• Lilla Skruttet

ammoniak/slingor frisörer se hit

Hej

Vi har hamnat i en diskussion om hur det är för frisörer och arbetsmiljö.... alltså är det ok att göra slingor på någon r om man är gravid då preparaten ofta innehåller ammoniak.

Någon som kan räta ut våra frågetecken?

• Svar på tråden ammoniak/slingor frisörer se hit
  • Lottis

Hejsan hejsan!
    Jag är frisör och kan kanske inte svara till 100% men lite hjälp.
    Enligt nån undersökning så är frisörer mycket utsatta för att få missbildade barn. Men sen vet man ju inte. Jag har jobbat hela mina grav och fått 3 friska barn väntar nu mitt 4:e. Hoppas att det är lika friskt ;)
    Sen behöver man kanske inte stå och ha näsan rakt i preparatet hela tiden.

• Römpa

Oj då. Jag som har färjat håret nu under graviditeten:(

• antoinetta

jag har också färgat mitt hår... eller blekt snarare! jag tror inte att en gång gör nån skildnad.
    Det är det man gör varje dag som har betydelse.

• Lottis

Att färga håret är inga problem. Det enda som kan hända är att färgen inte fäster som den ska eller kanske tillochmed inte blir den färg man tänkt sig. Ovanligt men det kan hända när man är gravid.

• Römpa

Vilken tur att det inte var farligt

• Lilla Skruttet

har inte varit inne på länge... tack för svar... ;)

• Babe

Är det ammoniaken som är det farliga...?
    Jag tonade håret igår och valde då en toning utan ammoniak, undrar om det kan va bättre?
    De innehåller ju en hel del kemikalier ändå...
    Oooops, va färgen tog! Jag valde en ljusbrun toning (som jag använt förr) men håret blev: svart!
    Det hade jag aldrig vågat testa, men jag är så nöjd och har fått en massa positiva kommentarer *ler*

Babe

• Vallivetu

En annan fråga om jag får ts? Jag skulle vilja permanenta mig nu till sommaren, och är gravid. Är det en bra idé? Är sååå sugen men vill ju givetvis inte utsätta knytet för några onödiga risker!

• Väntar bäbis

Hej!! Jag är oxå frisör och jag håller med Lottis, färgen kan bli helgalen när man är gravid . Precis som Babe sa så kan färgen bli mycket mörkare än önskat resultat men kan även bli mycket ljusare eller helt fel färgnyans oxå. Så att laborera med färger hemma nu när ni är gravid skulle jag inte rekomendera, men annars så vet jag inte av att det gjorts några studier som visar på att det kan vara skadligt för fostret att färga håret när man är gravid. Men det är vi som frisörer som är upp i kemikalierna dagarna i ändå som löper sotor risk att inte ens kunna bli gravid, det är vad jag hört!!

Som sagt jag skulle rekomendera permanent nu när du är gravid, för man vet inte hur resultatet blir. Det kan bli mycket lockigare än vad du tänkt eller så kan det bli så att det inte blir några lockar överhuvudtaget och då har du i praktiken en permanent i håret utan att det syns, det kan ju kännas på kvalitén oxå blir oftast mycket torrt vid en permanent!!! Jag skulle vänta med en permanent !! En permanent som inte blir bra är inte kul alls, är det en färg så kan man alltid förbättra eller förändra men det är svårt med en permanent.
    Ha en härlig Påsk!!! //Sandra

• Väntar bäbis

Jag skulle INTE rekomendera permanent nu, skulle det stå!!! SORRY!!!

• Bubbl

När det gäller blekning/färgning av håret så är det ju så att ex ammoniak och andra farliga ämnen tränger ner i hårrötterna och på så sätt kommer ut i blodet och på så sätt kan vara skadligt, därför brukar man ju rekommendera exvis slingor i hatt, då man oftast inte kommer ända ner till hårbotten. Men som sagt det är ju inte särskilt mycket gift och inte under en längre period så jag skulle inte oroa mig. Däremot bör man ju undvika permanent då det kan bli helt galet, och färger likaså... Man blir också mörkare i håret under graviditet och man tappar inte samma hårmängd som vanligt, det är därför många som fått barn tycker att det känns som om dem tappar nästan allt hår efter några månader, man tappar alltså mycket av det hår man egentligen skulle ha tappat under hela graviditeten..... Kram Anna

• Jessyelina

Det är nog ingen fara att man färgar sitt hår iunder graviditeten hos en frisör men för frisören som ska inandas det dagligen i mängder är det ju knappast bra vare sig den e gravid eller icke.
    Min väninna måste sluta me sitt målarjobb jättetidigt i grav just pga ångprna.

• Bubbl

Nej, självklart är det inte bra att andas in kemikalier oavsett man är gravid eller ej, jag skulle inte vilja riskera mitt barns hälsa om jag var frisör. Hoppas verkligen att dom flesta blir beviljade hp. och kan undvika det värsta innan dess men man måste ju försörja sig också....

• Jessyelina

Nej, och så tänkte jag på oss i krogbranschen, i sverige ha ni ju infört rökstopp men inte här ännu. Så jag vill inte jobba extra mera nu när jag är gravid, stackars de som måste stå dgarna i enda i rök, kemikalier eller annat för att det är deras jobb...

• haberg

min syster är frisör och hon vägrar göra färgning/toning/slingor/permanent på gravida. I Sverige anses det inte farligt men i många andra länder gör det det. Kroppen tar såklart upp kemikalierna genom hårbottnen och när man andas in dem. En gång är säkert ingen fara men varför ta risken?jag skulle inte våga...

• Thmaca

Slingor är aldrig nån fara för bebisen, eftersom färgen aldrig är i hårbotten, hårstrået är dött precis som naglar!

• TroHoppOchKärlek

Jag har hört både av en frisör och en barnmorska att man ska undvika riktig färg och slinger. Toning kan vara okej eftersom att det inte är lika starkt. Men inte för ofta!
    =)

• Babe

Thmaca: men man andas ju in ångorna ändå... vare sig man slingar eller färgar.

• Thmaca

Babe

Jo, men en gång är ingen fara! Det är ju värre för oss som står i det hela dagarna.
    Dessutom har väl de flesta salonger utsug nu?

Svar på tråden ammoniak/slingor frisörer se hit