• Blomman80

Allergivänliga hundar?

Hej hej!
    Jag och min sambo har funderat länge på att skaffa en hund. Vi överväger att köpa en Bichon eftersom jag upptäckt att jag tål denna hund. Annars är jag allergisk mot pälsdjur. Men finns det några andra raser som kan vara allergivänliga??

• Svar på tråden Allergivänliga hundar?
  • kidA

bolognese fäller inget hår alls. skitsöta o jätteallergivänliga..

stolt mamma till agnes 000729 och noah 060206
  • Meria

Är också allergisk. Har inte testat Bichon. Tål däremot pudel och kinesisk nakenhund. Sen Curly (tror jag de heter) går någorlunda bra... Lycka till!

• frulan

Beror ju lite på om det är hundhår eller saliv/urin man är allergisk mot
    Hoppas du hittar rätt

• Bichon frisè

Jag uppmuntrar er att köpa en Bichon frisè. De är både allergivänliga och tycker om barn.
    Har själv en 9-årig Bichon frisè tik som älskar mina två söner, de har alltid fått leka med henne.

• Nuk

Det är ju iofs jätteindividuellt vilka raser man tål eller inte, men Bedlington terrier brukar funka ganska bra.

• glittervind

Hundraser som inte fäller kan vara mer skonsamma för allergiker. En del terrierraser fäller inte, vi har tex en soft coated wheaten terrier hemma hos mina föräldrar och min pappa är annars ganska allergisk mot pälsdjur. Ett problem är dock att man kan bli mer allergisk mot hundar när de blir äldre, tror det beror på att pälsen och huden förändras en del, de luktar mer och sådär. Å andra sidan blir man ju lätt lite "immun" mot en hund som man träffar varje dag. Jag har vuxit upp med hund och aldrig känt något, men efter att ha varit utan några år kan jag nu känna av hundar. Det är himla trist att vara allergisk!

Lycka till med hundköpet!

• Dynah

Har hört att pudlar brukar funka för de flesta. De fäller inte.

• Blomman80

Oj, jag visste inte att det fanns så här många raser att välja på. =) Måste nog testa mig fram och vara med några av raserna innan vi bestämmer oss.

• Bersson

Vänner till mig har en Bedlington terrier. Mannen i huset är allergisk men det funkar med den rasen. Tyvärr kan jag som oxå är allergisk känna av den efter ett par timmar hos dem. Men den sägs vara allergivänlig.

• Mirris

Men som frulan skriver.. det är ju inte bara PÄLSEN man kan vara allergisk emot.. tänk på det!!!!

Trist att köpa en hund som man tror man "tål" pälsmässigt.. o så skiter det sig iallafall!!

• Qliana

Min kompis har en amstaff, vars uppfödare är allergisk, men tål just amstaff.

Jag reagerar på vissa hundar men kände ingenting när vi hade kompisens hund hemma i två veckor (reagerar direkt i vanliga fall). Jag lät henne sova vid mig bara för att bli extra utsatt.

Vi har nu en liten vovve - amstaff/pitbull (vi har fortfarande inte fått papper på pappan, så därför är vi lite osäkra då det står amstaff på vetrinär besiktningen, man "alla" säger att det är en klockren pittbull. Jag känner ingenting av honom heller och han verkligen ligger på mitt ansikte på nätterna.

• Carolinejosefine

Har en kompis som har köpt en Tollare, hennes kille är allergisk. Tydligen så "mjällar" de inte, och det är ju det man oftast är allergisk mot.

• Yrslan

Pudel, portugisisk vattenhund, bichon havanaise, tibetansk terrier är några av de raser som finns för allergiker. Min man är allergiker men vi har vanliga blandisar och det funkar bra, men när hundarna börjar "lukta hund" duschar jag dem.

• evita

när jag frågade på skk (svenska kennelklubben) så sa do att OFTAST funkar det med alla trimraser... vilket gör alla terrierhundar (utom tibetansk terrier), pudlar, strävhårig tax, etc...

• Jolemi

Schnauzerhundar, dvärg, mellan eller risen!

• Blomman80

Gudars vad många hundraser det finns! =) Tack alla som svarat. Nu är det bara att prova sig fram och hoppas att det funkar med nån sötis! Kram!

• längtarefterbarn

Det beror helt och hållet på vad det är du är allergisk mot. Men nakenhundsraserna brukar ju funka. Kinesisk och mexikansk och allt vad det finns.
    Pudel är det många som tål. Terrierraserna brukar fungera för många oxå, och en ras med väldigt mycket hår som visat sig funka bra för många allergiker är Leonberger.

Svar på tråden Allergivänliga hundar?