Vad kan man göra med avocado?
Jag har fått en massa avocados, ca 10 JÄTTEstora, och man kan ju bara stå ut med so so much guacamole. Vad kan man göra för annat smarrigt med dem?
Jag har fått en massa avocados, ca 10 JÄTTEstora, och man kan ju bara stå ut med so so much guacamole. Vad kan man göra för annat smarrigt med dem?
Jag brukar göra jättegott att ha på rostad macka, tar en halv tomat, en avocado o lite lök. Hackar tomaten i rätt små bitar, mosar avocadon o har i lite hackad lök och svartpeppar. Rör ihop allt o har på toast. Jättegott!
Förresten, vad avundsjuk jag blir! Finns bara dååliga avocados i sverige nu, iaf här i gbg.. Små och dyra. 7.90 st i vår affär.
Jag gillar att ha kyckling och avocado och senap på ett gott foccaia bröd och den grilla det. Fast jag gillar att bara använda avocado istället för smör på vilken macka som helst. Och bara avocado bitar i sallad är gott oxå.
avacado och röktskinka..mmm..gott som mellanmål
7.90? Här kostar de 10 kronor och är jättefula!
Pallas, det är underbart med sallad på fast avocado, finhackad rödlök och tomater. Ringla över olivolja och krydda med salt och massor av grovmalen svartpeppar!
Jag gjorde en jättegod avocadosoppa för ett tag sedan!
Vet dock inte om jag har kvar receptet...
Kräftsallad med avocado
4 Portioner
32 ea Kräftstjärtar
3 ea Mogna plommontomater; eller ;4 vanliga
2 ea Schalottenlökar
1 ea Avocado
120 g Blandade groddar
2 tb Hackad körvel
Vinägrett
2 tb Vitvinsvinäger
1 ts Socker Salt, peppar
3 tb Olivolja
Blanchera tomaterna, kärna ur och skär i småt bitar. Skala schalottenlöken och skär den i små bitar. Skala, halvera och kärna ur avocadon. Skär fruktköttet i bitar. Gör en vinägrett och blanda den med groddarna så att de marineras. Blanda till sist ner kräftstjärtarna och den hackade körveln. Garnera gärna med en kvist hel körvel.
Gratinerad avocado
4 Portioner
4 Mogna avocado
4 sl Bayonneskinka
1 ct Bearnaisesås Lite mjölk och margarin Riven ost - t ex Grevé
Skär ett lock, så underdelen som skall fyllas blir större. Lossa fruktköttet och skär i bitar. Späd såspulvret med mjölk och lite smör och blanda i strimlad skinka och avocadoköttet. Fördela blandningen i
den 4 större skalhalvorna. Ställ dem t ex på folie på ett ugnsgaller och täck med rikligt med ost. Gratinera i 250 grader c:a 15 minuter
Sallad på avocado, tomat & svarta linser (8 portioner) Recept av Jeanette Karlsson
6 tomater
250 g små svarta linser
1.5) tsk salt
2 citroner
2 msk persilja
1.5 msk olivolja
1 stor eller 2 små avocado
Koka linserna ca 15 -20 minuter
Tärna avocadon och tomaterna
Blanda linser, salt och persilja
Pressa saften ur citronerna och häll oljan över salladen
Blanda och servera.
Mango o avokadosallad
2 avocado, 2 mogna mango, 2 msk olivolja, 1 lime, salt, nymalen svartpeppar, ½ röd lök, vattenkrasse
Gör så här: Skala, kärna ur o skiva avocado o mango. Blanda nypressad saft av lime, olivolja, salt o nymalen svartpeppar o häll över skivorna. Skär löken i skivor. Garnera m lökringar o vattenkrasse.
Avocado- & pepparrotsspread i pitabröd (2 portioner)
Det här behöver du:
1 stor eller 2 små avokado
½ msk citronsaft
2 msk Crème Fraiche
1 msk riven färsk pepparrot eller från tub
salt och svartpeppar
2 st pitabröd
4 skivor rostbiff
4-6 blad sallad eller finskuren isbergssallad
1 tomat
Så här gör du:
Mosa avokado med citronsaften och rör ihop med Crème Fraiche, pepparrot och salt/peppar. Rosta pitabrödet i ugn eller i brödrost. Fyll brödet med avokadospread, rostbiff, sallad och skivad tomat. Spreaden passar också som sås till grillat kött eller som dipp.
Avocado och baconröra
1 pkt bacon
1 avokado
1 msk pressad citron
2 dl cremé fraiche
svartpeppar
salt
Gör så här
Stek baconskivorna i mindre bitar och låt dem rinna av på hushållspapper. Skala avokadon och skär den i små bitar. Blanda med de övriga ingredienserna och servera till minibaguetter.
Lätt pastarätt med avocado
Inlagd av: Orrhult Inlagd: 2004-12-29
Ingredienser
1 avocado
2 tomater
1 burk créme fraische (gärna smaksatt)
färska örter (t.ex. basilika, timjan, persilja)
Tillagning
Hacka tomater och avocado i tärningar. Blanda ner crème fraischen och örter.
Servera med nykokt pasta.
Avocadosoppa för 2
2 mycket mogna avocados
knappt 1 dl hackad spenat
1 vitlöksklyfta
1dl grädde
1 dl mjölk
3 dl vatten
1 tärning grönsaksbuljong
salt
peppar
Tillagning
Öppna, avkärna och gröp ur avokadon. Släng kärnan och skalet. Lägg gröpet i en mixer tillsammans med vitlöksklyftan, spenaten och grädden. Mixa på högsta effekt i några sekunder. Jämna med mjölken tills du fått en slät kräm.
Koka under tiden upp vattnet med buljongtärningen. Buljongen blandas med avokadokrämen och allt kokas sedan upp tills det fått en lite såsig konsistens.
Salta och peppra efter smak
Å vad mycket gott, tack ska ni ha!
Ha i salladen eller som extra grönsak på tallriken. Soppa på avocado är jätte gott.