• Freda

Smörgåsrån!

Jag såg på "Du är vad du äter" i veckan och då sa hon att smörgåsrån inte är bra att äta, varken för vuxna eller barn. Ger ni era små rån? Jag har alltid gjort det och tycker att det är bra! Men jag har väl tydligen gjort fel.

• Svar på tråden Smörgåsrån!
  • Prinsessan Zelda

I vi föräldrar gjorde de att test på kex. smörgårrån är överlägset det bästa av alla kexen. Men sen är det ju inte bra att proppa i sin unge

jag ger fortfarande smörgåsrån, men inte i några stora mängder.

The hardest thing in this world...is to live in it.
  • Carisma95

Beror väl på vad man menar med "bra".
    Det är ju inte mycket innehåll i smörgåsrån. Bara lite "vatten och luft". Men tycker personligen inte det är något fel på att ge det som lite "knaper-mat" emellanåt. Kanske med nytt leverpastej på t.ex!

• Freda

Zelda: Jag såg det testet också. Jag brukar ge min son det för att han ska ha något att göra medan vi andra äter så man hinner slänga i sig en tallrik mat!

• dekad

Men det är väl helt ok att ge till barn, dom smälter ju eller vad man ska säga, så man slipper oroa sig för att det ska fastna i halsen. Det är ju inte som att ett litet barn sätter i sig ett helt paket, ett rån räcker ju ett bra tag. Vad ska man ge istället? En morot? Ett bit dinkelbröd?

• Freda

Dekad: Precis så känner jag med. Vad ska man ge i stället i så fall.

• ruffe4

Det finns rån med dinkel istället för bara vetemjöl. Det va det hon menade i "du är vad du äter" att rån innehåller mycket vetemjöl och transfetter..

• Prinsessan Zelda

nu sen en tid tillbaka ger jag Adam ett äpple innan maten istället. känns lite nyttigare och tar längre tid för honom att få i sig. han blir 1 år på tisdag. men rånen är perfekt för mindre bebisar.

• Freda

ruffe4: är det fullkornsrån du menar?

• zazla

Jag kommer inte att ge det till min dotter. Dels för att jag inte vill vänja henne vid att småäta hela tiden och dels för att jag tycker att det är onödigt att vänja henne vid det då det onyttigt. Men vad andra gör struntar jag i.

• Freda

ruffe4: Då klarar jag mig då, för det ger jag min kille.

• Prinsessan Zelda

man ska ju tänka på att små bebisar inte ska ha för mycket fullkorn då deras magar/tarmar inte klarar för mycket. Fick erfara det själv senaste tiden då jag gett Adam fiberberikad gröt, grovbröd till mellis och fullkornsvälling. blev för mycket för han och han bajsade 5 ggr om dan och var alltid lös.

• Prinsessan Zelda
    zazla skrev 2006-04-09 15:18:12 följande:
    Jag kommer inte att ge det till min dotter. Dels för att jag inte vill vänja henne vid att småäta hela tiden och dels för att jag tycker att det är onödigt att vänja henne vid det då det onyttigt. Men vad andra gör struntar jag i.
    jag låter inte adam småäta heller. utan ger rån när vi är borta och tex fikar bukkar osv. känns som de är nyttigare än fikabröd mm. nu ger jag också oftare frukt istället, men rånen är lätta att ha med.
  • Prinsessan Zelda

fikar bullar ska det vara

• Polgara

Om mina barn är hungriga innan maten är färdig så ger jag gurka,paprika,tomat eller majs...

(Min son på 4 månader äter det så klart inte... än).

/Polgara

• zazla

Prinsessan Zelda: Ja men det är ju en annan sak Jag syftade mest på att jag inte tänker ge det till henne "var och varannan timme" (lätt överdrift) som vissa gör. Vissa verkar ju nästan ge dem ett rån istället för leksaker ibland.

• Tesan81

jag tycker att rånen är bra för de hjälper min dotter när de kliar i munnen och sen tycker hon om dom också men de blir ju bara en jätte liten bit om dagen..

Älskar min Villemo
  • Åke Vilse

Tror nog det är bättre med rån än med kalle anka kex och liknande.
    Tror inga barn blir sjuka och tar skada av rån, men en vuxen människa ska kanske ha lite balans i sin kost vid viktnedgång och då är kanske inte rån det bästa att fylla magen med.

På 90-talet var fett jättefarligt, men socker gick bra.
    På början av 2000-talet så kom förmaningarna om dödsfaran med socker.
    Inte att förglömma det farliga akrylamidet i chips och pommes, kadmium i potatis, det cancerframkallande i rostat bröd och grillat kött osv.
    Nu på senare år så är det inte bra med vetemjöl m.m.

Med tanke på att vi i Sverige bara lever längre och längre så tror jag att en allsidig kost är det bästa och sedan strunta i dessa larmrapporter!
    Jag tror stressen över att ha järnkoll på vad man stoppar i sig dödar fler än om man låter barnen äta några smörgåsrån om dagen.

Svar på tråden Smörgåsrån!