• Pikku Enkeli

Hyreshöjning efter stambyte?

Hur höjdes hyrorna hos er efter stambytet? Per kvadratmeter eller fick alla lika stor höjning oavsett kvadrat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-04-09 21:51:25:
    Hyresrätt eller bostadsrätt får ni gärna ange också.

• Svar på tråden Hyreshöjning efter stambyte?
  • Minnet66

Hos oss får alla hyreshöjning med 370 oavsett storlek på lägenheten. Hela badrummet blir renoverat med helkaklat på väggarna och klinkers på golvet bl a. Köken blir delvis renoverat med nya köksluckor, nytt kakel, ny diskbänk etc.

• Isola C
    Där jag bodde fick inte alla samma hyreshöjning, det berodde på lägenhetens storlek.
    Köket och badrummet helrenoverades också, och det tapetserades om i alla rum.
  • Blåkråka

Vår badrum vart renoverat men med löfte om att det skulle inte hyreshöjas pga renovering + sammbyte, och vi skulle inte heller få något hyressänkning under tiden vi levde utan dass.

• pofsan

Hos oss kommer hyran att höjas med 550kr efter stambytet. Då helrenoverar de badrummen, byter kakel i köket och drar om all el. Hyreshöjningen blir samma för alla, värden resonerar så att det är samma jobb som ska göras i alla lägenheter så det har inte med kvm ytan att göra.

• HugoochVilma

Vi har en hyresrätt som blev stambytt förra våren. Hyran höjdes med cirka 450:-, lika för alla. Då bytte de stammar, men gjorde ingen renovering på köket, utan hela badrummet. Sedan fick de även måla om vår hall och sovrum för de skitade ner så mycket

• pofsan

Sorry, har glömt att kolla den här tråden. Ja, det är en hyresrätt vi bor i.
    Jag hoppas oxå att de ska skita ner i vår hall så de måste tapetsera om, jag ville pigga upp hallen med en glad färg (läs gul) och började måla, resultatet blir ju inte alltid som man tänkt sig och nu är hallen läskigt 70-tals orange

• lisabeth

När man bor i bostadsrätt så räknas hyran ut efter andelstal som är högre ju större lägenhet man har och oftast har man högre tal ju högre upp i huset man bor. man kan alltså inte höja med samma antal kronor för alla lägenheter utan att ändra andelstalen och det är en STOR opperation med extrastämma osv.

Vi har inte stambytt ännu men föreningen har gott om pengar på banken så jag tror inte höjningen blir så stor om det behöver göras.

• LindizJ

här ska de byta stammar och renovera badrum och kök och vi kommer få en hyreshöjning på runt 650 kronor

• Callistrate

Bor i hyresrätt och för drygt ett år sedan gjorde de en totalrenovering (inkl stambyte) av lägenheten. Hela köket & badrummet revs ut och blev nytt. Badrummet på nytt ställe dessutom. Lägenheten blev 11 kvadratmeter större iom detta. Men det har kostat också!!! Hyreshöjningen slutade på dryga tusenlappen, inklusive en kvarboenderabatt... så hyran ökar nu lite extra varje år.

Men riktigt fint har jag det nu

• Miosh

Här höjer de efter kvadrarmeter. 104kvm = ca:1.000.- per månad i höjning.

• Miosh

Oj, glömde ju, hyreslägenhet hos Svenska Bostäder.

Svar på tråden Hyreshöjning efter stambyte?