• JeO

För mycket bröstmjölk

Jag har problem med att det kommer bröstmjölk mest hela tiden.
    Vi har tyvärr inte fått in rätt amningsteknik än men han får i sig tillräkligt ändå. Jag har väldiga sår på bröstvårtorna då tekniken inte är optimal än.

När jag ammar det ena bröstet måste jag ha en mjölkuppsamlare på det andra för att inte allt ska bli blött, det kommer ungefär 1/2 dl i mjölksamlaren. Jag kan inte böja mig framåt för då rinner det så mycket mjölk att jag blir helt blöt.

Är det någon som vet något man kan göra för att det inte ska rinna hela tiden?
    Ska jag spara mjölken och ge honom den senare? I så fall hur gör man det, genom flaska eller?

• Svar på tråden För mycket bröstmjölk
  • AnnaGBG

Hur liten är din son? Det kommer troligen att stabilisera sig efter ett tag. Det kan störa amningen om du flaskmatar, så om du inte har ett behov av att spara så kan du bara slänga mjölken som läcker.
    Eller så fryser du in den till senare bruk

• jojjo113

Så hade jag också det.. Det är jätte vanligt.. JAg läckte enormt mycket de två första månaderna, men sedan blev det bättre.. Fortsätt amma som vanligt är det bästa.. Det får mjölken att stabilisera sig fortare. Börjar du med flaska finns det risk för att det blir problem istället.

Men visst kan du frysa in mjölken som du samlar upp.. Det kan ju komma till användning när din mjölk anpassat sig..

• Catten28

Jag har haft likadant, men senaste två veckorna har det blivit att "det andra" bröstet inte läcker lika mycket. Jag samlade upp mjölken och har fryst in den. Perfa när man ska bort nån timma och pappa kan mata om hungern skulle slå till.

Hade även som blåmärken på bröstvårtorna, det gjorde väldigt ont första tagen han gjode vid varje amning, men det är nästan helt borta nu.

• Catten28

Du kan ge med flaska eller köpa en kopp på apoteket och koppmata, det ska inte störa barnets amningsteknik eftersom det då lapar maten. Tydligen så är det olika tekniker de måste använda på bröstet och på nappflaska. Men vissa växlingen,

Du kan även sälja mjölken tror på apoteket. Får typ 100 kr/litern.

• Mollan

Jag ammar liggande och då kommer det inte lika mycket mjölk... för jag har problemet att lilltjejen äter för fort och hetsigt när det kommer massor. Hon får så ont i magen och kräks massor. Har blivit något bättre sedan jag lagt mig ner istället.

Spara du mjölken i frysen (tre månader tror jag) ifall du vill lämna bort barnet någon gång och låta någon annan mata. Man kan ju mata med sked eller med uppsamlingskoppen som du har. Jag frös in en del mjölk eftersom jag fick pumpa innan varje mål förut. Nu har jag slutat för det blir liksom aldrig balans ju... Nu är lilltjejen 5½ vecka.

• JeO

Tack för alla svar. Karl är ju inte så gammal än, så den stabiliserar sig säkert. Jag ska nog frysa in lite för att ha i reserv.
    Tack!

• Lakritsglassen

om du har mkt bröstmjölk kan du spara det i istärningar och ha i frysen, ge honom det ljummet i flaska eller spara det tills du ska göra potatismos eller morotspure.

om du har så jättemkt hela tiden så kan man oxå ge till vissa sjukhus som behöver till prematurbarn.
    Min syster hade fortfarande jättemkt efter 1 år, då fick hon tabletter som hjälpte till att det försvann då hon inte orkade amma mer.

Lycka till med all mjölk

• ma ma

Det finns två helt olika strategier när man har för mycket mjölk:
    1) byt sidan så sällan du kan (dvs amma på bara en sida några timmar, tills du känner att den andra blivit nästan hård) under 2-3 veckor - det hjälpte mig
    2) byt sidan var 5:e minut - det hjälpte en annan mamma jag känner

Det är inte bara mamman som kan ha obehag av för mycket mjölk - det kan vara även bebisen, för att den kanske för bara den första, magra mjölken, och nästan ingen "grädde" som kommer mot slutet av varje ammning. Typiska simptom att bebben får obalanserat mjölk är att den går upp i vikt snabbare än vanligt, att den bajsar grönt, har ont i mage, är nervös vid brösten...

Men det behöver inte vara så att bebisen har vilken som helst problem, trots att mjölken rinner hela tiden.

Du kan läsa mer här: www.lalecheleague.org/llleaderweb/LV/LVSepOct95p72.html.

Svar på tråden För mycket bröstmjölk