• Anonym (nyförlöst)

Sex och "sextjänster" efter förlossningen

1,5 veckor efter förlossningen och min sambo börjar fråga om jag inte skulle kunna göra honom en "sexuell tjänst", typ tillfredsställa med handen. Mina tankar och känslor är så långt ifrån sådant det bara går, så nu sa jag nej och att vi får se framöver hur det känns.

Hur har ni gjort med sånt?
    När har ni börjat ha sex igen efter förlossningen? Vilken "storts" sex?
    Om han vill långt innan du är redo, hur gör man? Ställa upp eller neka?

• Svar på tråden Sex och "sextjänster" efter förlossningen
  • mamma37

Kan han inte acceptera ett nej vet jag inte vad jag gjort....Han var väl med under förlossningen? Grrrr vad arg jag blir på dessa killar som inte har förståelse utan är stora egoister..... Gör inget du inte går med på så det så... Kram till dig från mig //Maria

• Malwina
    Ställ inte upp på nått som du inte vill!!!
  • LillaLulla

håller med ovanstående!!

• The Man

Du ska givetvis inte "ställa upp" på nåt du inte vill eller klarar av. Känner du inte att du är redo för sexuellt umgänge ännu så får du förklara det för honom på ett pedagogiskt sätt.

Däremot är ju trots allt frågan fri, så var inte för hård mot honom för att han frågar dig så som han gjort. Det visar ju på att han tycker ni har en bra och stark relation där man kan kommunicera om allt uppenbarligen!

• Anonym (M)

Jag tyckte om att tillfredställa min sambo (tror jag gjorde det typ 1-2 dagar efter förlossningen) kändes som om det höll oss ihop på nåt sätt, han tjatade inte det minsta, men jag kände hans behov så att säga när vi låg isoffan på kvällen och sa då att jag väldigt gärna ville, sen har vi haft ett aktivt sexliv sen sonen var 3 veckor
    ( men så räcker det med att han kysser mig så är jag tänd )

• Mia83

Alla är vi olika, en del är sugna på sex dagarna efter förlossningen och andra tar det månader för. Men det är absolut inte ovanligt/onaturligt om du inte känner för att ha sex på ngt sätt öht. Tror att många kvinnor stänger av den sexuella biten den första tiden, vet att jag själv gjorde det. Då är ju frågan hur man ser på att tillfredsställa sin partner.
    För mig var det otänkbart, jag ville inte tänka på ngt som hade med sex att göra öht de första månaderna och det fick min sambo acceptera (om än motvilligt).
    Att få barn är en så otroligt stor omställning för en kvinna, fysiskt och psykiskt, inte minst med alla hormoner som rusar i kroppen efteråt. Mitt råd är att du helt enkelt känner efter om du vill "hjälpa" din sambo eller ej, och om du inte vill det så säger du helt enkelt det till honom. Som nyförlöst ska man väl iaf ha den rätten tycker jag.

• Anonym

7 dagar efterförlossningen runkade jag av min sambo.. innan dess va ingen av oss särskilta intresserade av sex, vi tänkte bara på våran underbara son. sen efter 10 dagar så hade vi samlag för första gången och därefter har vi forsatt som förr.. Nu är det snart 3 månader sen jag födde och vi har ett aktivt sexliv som är lika bra som det va innan förlossningen!

• Anonym (arg)

Aldrig i livet. Då kan han väl dra en handtralla istället. Sex är något man har tillsammans med sin partner när BÅDA VILL. Vill du "hjälpa honom" med detta är det ok. Men känner du att du inte pallar/orkar/fasar för det etc, då skall du säga nej, och han får respektera det. Okänsligt att ens föreslå sån sak.

• Anonym (fru t)

Det här är en fråga som jag har motstridiga känslor inför. Å ena sidan så ska man inte tvinga sig till något som man inte vill, men å andra sidan så tror jag att förhållandet på sikt vinner på att man håller i gång det sexuella tillsammans på något sätt. Och kommer man inte igång med sexet så är risken att man skjuter upp det längre och längre tid. Studier har visat att det som mannen upplever som ett av de mest negativa aspekterna med att få barn är just den brist på sex som ofta uppstår. Risken är att mannen inte vill ha fler barn längre fram om han upplever sig alltför avvisad pga barnets födelse.

• Anonym (trogen)

Ibland får man faktiskt kompromissa. Förstår att det inte känns kul att ens partner bara häver ur sig en sådan fråga. Men bara för att man blivit föräldrar så slutar man inte vara man och hustru. Det största man kan göra för sitt barn är att hålla liv i sin relation.
    Diskutera er fram till ett sätt att hålla liv i ert samliv som båda kan gå med på. annars är sannolikheten stor att han vänder sig någon annanstans för precis som ditt barn behöver närhet och ömhet så behöver ens partner det oxå. Få veta att den är behövd och älskad.
    tänkefter varför du känner som du gör? Får du ingen avlastning hemma så be honom ställa upp och hjälpa till med hushålls bestyren och bebisen så du får vila ut och kanske den vägen återfår lite av lusten. sex handlar om andra saker än att avla barn....

• Anonym (nyförlöst)

Ja, det är verkligen ingen enkel fråga. Jag tror vi får börja i änden ömhet och närhet och kyssar och sådant, så får vi se om vi snart är "på banan" igen. Jag sprack en hel del under förlossningen så något sex "med mig" är inte att tänka på under en period framöver. Vi får se var det leder.
    Tack för svaren!

• The Man

Till TS:

Jag antar att du egentligen menar "Något VANLIGT VAGINALT SAMLAG är inte att tänka på under en period framöver"

Skulle DU plötsligt känna behov av sexuellt umgänge med din man så ska ju inte det faktum att du spruckit och blivit sydd behöva innebära total avhållsamhet!!! Det finns fler sätt.....

• silhuett

Ibland känner jag INTE för sex på nått sätt, och då brukar jag neka min man det (även om det bara gäller att runka av honom ).
    Men ibland kan jag ändå känna lust till att tillfredsställa honom, fastän jag inte själv är det minsta kåt.

Så det beror på vilket humör jag är på.

• silhuett

Och ibland - men väldigt sällan - känner jag ju även lust till att själv få njuta

Men ärligt talat föredrar jag att ge en avsugning i utbyte mot en massage *fniss*

• HelleD

Jag har tre barn, alla födda vaginal. Första gången rejält sydd efter klipp, andra lindrigt sydd, tredje med.
    Vi har dock kommit i gång med sex- samlag tidigt ändå...

Men nu till Saken- Frågan!
    Jag har självklart tillfredställt min man innan det att vi kunnat ha samlag!
    Varför inte? Jag gillar att kunna ge honom njutning, även om jag själv inte kan få där nere!

Både gett honom Oralt- brukar ha det annars med, och med handen- runkat av.

• apmor

Jag haller med fru t och ni andra sista som skrivit. Själklart ska man inte göra saker som skulle fa en att ma illa, men ni är ju gifta och jag skulle inte riktigt se det som en tjänst! (det later lite som prostitution när du skriver sa där i rubriken!) Försök att tänka dig tanken och sätta dig in i hans situation, och det kanske gar.

Tänk vad det är kul att göra varandra glada, det här är ju vad han längtar efter. Det kanske finns nagot som du längtar efter, massage, en lyxig middag eller vad som helst. Det handlar mycket om ego och känna sig attraktiv, sa om det gar tycker jag att du ska försöka. Det finns ganska manga inlägg här om personer som inte haft sex pa ett ar eller mer, och da är det nog ganska manga fler problem att "komma över" Lycka till!

Svar på tråden Sex och "sextjänster" efter förlossningen