• Larsson

Allergimedicin + gravid?

Jag har pollenellergi och när jag var gravid förra gången så fanns det INGA på apoteket som jag kunde äta.
    Någon som vet om det ändrats?

• Svar på tråden Allergimedicin + gravid?
  • Heidi1

fråga din bm o på apoteket...

• izabelle32

Jo Lomudal kan du använda, Den blev jag rekommenderad av farmaceut.

• Elin med Wilma och Alva
    Min barnmorska har sagt att gravida kan äta Zyrlex, det är helt ofarligt. Acura och Cetrizin går också bra, eftersom de har precis samma innehåll som Zyrlex. Däremot ska man inte äta Clarityn, det är tydligen inte bra för bebben.
    Elin, väntar första barnet - bf 9/10
  • Elin med Wilma och Alva
    Jag har tyvärr ingen koll på nässpray och ögondroppar, det har jag inte frågat om än...
    Elin, väntar första barnet - bf 9/10
  • Serendipity

Det bästa är ju att prata med en läkare... Jag får iallafall ta Rhinocort nässpray (receptfri på apoteket) samt Zyrlex om jag verkligen behöver.

• jenbe

Min bm sa att det inte är några som helst problem med att använda zyrlex så det har jag gjort.

• Neptunus

Så här sa min läkare: Nässprayer och ögondroppar är inga problem, man kan ta alla sorter. Den enda medicinen i tablettform jag får ta är Tavegyl, som hon skrev ut. Kanske ska kolla upp om det verkligen stämmer nu när ni andra fått Zyrlex utskrivet. Jag brukar även ta kortisonsprutor också och det ska tydligen vara riskfritt. Skulle ju vara skönt att slippa nysa och vara rödögd hela sommaren!

• Larsson

När jag väntade alvin,2004 då fanns det inga tabletter på hela apoteket de kunde rekomendera,skumt.men det kanske har ändrats.

• Amathea

Neptunus:
    Tar du kortisonsprutor och får göra det under graviditet?
    Vilken tar du dÅ?
    Jag tog kenacort-T tror jag den hette, och fick ABSOLUT inte göra det

• The Bumblebee

Ursäkta att jag lånar tråden lite

Men jag tänkte att ni kanske har koll på dessa läkemedel och amning oxå? Jag har undvikit tabletter under grav. och amning tidigare, men denna våren verkar det inte gå. (har BF om 8 dar!) Är storförbrukare av ögondroppar dock...

Så vilka tabletter kan man ta när man ammar?

• myslan

Många allergitabletter är B-klassade. Det innebär att man inte har tillräcklig kunskap om hur de påverkar ett foster. Olika läkare gör olika bedömningar när det gäller B-klassade mediciner. Är det så att man blir hjälpt av Tavegyl är det ju bra, eftersom man vet att den medicinen är ok för fostret. Men om man har svår allergi kan läkaren göra bedömningen att det viktigaste är att man kan andas obehodrat (både för mamman och för fostret) och att man därför ska äta B-klassade tabletter.

Det är också olika med olika B-klassade mediciner. I en del fall har man gjort omfattande djurförsök där det inte har blivit några skador.

Min erfarenhet är att läkare på MVC har bättre koll än andra läkare. Så kolla med din MVC!

• Neptunus

Amathea:
    Jag vet inte vad sprutorna som jag brukar få heter. Har som tur är inte tagit någon än, utan ska kolla upp det ordentligt först. Tack för tipset!

Någon som har blivit bättre eller till och med sluppit sin allergi under graviditeten?

• myslan

Ang. Zyrlex/Clarityn:
    Båda medicinerna är B-klassade - alltdå vet man inte så mycket om dem. Jag har kollat på janusinfo.org, där det finns information riktad till sjukvårdspersonal.

Så här står det om Loratadin (som är den verksamma substansen i bl.a. Clarityn):
    Loratadin tycks sakna fosterskadande effekt. Ett postulerat samband med hypospadi är troligen ej korrekt. Det finns idag ej nog skäl att välja annat antihistamin i stället för loratadin under graviditet. Om exponering skett i tidig graviditet finns av detta skäl ingen orsak att diskutera ett avbrytande av graviditeten.

Och så här står det om Cetrixin (den verksamma substansen i Zyrlex):
    Användning av cetirizin i tidig graviditet är så vitt man kan bedöma inte förenat med någon ökad risk för fosterskador men skall för säkerhets skull undvikas. Om exponering skett i tidig graviditet finns av detta skäl ingen orsak att diskutera ett avbrytande av graviditeten.

Av den informationen att döma skulle Clarityn alltså vara säkrare än Zyrlex...

Svar på tråden Allergimedicin + gravid?