Barn med Tics.
Någon mer som har barn med Tics?
När började det? -slutade? Vad gjorde/gör dem?
Själv har jag en son på 5 år. Han har tics "för sig" när han leker något speciellt.
Det nya är att stampa med foten upprepade gånger.
Någon mer som har barn med Tics?
När började det? -slutade? Vad gjorde/gör dem?
Själv har jag en son på 5 år. Han har tics "för sig" när han leker något speciellt.
Det nya är att stampa med foten upprepade gånger.
Min kille gör nåt konstigt strupljud. Sväljer med ljud eller, jag vet inte hur man ska förklara det... Han upprepade sina meningar förra året och dec05-mars i år ung har han slickat på allt... verkar som det är över *hoppas*
ja min son snart 7 år har tics han blinkar konstigt med ögonen när han äter eller ska tala har haft så länge nu men har varierat med åren allt från att han upprepade orden han sa till blinkningar och skakningar med huvudet.. har fått många "råd" och inget hjälpt fröknarna på skolan har kommenterat detta och jag blir förbannad när man väl tagit upp det med dom så på pekas det hela tiden varje föräldrasamtal och det känns så nedlåtande på något vis ... vi har lärt oss att leva med det och väntar nu på att han ska bli äldre för den senaste informationen jag fick var att låta det vara utan att kommentera det... kan var svårt men det är vårat sista allternativ...
håller tummarna att det ger med sig för era barn och mitt =)
Min son har ett funktionshinder som kallas för Tourettes syndrom. Det innebär blan annat tics i olika former.
min son är 8 och har en del tics för sig. han måste bl a beröra allt. sådär med fingertopparna.. marken exempelvis, eller skåpluckor.. bokhyllan.. ja allt.. och direkt efteråt måste han lukta på fingrarna..
och så måste han runda stenar.. och när jag frågar honom om varför, säger han att det är för att han ska slippa göra det sen.
en knepig liten sak, med andra ord
Min dotter som år 9 år, har också Tourettes syndrom. Hon fick tics när hon var ca 2 1/2. Det är bla hostningar, harklingar, hummande, ansiktsryckningar..
Min son (12 år) började göra konstiga strupljud i bilen på väg hem från en fisketur när han var 4,5 år. Ljuden har vatierat mycket genom åren och även varit helt borta i långa perioder men de kommer alltid tillbaks i olika styrka och itensitet. Han säger att han inte får luft när jag ber honom sluta. Hoppas att det kommer att gå över av sig självt för det är verkligen irriterande.
hur kommer man ¨på att sitt barn har tics? vad kan man göra?
Tics är ju rörelser elelr ljud som bara kommer, vi gör ingenting mot vår sons tics. Det ingår i hans funktionshinder. Ofta uppkommer dem när han är i en pressad situation. Det enda vi gör är att strukturera hans tillvaro så gott det går. Då minskar hans tics och även tvånget. Just nu medicnerar han även.
Jenniesmamma: Det var faktiskt på BVC som de "anmärkte" och ville skicka en remiss!
Läkarn på barn sa att 50-60% av alla barn har någon form av tics. Han sa också att det är inget att bry sig om och att det försvinner i tidiga tonåren.
Om jag har förstått det rätt så är väl Tourettes "tvångsmässigt" medans tics inte är det.
Våran son kan "låta bli" på dagis, men oftast blir det mer på kvällen hemma.
Läkarn sa att tics har ingenting med begåvning att göra och "vi" kan ju glädja oss med att dessa barn ofta är väldigt kreativa och "smarta". Kram
lil Klas
Touretten är inget tvångsmässigt. Ticsen bara finns där. Min son däremot har även en Tvångsyndroms diagnos.
lill klas:
Inte för att skrämma dig, men många läkare kan inte ett skit om tics eller TS. På de FLESTA växer det bort, dock inte alla.
Jag gick med dottern i 6 år från läkare till läkare till läkare utan att få hjälp. Trodde jag skulle bli galen! Sen blev vi äntligen tagna på allvar och kom till en expert på TS. Nu äter Felicia medicin och är mycket bättre.
Majsan70 och exiteme: Vad innebär då Tourette och vad är skillnaden mellan det och tics?
Man blir ju lite orolig för läkaren sa att han trodde att det skulle bli mer en tid framöver eftersom det inte brukar börja förrens vid 6-7 års ålder.
Men vad jag kan komma ihåg har min son haft liknande "rörelser" när han leker sedan han var bebis. Hur mycket ska det då bli??
Han gör det endast när han leker själv med en av sina favorit "gubbar", och har annars inga problem att koncentrera sig och vara "still".
Skickar en länk med lite info om Tourettes
sv.wikipedia.org/wiki/Tourettes_syndrom
En länk till..
vg2-red-publik.nocom.net/info/Article.asp
Min åttaåring har tics och har haft sen han var 2 år.Neurologen och psykologen säger att det med 95% sannolikhet är TS,jag är inte förvånad eftersom jag har många av symptomen själv.
Fick kämpa för att få veta vad det kunde vara,det tjatades om att det skulle växa bort och att man inte skulle bry sig så mycket,eftersom barn "kan ha konstiga saker för sig".
Men det har inte vuxit bort på 6 år,däremot ändrat karaktär lite,numera består ticsen mycket av huvud"knyckningar" och fula ord(tyvärr),även läten som inte betyder något särskilt(alltså inga ord).I början var det mest handrörelser och ryckningar i ansiktet.
Nu misstänker vi att treåringen har samma sak eftersom även han är mycket som den äldste var i samma ålder.
Han har kort stubin,är äckelmagad(kan äta få saker,det är svårt att vänja honom vid nya smaker),har låg frustrationströskel,talar för fort och ibland rörigt,men är även specialbegåvad på flera områden,så allt är inte negativt.
Däremot är det svårt och problematiskt med mat.
Lill Klas:TS är en samling symptom,varav tics är ett(som kan vara motoriska eller verbala).