• Lissy

Lasagneplattor

Jag tänkte göra en kycklinglasagne. Enligt receptet ska den vara inne i ugnen 40-45 minuter i 225 grader men det står inte om man ska använda färska eller vanliga plattor. Någon som vet med tanke på tillagningstiden? Blir det ngn skillnad med färska?

• Svar på tråden Lasagneplattor
  • Jennie med ie

Den långa tidsangivelsen gäller kokta.
    Man kan om man vill korta ner tiden i ugnen genom att förkoka plattorna i lättsaltat vatten. Men då gäller det såklart att den eventuella köttfärsfyllningen t ex är mer färdigstekt/kokt.

• hallonbåt

Nä, inte vad jag läst på förpackningen på färska lasagneplattor, så kör enligt receptet du! Jag tar förresten gärna del av det om du orkar skriva ner det här!

• Lissy

Alltså, jag ska använda "vanliga" plattor. Jag kan förkoka eller använda färska plattor men då ska koktiden förkortas. Har jag uppfattat er rätt?

Hallonbåt: Kommer förmodligen testa de imorgon så jag kan återkomma och säga hur det blev.

Till 4-6 personer

Ingredienser
    3/4 grillad kyckling (en kyckling minus bröstköttet, som kan sparas till annan middag eller större sats av lasagnen)
    200-250 g lasagneplattor
    1/2 dl färskriven parmesan eller gratängost
    Vit sås:
    3 msk smör
    5 msk vetemjöl
    6-7 dl mjölk
    1 dl vispgrädde
    1 tsk salt
    Tomatröra:
    1 burk krossade tomater
    1/2 vitlöksklyfta
    1/2 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    1 tsk fransk el italiensk salladskrydda
    Garnering:
    1-2 tomater
    2 msk färskriven parmesan

Gör så här:
    1. Bena ur den grillade kycklingen (ta undan bröstköttet). Skär köttet i bitar och finhacka skinnet som behövs för den goda smaken.
    2. Fräs smöret till såsen. Vispa ner mjöl och späd med mjölken ? ev värmd ? lite i taget och under vispning. Koka såsen några minuter under vispning. Tillsätt grädden och salta.
    3. Smaksätt den öppnade tomatburken med pressad vitlök, salladskrydda, salt och peppar. Hit kan förberedas när man bara vill förbereda lite.
    4. Smörj en gratängform, ca 20 x 30 cm, och bottna den med ett tunt lager sås. Droppa över tomatkross och lägg på ett lager lasagneplattor.
    5. Varva sedan vit sås, kycklingkött och tomatkross i tre lager och täck med plattor så att det blir totalt fyra lager plattor. Hit kan förberedas om du vill ha allt klart.
    Tryck till lasagnen ordentligt och täck de översta plattorna med resten av den vita såsen och riven ost.
    6. Värm ugnen till 225° och gratinera på första falsen nerifrån 30?40 minuter. Lägg på tomatskivor toppade med riven parmesan när 5?10 min återstår. Skär upp lasagnen i fyrkantsbitar inför serveringen, så blir det lättare att ta.

• E l l a

Jag använde vanliga torra plattor sist jag gjorde lasagne förra veckan, Barillas var det. Jag hade de inne i ugnen i 45 min och det blev bra, utan förkokning och annat, alltså bara på med dem som de är.

• annca

Använde inte "torra" plattor längre, då jag tycker att de färska är så mycket godare OCH de tar bara 15-20 mini ugn att få färdigt!

Svar på tråden Lasagneplattor