• Juli1

Bruna flytningar-hjälp??

Fick för första ggn en brunaktig flytning idag & blev givetsvis superorolig! Känner som en molande värk imagen åxå (som mensvärk).

Läst flera inlägg här på fl men blir inte klokare för det. Läste nånstans att man kunde få blödningar när man har förväntad mens (vilket borde vara nu i mitt fall.)

Sen har jag alla symptom man kan tänka sig, trött, illamående, bröstspänningar osv så det känns ju iof tryggt.

Är i v.8 & har tid hos bm om 1 ½ v och då ska jag inte ens få göra vul....

• Svar på tråden Bruna flytningar-hjälp??
  • McIris

Har både haft lite brunt blod och ljusbruna flytningar. Detta är väldigt vanligt och inte farligt sålänge man inte blöder som vanlig mens eller har väldigt ont. Det finns aldrig garantier för att det inte ska bli mf men bruna flytningar är inte ett sådant.

• CarinaB

Jag hade det igår (är i vecka 7) och åkte in till HS för kontroll men allt var ok. Det kan bli lite bruna flytningar när moderkakan bildas tydligen för den skaver. Eller så är det rester av mensen. Inget ovanligt och om det är brunt och inte rött och mera flytning än blödning så ska man inte oroa sig sa min doktor. Bara om det är rött och man blöder igenom trosskyddet så bör man söka vård fick jag veta.

• diskus

Jag läste någonstans att mellan 30-50% har beiga till bruna flytningar tidigt i graviditeten.. Jag hade också det, i v 7 och v 8.. Säkert inget att oroa sig för!

• wakkie

hej, jag fick bruna flytningar o mensvärk förra söndagen, blev så orolig så jag åkte in till akuten o gjorde ett vul, allt va bra, till mig sa dem att det ant va sköra slemhinnor, dem e jättekänsliga när man e gravid, eller så va det ist för mens, skulle haft den då i dagarna, mina va som ljusbruna som vanliga flytningar men ljusbruna bara. om du e orolig så ring gyn o be o få göra ett vul=)

• Tresolstrålar

Jag har också haft bruna flytningar men allt har sett bra ut. Läkaren sa till mig så länge man inte blöder färskt rött blod så behöver man inte oroa sig.
    Kan du inte beställa vul privat så slipper du oroa dig.
    Lycka till

• ärjagförgammal

Hade inga bruna flytningar men så i v 6 så kom de lite då och då i ca 1 v. Nu knappt något. Tack för alla lugnade svar man kan läsa att det är normalt. Du behöver inte oroa dig

• ärjagförgammal

ps Hade även känsla av mensvärk oxå, som är borta nu.
    kram

• midnight

Jag tycker att du ska be om att göra ett vul!!

Jag hade bruna flytningar i höstas som jag ignorerade som senare visade sig vara ett ma. I söndags fick jag bruna flytningar igen och kände att nu är det kört igen. Så idag gjorde jag ett vul och som av ett under så fick vi se ett hjärta slå och det var ingen fara med flytningarna just nu iaf.

Men för din egen oros skull så tycker jag att du ska kolla upp det. Hoppas allt går bra.

• Oviss

Har både blött och haft bruna flytningar, utan anledning, omkring v7-8-9. Men är nog i v13 och allt är bara bra med bebben. Men om du är orolig så be om att få göra ett vul, gjorde det själv och det är väldigt skönt att få se att allt är bra. Lycka till!

• Uddan

Man får höra att det inte är farligt om det är brunaktiga flytningar och man inte har ont. Jag har tyvärr själv haft två MA som börjat med brunaktiga flytningar. Jag har inte haft ont utan fått konstaterade MA vid VUL då jag varit orolig.

Det sägs att det kan vara fullt normalt med både brunaktiga flytningar och blödningar under graviditeten. Det viktigaste tycker jag är att den blivande mamman inte ignoreras utan att oron tas på allvar och hon får komma och göra ett VUL. Man vill ju få sin oro stillad. Så är du orolig, begär att få göra ett VUL.
    Lycka till....

• Rapunzella

Hade bruna flytningar tre gånger under min graviditet. Hon är drygt 4 mån nu!

(Min läkare sa då att "det händer ju var och varannan kvinna - oroa dig inte!" )

• Juli1

Skulle bara skriva att jag varit på VUL idag & att allt såg bra ut! Litet pyre som sprattlade med benen....så lycklig!

• swegoose

Jag har haft bruna flytningar och blödningar i över en månad nu. Fostret lever fortfarande. Sist jag var på sjukhuset märkte dom att det var min moderkaka som blödde lite, men det var inte farligt. Jag tror inte att man behöver vara orolig, men jag förstår oron. Jag har varit ett nervvrak under hela tiden.

• cate 81

Hej !

Är bara i vecka 5.
    Men har kräkts och är jättevarm i hela kroppen mest i benen nästan som att dom brinner!`??

Sen har jag ömma bröst men inte att det gör ont i dom?
    Brukar alla få ont i brösten eller inte?

Har haft jättelite ljusbruna flytningar på trosskyddet, är det normalt??

Kramiz
    cate

• mye

skulle du haft fin mens typ nu pm du inte var grav?
    jag hade så i tre månader vid mens dags!

• onelove

hej,,hade oxå lite bruna flytningar då när jag skulle haft mens,,men det försvann..så länge du inte har ont i magen eller blöder mycket så behöver du nog inte oroa dig..men jag blev oxå lite orolig..hoppas det går bra..

Svar på tråden Bruna flytningar-hjälp??