu efter grav. inga smärtor o blödder inte lika mycket. SKÖNT

• Rosa Pärlan

Japp, de första gångerna efter förlossningen är värst. Större blödning och mer ont.

Innan barnen hade jag aldrig mensvärk, men jag har fått mer och mer menskänningar för varje barn jag fött. Men som sagt, de första gångerna är värst sen blir det bättre.

• elrovi

har blivit av med värken, men blöder istället MASSOR!!!

• Trossens mamma

Jag ha tappat nästans all värk. innan jag fick barn fick jag receptbelagd värkmedicin mot mens värk. då sa läkaren. de blir bättre då du fött barn. det blev det oxå

blöder lika lite som innan. 1- 1.5 pkt max.

*Stolt mamma och Ålänning*
  • Firren

Jag fick det helt klart värre efter jag fick barn. Långa blödningar, till slut mest hela tiden och värre mensvärk. Jättemycket tyngd i underlivet dagarna kring mens och ägglossning.

Men om jag minns rätt är det nog ganska vanligt att det är lite värre de första menstrationerna efter manfött barn. Så kanske lugnar det ner sig.

Tårtgalen mamma till 3, -99, -01 och -05.
  • MARIA99

japp min mens värk blev värre efter andra barnet.. vet inte om det berodde på att jag fått barnen eller att jag satt in en kopparspiral? Hoppas det inte blir värre nu efter 3.an..

• Norahs mamma

Första mensen var hemsk! Trodde nästan att jag skulle föda igen!

Sen har det blvit bättre och bättre, och sen blev jag gravid så nu slipper man den ett tag till

• Noddan

Hm... nu efter min graviditet och mensen är tillbaka har jag mindre ont men.. menscykeln verkar blivit längre ( otäckt då jag trot mig vara gravid ett par gånger ) och det tar längre tid för mensen att "gå över" varje gång.

Men med tiden kanske det blri som innan!

• Makaroner

Jag hade fruktansvärd mensvärk innan jag födde barn. Jag var tom sjukskriven första dagen ibland för jag kom inte upp ur sängen. När jag fått barn (2 st) så har jag listat ut HUR det känns. För jag hade lika ont fast på ett annat sätt. Förlossningsvärkar! *Gaaahhh* Nu har jag spiral och klarar mensen utan värktabletter (får en skvätt än trots att det gått ett halvår drygt) *jiihaaa*

• Makaroner

Kan ju tillägga att innan spiralen så blödde jag MASSOR. Även innan jag fick barn. Hade största tampongen + binda som jag fick byta en gång i TIMMAN första dygnet, ibland första två dygnen. Snacka om syndaflod. Menscykeln var ung densamma före och efter barn.

• skotertjej

skönt att se att det är ganska vanligt och att det kanske blir lite bättre efter ett tag.

Ja, jag skulle gärna vilja bli gravid igen men får väl vänta några månader till innan vi ska börja försöka.
    Fast man vet ju aldrig. Har inget skydd nu så blir det så blir det.

• BlåBlomman

Min mensvärk är som bortblåst sen jag fick sonen, förut hade jag så himla ont att jag ville vika mej dubbelt!

• Erik

Mensen kan bli mycket rikligare efter att man fått barn. Men i mitt fall är det inte mer än förr och dessutom har jag inga menssmärtor alls nuförtiden. :) Före jag blev gravid hade jag helvetiska smärtor, men dom är borta nu!

• Christina76

Jag hade hemsk mensvärk innan jag fick barn. Feber ibland första dagen och väldigt rikligt 7-8 dagar så det var så jobbigt varje månad..
    Efter min dotter föddes blev det bättre, jag hade fortfarande 7-8 dagar lång mens och det var ganska rikligt men inte så där ont på samma sätt.
    Men efter jag fick mitt andra barn så började det där komma tillbaka och det blev bara värre och värre för varje gång och då kände jag att jag vill INTE ha tillbaka som det var innan jag fick dottern så jag satte in en sån där stav i armen i stället för att äta p-piller och då upphörde min mens och vips var dom problemen borta.
    Det känns underbart kan jag tala om och man har en helt annan frihet. Det var verkligen riktigt jobbigt när man hade mens innan tyckte jag. Jag kunde inte planera in vissa saker (tex resor osv) dom första 2 dagarna och det blir ju väldigt svårt i längden. Jag är mycket glad över att slippa mensen nu!

• Superteach

Hej!
    Fick mycket mer smärtsam menstruation efter barn nr1 - och riklig! Hade det innan graviditeten men trodde att det skulle bli "lättare" efter att man fött barn (känns det igen? Hur många har inte fått höra det!). Nåja, efter barn nr 2 hade jag fortfarande smärtsam och riklig mens ända tills jag provade p-ring - nu har jag normal mens (t.o.m lite) och inte så smärtsam. Skönt!

Svar på tråden Värre mensvärk efter att ni fått barn?