• Jessica23

Nån med erfarenhet av alfakassan?

Jag plockade dagar från alfa kassan 2001 efter 3 mån utan pengar, precis som de vill det ska vara. Jag tror jag fick ut kanske runt 50-60 dagar innan min dotter föddes.
    Efter det har jag varit föräldrarledig och läst till lärare på högskolan.-
    Nu ska jag plocka dagar på nytt.

Nån som vet vad som gäller? jag borde väll kuna ploca på den period jag har kvar?
    eller? det är juu ca 4 1/2 år sedan jag fick därifrån?

Jag ringde alfakassan i januari och hon uppgav hur många dagar som var kvar o fick mig att tro att jag inte behöver genom gå de 90 dagarna utan pengar en gån till.

Kan de stämma då? De borde de väll?
    Man ska väll inte behöva 2 * 90 dagars karens eller?

Ush, hoppas nån vet mer än jag!

• Svar på tråden Nån med erfarenhet av alfakassan?
  • Zabw

Jag har inte ens hört talas om nån "90-dagarskarens", vad e det för konstigt? När jag slutade skolan jobbade jag lite extra här å där bara, å fick höra talas om alfakassan, så när jag tog kontakt med dom började jag få pengar nästan direkt. Minns inte exakt hur lång tid då det e några år sen men det handlade då inte om några 90 dagar inte..
    Låter helskumt tycker jag?

• Nattviolen

DU fick ersättning enligt studerande villkoret. Vilket innebär att man efter avslutad utbildning på lägst gymnasienivå kan efter en sk kvalifikationstid, där man arbetat alt varit arbetslös minst 90 dagar inom 10 månader från det att studierna upphörde kan få ersättning med grundbeloppet. Eftersom perioden är påbörjad kan du, om du når den gamla perioden, direkt erhålla ersättning utan att på nytt fullgöra kval. tiden och karensen. För att du ska komma åt perioden måste det du gjort sedan du sist fick ersättning var sk överhoppningsbar tid. Studier som är avslutade efter fyllda 25 år, eller som föregåtts av arbete på heltid i minst 6 månader (kan vara 5, minns inte - mammaledig nu) Föräldraledighet är alltid överhoppningsbart. Överhoppningsbar tid får vara högst 7 år.

• Jessica23

Så det kan vara överhoppningbartid då? Att studera på högskolan?

• Jessica23

90 dagars arbetslöshet ska man genomgå innan man får pengar från alfa. Enligt studerande villkoret

• Shira

Om du har studerat på heltid och är helt klar med studierna OCH är över 25 eller har jobbat 5 sammanhängande månader heltid innan du började studera, blir studietiden överhoppningsbar. Om allt du gjort sedan du stämplade sist är överhoppningsbart fortsätter du på den perioden du hade då och gör ingen karens/kvalifikationstid.

Om du inte kan hoppa över studietiden, om du t.ex inte är 25 år ELLER har jobbat 5 sammanhängande månader heltid innan du började studera bodre du kunna få en ny ersättningsperiod på studerandevillkoret, men då är det ju de där 90 dagarna det gäller, som du måste göra först. Observera att man skall ha varit anmäld på arbetsförmedlingen eller arbetat. det räcker inte att ha varit arbetslös om man inte varit anmäld på af.

• Jessica23

Jag är över 25 år, har varit föräldrarledig, sommarjobbat samt läst på högskolan till lärare!

Kand et vara överhoppningsbart då?

De 90 dagarna borde man ju bara behöva gå igenom en gång! Det har jag redan gjort då!

• Jessica23

Nån som vill hjälpa?

• Vickyb

Vad jag vet så ska man vara inskriven på arbestförmedlingen för att få alfa.. men den saken är ju redan klar.. Sen tror jag väl bara att det är 5 . 10 dagar karens.. ? eller är jag helt fel ute så får ni rätta mig.. Det var ett tag sen jag fick alfa så jag kommer inte ihåg.

♡ Stolt Mamma till Linnéa ♡
  • Nattsaga

Jag går på alfa nu och det enda som tog lite tid, nån månad eller så var beslutet från det att jag gick med i arbetsöförmedlingen och skickat in papprerna, sen fick jag pengar direkt, även retroaktivt för den missade månaden.

• Nattviolen

Man har aldrig mer än 5 dagars karens, oavsett om man får ersättning från ALFA-kassan eller en facklig a-kassa. Däremot skiljer det i handläggningstiderna en hel del. Däremot kan man i vissa fall få en avstängning, tex vid egen begäran, och den kan vara upp till 60 dagar.

Jessica23: Det beror lite på hur mycket du jobbat på somrarna. Om du arbetat mer än 70 timmar och du har haft 12 "sommarlovsmånader" kommer ny ersättning att grundas på ditt arbete. Om du inte jobbat så mycket, kan du troligast komma åt gamla perioden. Det är svårt att säga, när man inte har handlingarna framför sig. Glöm bara inte bort att anmäla dig på af första arbetslösa dagen.

• Jessica23

jag är anmäld som anmäld som arbetslös redan, har räknat att jag kan ha jobbat kanske 10 mån totalt under sommrarna docj inte hels säker!
    Måste de ha pappaer på alla sommarejobben då?

Hoppas på att denna tid är överhoppningsbar då!!!

• Nattviolen

Jessica23: Du måste ha arbetsgivarintyg för somrarna. De månader du arbetat mer än 70 timmar är inte överhoppningsbara, men ersättningsperioden "lever" i 365 dagar (tid som inte är öhoppn bar) så du kan nog komma åt perioden ändå eftersom du bara har 10 månader med arbete. De månader du arbetat färre än 70 timmar hoppas över.

Svar på tråden Nån med erfarenhet av alfakassan?