• God Is A Girl

Hur mår man efter gallstensoperation?

Ja frågan står ju i rubriken.

Har haft gallsten i fyra år, dock fick jag inte diagnosen fören någon vecka sedan. Väntar nu på operation där dom ska ta bort hela gallblåsan då dom tyckte att det var så mycket. Är väldigt nervös för både operationen och tiden strax efter.

Får man ligga kvar länge på sjukhuset?

Och sist men inte minst måste man tänka på något speciellt efter operationen?

Tacksam för så mycket upplevelser som möjligt

Josefine

• Svar på tråden Hur mår man efter gallstensoperation?
  • Dynah

Gjorde en gallstensoperation 1998. Det gjordes via titthålskirurgi på Ersta. Jag fick komma hem dagen efter och det enda man ska tänka på efteråt är att inte äta för mycket fett, ägg, osv, det vanliga råden vid gallsten.
    Du måste ha haft otroligt ont att ha stått ut i 4 år!!! Utan diagnos!!!
    Jag ställde min egen diagnos efter ett samtal med en bekant som tyckte mina symptom verkade vara gallsten. Jag hade det i ca 1 år. Hemskt! Har dock fortfarande känningar av det när jag är gravid.
    Helt underbart att bli av med anfallen efter operationen, inget du kommer att ångra!

• God Is A Girl

Jo jag har ju försökt få undersökning men eftersom jag är såpass ung har dom inte tagit mig på allvar.. Alla runt om mig har också trott gallsten hela tiden men ja.. Det krävs mycket för att bli tagen på allvar som ung tydligen.

Längtar tills jag fått bort den men är så nervös, mest för att bli nersövd tror jag.. och att dom ska skära i mig *ryser vid tanken*

Tack så mycekt för att du ville dela med dig

• Ambar

Tänkte bara att jag vill rekommendra denna metod åt dig: www.ehdin.com/Leverrening.html . Den funkade utmärkt på mig! Det är ju värt att pröva i varje fall det kan ju unte bli värre
    Hälsn. Ambar

• Åsa31

Hej!
    Gick igenom en akut galloperation i somras. Levervärdena var skyhöga och jag var riktigt risig..
    På min togs gallblåsan bort + en massa stenar som satt fast i gallgångarna och täppte till...Jag var till och med gul!
    Man gjorde en titthålsoperation på mig och jag kunde , trots att jag varit så dålig åka hem dagen efter..Operationen gjordes en lördag mellan 15.00-18.00..(Brukar inte ta så lång tid, men mina stenar satt illa till). Låg på IVA (pga av att uppvaket var stängt) mellan 18.00-21.00....Var hemma dagen därpå 15.00!
    Jag tror, att man i vissa fall, kan lämna sjukhuset samma dag (om ingreppet gjort tidigt på dagen)....

• God Is A Girl

Ambar, Tack för tipset! Men jag vet inte om jag vågar testa mig på det riktigt. Får fundera på det.
    Intressant läsning iallafall

Åsa31, Hur kände du dig i såren efter? är så rädd att dom ska göra väldigt ont/gå upp- en stor skräck för mig.

Tack för att ni delar med er

• mitt nya liv

jag har gjort en öppen galloperation. Alltså där dom öppnar upp. Jag överlevde men det var inte roligt i början nu snart 3 veckor senare är det helt ok..

• God Is A Girl

Mitt nya liv, Tack för att du ville berätta
    Får man fråga varför dom valde att göra öppen istället för titthål?

Ser fram imot op men är så nervös :/

• snobben

Jag opererade bort gallblåsan för några år sedan och de gjorde titthålsoperation. 3 små hål. Magen gjorde inte så ont efteråt utan det var i axlarna den värsta smärtan fanns då jag låg upp och ner under op. Men det gick bra och fick smärtstillande. jag mådde rätt illa när jag vaknade upp och stannade en natt på sjukan. Jag hde tänkt åka hem samma dag, vilket jag fick men jag mådde så dåligt så jag stannade en natt och åkte hem dagen efter.

• Tutilure

Jag gjorde en galloperation för snart 1 år sedan och det var med titthålskirurgi.

Om operationen görs tidigt på dagen så kan man få komma hem på kvällen, men allt hänger på hur man mår.

Själv mådde jag ganska så risigt och hade väldigt ont efter så jag fick bli kvar över natten.

Jag vill inte avskräcka dig, men jag måste faktiskt säga att galloperationen var värre för mig än vad kejsarsnittet var.
    Jag hade ordentligt ont i ungefär en vecka efteråt och var tvungen att äta morfintabletter (Tradolan) för att överhuvudtaget kunna fungera någorlunda normalt pga smärtan.
    Sen när jag inte behövde dem längre så var det en pärs att sluta med dem, de är rätt så beroendeframkallande.

Men på det stora hela så var det alla gånger värt operationen, jag har inte haft ont sen dess och den smärtan kan man inte jämföra med någonting annat, så det var absolut värt en veckas ont för att slippa den kraftiga smärta vid ett gallstensanfall.

Lycka till!

• snobben

Jag fick också Tradolan men magen var bara öm så jag tog tabletter för min smärta i axlarna. hade inte ni andra ont i axlarna också?

• Tutilure

Jo, nu när du säger det så hade jag nog lite värk i axlarna också. Men det var nog bara i ett par dagar (kommer inte ihåg riktigt).

• snobben

haha, jag ringde på sköterskan hela natten för min smärta för jag ville ha mer smärtstillande, hon sa bara att jag hade fått så mycket. sen skrattade de åt mig på uppvaket för att jag var så envis med att jag skulle åka hem på en gång men på en gång jag satte mig upp så kräktes jag. Sov gjorde jag då...heeeela tiden.

• God Is A Girl

snobben, har läst att man kunde få det pga gasen som kan bli kvar i mellangärdet och som trycker på nerverna som leder till axlarna men hade ingen aning om att det gjorde så ont efter!

Tutilure, det glädjer mig att det inte är så farligt med snitt som med gallstensop. Utifall man måste genomgå ett sånt någon gång tänkte jag

Måste fråga tror ni jag orkar gå till skolan efter operationen, Dagarna efter vill säga? eller är jag väldigt optimistisk i mitt tänkande?

Blir lättad över att man får smärtstillande iallafall. Är så rädd för smärta. Tror det grundar mycket i att jag haft så ont i så många år utan att någon tagit mig på allvar :/

• Dynah

Till mig sa dom att en del i läkningsprocessen var att man INTE hade ont, så dom tvingade i mig en spruta med smärtstillande...fast jag inte ville ha :) Är lite spruträdd. Det här var på Ersta alltså.

• snobben
    God Is A Girl skrev 2006-04-08 19:56:47 följande:
    snobben, har läst att man kunde få det pga gasen som kan bli kvar i mellangärdet och som trycker på nerverna som leder till axlarna men hade ingen aning om att det gjorde så ont efter! Tutilure, det glädjer mig att det inte är så farligt med snitt som med gallstensop. Utifall man måste genomgå ett sånt någon gång tänkte jag Måste fråga tror ni jag orkar gå till skolan efter operationen, Dagarna efter vill säga? eller är jag väldigt optimistisk i mitt tänkande? Blir lättad över att man får smärtstillande iallafall. Är så rädd för smärta. Tror det grundar mycket i att jag haft så ont i så många år utan att någon tagit mig på allvar :/
    Det är så olika, vissa mår rätt prima efter ett par dagar men jag tror du ska skippa skolan veckan efter, i allafall så många dagar som du kan. Jag hade lite svårt att räta mig helt rakt några dagar efter.

De sa till mig att smärtan i axlarna berodde på att jag hängde nästan upp och ner under op, så trycket på axlarna gjorde smärtan, men det är säkert som du säger också, minns inte riktigt. tycker inte du ska vara rädd för smärtan för det är 1000 gånger värre med gallstenanfallen.
  • God Is A Girl

Dynah, Oj va jobbigt att bli tvingad när man inte vill! Skulle blivit arg jag, man märker nog om man behöver sen.

Snobben, Då vet jag att jag ska stanna hemma ett tag då
    Vill inte ha ont och gå i alla trappor i skolan inte.
    Skönt att smärtan inte är lika jobbig som vid anfallen iallafall, DET om något är lättande!

Nu är det bara den långa väntan till operationen kvar! Tre månader är ju ett tag att vänta endå.

• Dynah

Jo, ville bara berätta att jag var så orolig över operationen och hade inte haft ett anfall på nån vecka när jag fick operationstiden, så jag ringde och avbokade tiden. Samma dag fick jag värsta anfallet och ringde snabbt tillbaks och sa att jag ändrat mig. Som tur var fick jag behålla tiden. Jag fick också vänta 3 månader innan det var dags.

• God Is A Girl

Dynah, Tack för att du delar med dig. Det hjälper mer än du kan ana

• Ambar

Lägger i denna länk också med mera information om leverrening. Hoppas du kanske skulle våga prova i varje fall, för vad kan vara värre än gallont
    www.ortapoteket.se/product.asp&sub=13

//Ambar

• Fantastic five

jag tog bort gallblåsan med titthål för över tio år sedan.
    Lades in i ottan efter 12 timmars fastande. innan jag började fasta hade jag fått dricka två liter laxerande sörja.
    Jag opererades under eftermiddagen. Under hela förmiddagen låg jag och läste i lite lugnande med. dvala. Låg kvar över natten och kom hem nästa dag. Hade lite ont i magen, som när man har mycket gaser (det bildas luftfickor). Det gick över efter andra natten och sen dess har allt varit toppen. Såren läkte helt och utan några krusiduller.
    Man ser idag ingenting av ärren förutom ett tunnt vitt streck under naveln.
    Kejsarsnitt är unjefär 100 gånger värre.

Svar på tråden Hur mår man efter gallstensoperation?