• maja under eken

syrebrist vid förlossning?

Snälla hjälp!!

Min kompis födde en son i fredags. D var en jobbig o lång förlossning. Till slut fick dom ta sugklockan. När hon fick upp honom på bröstet var han lite blå o andades inte, dom rusade iväg m honom o min kompis låg ensam kvar o födde ut efterbörden. När killen kommer tbax bryter han ihop o grinar. Alfons som bebisen heter ligger i kuvös.

Detta var vad min kompis sa i fredags när hon ringde, omtumlad men glad, saknade sin son som hon ej fått hålla än.

Idag ringer en annan kompis o berättar att Alfons ligger m elektroder på huvudet o dom mäter o kollar om han har nån hjärnskada.

D e så fruktansvärt o jag e lite chockad.

Hans hjärta slog hela tiden men han andades inte på 4 min.

Hjälp mig, va kan detta betyda? Va kan d bli f efterföljder?

Snälla, snabba svar.

Tack på förhand!

• Svar på tråden syrebrist vid förlossning?
  • Joffe

Oj oj. Stackars Alfons. Att detta skall behöva hända

Knepet är att se till att man inte dör i väntan på det goda livet//Lee L
  • rebeckaa

Jag vill inte säga för mycket för vill inte att du ska bli orolig. Min flicka satt klämd och fick syrebrist och fick sen syrgas, men det var ingen hjärnskada, flickan var frisk. men har ett barn otur och får en hjärnskada så kan de väl få en CP-skada tror jag men inte säker, du kanske vet det redan? Men bara för att ett barn får en cp.skada så betyder det inte att det måste bli förståndshandikappat eller så, de kan ju få ett hyffsat bra liv ändå. Hoppas att allt ska vara bra med din kompis bebis, det behöver ju inte vara någon hjärnskada. Det är tråkigt när sånt händer och man får hoppas på det bästa.

• Lotten

Min son fick elektroder på sig och syre genom en sån mask eller vad det heter. Han fick ingen syre på 3 minuter och ja det e hemskt. Men hade det gått längre så hade jag nog varit väldigt ledsen tror jag. Han var blå i hela ansiktet när han kom ut stackaren

• 3barnsmor35

Min dotter höll på att få syrebrist o var lite blå när hon kom ut, hjärtljuden var nere på 50 när de drog ut henne med klocka.
    Hon klarade sig utan men, det är ju risk för CP-skador vid såna händelser.

Hoppas allt går bra för din kompis' son, ska hålla tummarna!

kramar

• PippiLotta32

hej hej.

Vår dotter Emma fick svår syrebrist vid förlossningen... Jag har skrivit om förlossningen i min dagbok om du vill läsa.
    Emma har fått en cp-skada pga syrebristen. Men de flesta barn som får syrebrist klarar sig från ev hjärnskador enligt Emmas läkare.
    Nyfödda barn har tydligen en väldigt bra förmåga att återhämta sig från sådant här. Jag hoppas att allt går bra för dina vänner och deras lilla bebis. Kom ihåg att de små är starkare än man tror!

• maja under eken
    Ja, CP-skada e ju d första man tänker på.

Tydligen hade han varit lite uppstressad lr överaktiv lr nåt inatt, han hade inte kunnat sova. D tycker jag oxå låter oroväckande.

Alfons pappa har jobbat m handikappade barn i flera år o detta var hans skräckscenario.

Jag tror redan d värsta så ni behöver inte linda orden i bomull, jag vill höra fakta. Å jag hoppas så innerligt att jag har fel!

Tack så jätte mycket f era snabba svar, jag vill gärna ha fler.

Jag blir så glad f er skull att era små va friska!! Ge dom en puss ikväll när dom sover fr mig!
    Sköt om er!
    kram kram
  • mirre2

uch va hemskt!MITT TREDJE barns hjärljud förvann ett tag i samband me förlsningen men kom tillbaka men va dåliga så jag blev sövd och hon plockades ut och ut kom en frisk tjej fick förklarat för mig att hon klämde sin egen navelstränga därför gick hrätljuden ner hade ingen fostervatten kvar så navelsträngen kunde ej flyta runt och lång va den hela 70cm!hoppas de går bra för din vän

• Rie80

Låter väldigt likt min förlossning! Höll på i 41 timmar från första värken. Sen kom Liv ut med sugklocka, låg blå och livlös på mitt bröst och fick hjälp att börja andas. Ena lungan kollapsade i samband med detta så hon fick dränage och ligga i kuvös i ca en vecka. Men hon visade sig vara en stark tjej och blev starkare för var dag som gick. Efter 10 dagar var vi hemma. Ska nu gå på kontroller med jämna mellanrum för att hon ska kunna få hjälp snabbt om det visar sig att hon är "efter" på något vis. Liv är nu 4 månader och mår jättebra! Visar det sig att hon har fått några men senare så tar vi det då men jag är inte orolig. Det var hemskt på lasarettet eftersom Liv hade elektroder som mätte hjärtslag, syresättning, sond i näsan mm men de är så otroligt duktiga de som jobbar på spädbarnsavdelningen. Dom har full koll på lilla Alfons ska du veta. Förstår att du är jätteorolig men det kommer nog att gå bra! Kram!

• Limpis

Hej! Har också skrivit lite om när min son kom till världen, i mitt krypin.

I mitt fall handlade det inte om långdragen förlossning utan tvärtom; jag öppnade mig från 1 cm till 10 på mindre än en timme, och för att göra en lång historia kort så var sonen påverkad av morfin (som jag fått p g a andra problem) när han kom så snabbt.

Han hade noll muskeltonus, retbarhet och andning när han föddes. Bm klippte navelsträngen och sprang iväg med honom. Fick senare veta att han inte andades alls, han blev ventilerad med mask och fick ligga i kuvös när han kom tillbaka till mig.

Det tog läkarna 2 minuter att få igång hans andning, men tack och lov gick allt jättebra och vi fick åka hem pigga och krya dagen efter. Idag är han 10 månader och tack och lov är det ju bara jag som lider av minnen från hans dramatiska ankomst till världen Vill alltså säga att det KAN gå bra trots problem vid förlossningen och hoppas verkligen att det löser sig till det bästa för din vän!!! (Och som flera skriver, även om det nu blir så att barnet blivit påverkat och fått men av detta, så är det ju inte säkert att det behöver bli så hemskt ändå...) Kram!

Svar på tråden syrebrist vid förlossning?