• Who am I

Gore-Tex skor?

Jag går just nu en utbildning då vi kommer spendera mycket tid i skog och mark. Äger inte ett enda plagg eller några skor som är gjorda för att ha i skogen, har bara mockaskor som tar in vatten som såll.
    Det jag undrar nu är om Gore-tex skor är bra, är de vattentäta?
    Finns här någon som äger Gore-tex skor som kan vittna om att de håller en torr när man är ute och vandrar i skogen.
    Berätta om era erfarenheter.

• Svar på tråden Gore-Tex skor?
  • madeleine78

Super säger jag bara... om gore-tex.. de absolut bästa man kan ha mot väta och sånt.. Kostar en del men är väl värda varenda krona!!
    Min 2-åring har det oxå ecco gore-tx och hon är aldrig blöt om fötterna... har haft de hela vintern och även i detta väder..
    Så jag rekommenderar helt klart att satsa på gore-tex!

• Who am I

*ler* låter bra.
    Jo de är lite dyrare, men ändå inte speciellt mycket dyrare än andra skor jag köper. Bättre att lägga en tusenlapp på skor som håller mig torr och som är vettiga än på ytterligare ett par snygga sneakers som tar in vatten som såll.

• Lilla Linnéa

Har gore-tex till barnen och de håller verkligen fötterna torra.

• Pyret3

Jag skulle inte klara mej utam mina gore-tex kängor. Mitt första par hade jag i 8 år. Sommar som vinter. Man kan gå hur långt som helst i dem. De andas, samtidigt som att man inte blir blöt om fötterna när det regnar.

• Landrover

Gore-Tex är något av det bästa man kan ha, dock i skor ska man vara lite reserverad. Jag gick själv en utbildning till Naturvägledare i ett år, och klarade mig ypperligt med läderkängor, som ofta är sköna att gå i och lättskötta, för hur ofta skall man medvetet gå i blöta med skor?

Gore-Tex är ett membran, som håller vatten utanför, men släpper igenom (utåt ) fukt o "svett". Funktionen i skor beror på skotillverkaren, och var den använder membranet. Gore-Tex i skor håller i regel 6 månader, sedan måste man tvätta dem, för att funktionen att transportera ut fukt ska vara något sånär fungerande. Att ta reda på hur högt skon är "goretext-beklädd" kan oxå vara bra.

Nuförtiden använder jag Gore-Tex "promenadskor" när jag vandrar, men när vädret säger ifrån så är det Kängor i läder.
    Men man ska inte glömma att Gummistövlar nästan alltid är bäst, bara man har fysik och kropp att kunna gå i dem obesvärat.

Hoppas du får en underbar tid på din utomhus-utbildning!

=/\=

Svar på tråden Gore-Tex skor?