• evangeline75

Rött kött - svara snabbt!

Ska percis steka ryggbiff och undrar om det är någon fara om det är aningen rött? Är nötkött farligt ur bakteriesynpunkt om det är lite rött? Åt oxfile som var lite blodig för någon vecka sedan och undrar även över detta?

• Svar på tråden Rött kött - svara snabbt!
  • Mickis74

Det bör vara genomstekt!

• mippy

så länge det är värmt till 70 grader är det ingen fara.. blir ju iofs inte jätteblodigt då, men man får stå ut.. lite kan man kanske tänja på den gränsen oxå..

• felle 3

nötkött kan du äta rått me
    blodigt går utmärkt..där finns inte dom bakerierna som du menar som finns i griskött.oroa dig inte..

• milimina

felle3,

det beror väl alldeles på om man är gavid eller inte?

ts,

det rekommenderas att man äter genomstekt kött, just föt att man ska vara säker på att det uppnått 70 grader helt igenom. men är det pyttelite rosa t ex är det säkert ingen fara, om du redan ätit det. annars skulle jag nog steka på det lite till, så slipper du oroa dig

• felle 3

milimina

jag åt en inte välstekt biff när jag va gravid,fråga sen min bm om d va nån fara

hon sa att d inte va d..chansen att där ska finnas nån bakterie som kan va skadlig för barnet e såååååååå liten..å desutom gäller d bara den 1 gravv tiden.för när barnet väl e utvecklat så kan du äta hur mkt rått kött som helst

• mippy

felle 3: jag äter inte heller välstekt, tycker det verkligen är att förstöra köttet, men alldeles för blodigt känns faktiskt inte bra.. för det kan ju fortfarande finnas bakterier (och förmodligen fler än vad barnmorskan har nån aning om).. å hur vet man att barnet inte utvecklar nåt väldigt viktigt just när man råkar stoppa i sig den där blodiga biffen? hoppas jag inte lät för tjurig..

• Slumraren

Så här står det på Livsmedelsverkets sida, www.slv.se

"Kött och köttprodukter

I rått kött kan finnas både toxoplasmaparasiter och listeriabakterier. Malet kött utgör större risk än helt kött ur bakteriesynpunkt. Upphetta köttet till genomstekt/genomkokt. Listeria och troligen toxoplasma överlever gravning.

När det gäller rökt kött, kokt kött och korvar är hel produkt eller nyskivad att föredra framför skivad vacuumförpackad, framför allt mot slutet av hållbarhetstiden. Motiveringen är samma som för rökt och gravad fisk ovan. Om produkten har blivit smittad av listeria, t.ex. vid skivningen eller senare hantering, har listeribakterierna möjlighet att växa till under förvaringen, och risk finns för skadligt höga halter.

Kallrökt kött, framför allt från gris, får och vilt, kan innehålla toxoplasma. Detta gäller även blandade charkuterier som inte upphettats, till exempel viss korv. För säkerhets skull bör även torkat kött som parmaskinka undvikas, även om risken för toxoplasma är liten.

Var försiktig med charkuterier av okänt ursprung vid utlandsresor - rådet gäller både ur toxoplasma- och listeriasynpunkt."

• evangeline75

Tack för era svar! Ska steka på det lite extra och sedan äta och njuta!!

• milimina

felle3,

i  mina öron låter ju det mest som om barnmorskan ville lugna dig, eftersom du redan ätit av den och inte kan o-äta den direkt... men att råda andra och säga att de kan äta rått kött under graviditeten känns inte ok! det finns en anledning till att rekommendationen är genomstekt kött, och även om risken är liten - så finns den!

(och att det bara skulle gälla under första trimestern känns väldans osannolikt eftersom t ex hjärnan utvecklas under hela graviditeten! men kom gärna med källinfo om du hittar nåt som pekar på nåt annat.)

Svar på tråden Rött kött - svara snabbt!