Alltså, jag ska använda "vanliga" plattor. Jag kan förkoka eller använda färska plattor men då ska koktiden förkortas. Har jag uppfattat er rätt?
Hallonbåt: Kommer förmodligen testa de imorgon så jag kan återkomma och säga hur det blev.
Till 4-6 personer
Ingredienser
3/4 grillad kyckling (en kyckling minus bröstköttet, som kan sparas till annan middag eller större sats av lasagnen)
200-250 g lasagneplattor
1/2 dl färskriven parmesan eller gratängost
Vit sås:
3 msk smör
5 msk vetemjöl
6-7 dl mjölk
1 dl vispgrädde
1 tsk salt
Tomatröra:
1 burk krossade tomater
1/2 vitlöksklyfta
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1 tsk fransk el italiensk salladskrydda
Garnering:
1-2 tomater
2 msk färskriven parmesan
Gör så här:
1. Bena ur den grillade kycklingen (ta undan bröstköttet). Skär köttet i bitar och finhacka skinnet som behövs för den goda smaken.
2. Fräs smöret till såsen. Vispa ner mjöl och späd med mjölken ? ev värmd ? lite i taget och under vispning. Koka såsen några minuter under vispning. Tillsätt grädden och salta.
3. Smaksätt den öppnade tomatburken med pressad vitlök, salladskrydda, salt och peppar. Hit kan förberedas när man bara vill förbereda lite.
4. Smörj en gratängform, ca 20 x 30 cm, och bottna den med ett tunt lager sås. Droppa över tomatkross och lägg på ett lager lasagneplattor.
5. Varva sedan vit sås, kycklingkött och tomatkross i tre lager och täck med plattor så att det blir totalt fyra lager plattor. Hit kan förberedas om du vill ha allt klart.
Tryck till lasagnen ordentligt och täck de översta plattorna med resten av den vita såsen och riven ost.
6. Värm ugnen till 225° och gratinera på första falsen nerifrån 30?40 minuter. Lägg på tomatskivor toppade med riven parmesan när 5?10 min återstår. Skär upp lasagnen i fyrkantsbitar inför serveringen, så blir det lättare att ta.