• eyolovyn

ni som flyttat eller ska flytta utomlands men småbarn, hjälp!

vet inte om detta inlägget har hamnat rätt, men jag vet inte riktigt var jag ska vända mig... (jag tillhör ju egentligen "vänta barn")

jag och min sambo väntar barn i början på oktober och han har fått erbjudande om att jobba i spanien/barcelona i ca. 1-2års tid runt år 2008, dvs. när vårt barn är ca. 1-1½år

nu funderar vi på hur vi ska göra, om det är möjligt och hur allt ska bli, med barnomsorg och anpassning för barnet, språk och utveckling osv.
    det är ju bara tillfälligt, men det är mycket som vi måste bestämma innan.

finns det någon som har eller ska flytta till ett annat land? hur gjorde ni? hur ska ni göra eller hur tror ni att det ska fungera?
    jag känner mig helt ensam med dessa frågorna...jag vet att jag inte är ensam, men hur ska jag hitta andra i samma situation?

jag är tacksam för alla tips, ideér och synpunkter! all hjälp är välkommen!

• Svar på tråden ni som flyttat eller ska flytta utomlands men småbarn, hjälp!
  • skrutteluttan74
    Hallå där...Jag vet inte riktigt var du ska vända dej...Men då vi var i Spanien på en längre vistelse så hittade jag i Moraira där vi var,ett anslag på en affär,där det stod om just svenskar i Spanien..det var överallt,Barcelona bla.
    Kolla på google...eller ring till svensak ambasaden och hör med dom..För du hittar otroligt mycket Svenska ri Spanien som du kan få råd och tips av om du får tag i rätt person..
    Det jag vet med barnomsorg,är att du nog får fixa det privat,dom har inga"dagis"som vi...Alltså dom har "typ"dagis,men inte på samma nivå som här hemma...
    Men så vet jag att det finns på vissa ställen i Spanien,dagis där det går endast Svenska barn..Precis som det finns svenska skolor....
    Lycka till,ta reda på mer och åk& ha en underbar vistelse...ta chansen!
    !!
  • Tranburgare

Hej,

Jag har just flyttat med min sambo till Paris med vår nyfödda dotter. Jag kommer att vara mammaledig under tiden vi är här. Jag förberedde mig inte så mycket för resan utan började leta kontakter när jag kom ner. Har inte varit här så länge men jag kan säga att en kontakt leder till en annan etc.

Det finns en förening som heter svenska mammor "www.svenskamammor.com" som man kan ta kontakt med för att se om det finns några andra svenska mammor i närheten. Här i Paris finns det en sångstund för barn mellan 0-3 år en dag i veckan vilket är mycket trevligt. Finns säkert en svensk kyrka även i Barcelona. Jag har nu även fått reda på att det finns något här som heter PMI som är som motsvarande BVC där de har träffar för barn mellan 2månader och 1år, det är väl snarare mammorna som träffas än barnen. Eftersom min lilla dotter bara är 7 veckor har vi inte testat det ännu.

Vi skaffade en barnläkare genom att fråga på apoteken i närheten och genom honom har jag även fått adressen till en grupp internationella mammor som jag inte tagit kontakt med ännu. Han meddelade även att det finns babysim i närheten som jag tänkte att vi skall gå på när tösen är vaccinerad. Barnläkare har ju kontakt med många föräldrar och har ofta kunskap om aktiviteter för mamma-barn så det är en bra start tror jag.

Jag tycker att det är superkul att vara här under min mammaledighet även om det ännu inte gått så lång tid. Det finns så mycket att upptäcka och att göra som inte finns hemma att jag tror att jag har det mycket bättre här. Det man saknar är klart föräldrar och vänner...

Hoppas att du fått någon hjälp av detta...

• eyolovyn

hur gör du med mammapenningen? får du den från sverige?

• Tranburgare

Mammapenningen var inget problem, man fick vara var som helst under sin ledighet. Det som ställer till det lite för oss är att min sambo får lägsta ersättningen när vi kommer tillbaka till Sverige under sin pappaledighet eftersom han då inte haft någon sjukpenningsgrundande inkomst i Sverige de senaste 242 dagarna innan ledigheten.

• Pricken1

Tranburgare - är du säker på att inte EU-reglerna gör att de måste ta hänsyn till det jobb han haft när ni varit borta?

Svar på tråden ni som flyttat eller ska flytta utomlands men småbarn, hjälp!