• Rebekka

snabb puls nästan hela tiden!!!! *orolig*

Jag har haft attacker med snabb puls till och från ända sedan v.14 ungefär och det här blir bara värre och känns oftare och oftare och är rätt så obehagligt. Jag får ibland även en känsla av andfåddhet i samband med detta. Ibland ligger pulsen normalt men sen rusar den upp till 100 - 110 för att lugna sig helt plötsligt någon timma senare. Mina järnvärden är bra och även mina ämnesomsättningvärden är tagna och är normala. Nu måste jag vända mig till OM-mottagningen i Göteborg men har inte kunnat få ta tag i dem idag, får ringa i morgon.
    Har någon annan haft liknande besvär? Vad berodde det på i så fall?

*hmmmm* känner mig lite smått orolig.
    Är nu i v.22

• Svar på tråden snabb puls nästan hela tiden!!!! *orolig*
  • drakon

Det är normalt att ha högre puls när man är gravid. Dessutom ska ju kroppen pumpa runt mer blod än i vanliga fall så det är precis som det ska. Även ens vilopuls är högre än i vanliga fall.

• marisen

Jag har haft jättehög vilopuls hela graviditeten och även varit väldigt andfådd. Du behöver inte oroa dig, det är helt normalt!
    Kram Maria i v27

• Rebekka

Det är min bm tycker att jag ska kontakta akutmottagningen på östra sjukhuset för att ta upp det med dem. Jag har varit gravid två gånger tidigare och aldrig mått så här och enligt bm så låter detta inte normalt. *suck*

• kias

Hej!
    Jag har en puls på 114, men min bm säger att de e normalt för gravida ocha tt de förklarar att man blir snabbt andfådd och ndas tungt och inte orkar lika mycket. Men de e einget att oroa sig för. Jag e i v 21 nu.

• Rebekka

tack för era svar, känner mig lite lugnare nu. Men ska ringa i morgon bitti och tala med den där mottagningen i alla fall.
    kram

• Fru B

Jag hade hög puls och oregelbunda hjärtslag i början av graviditeten. Det kändes jätteobehagligt och skrämmande. Bm sade att jag skulle tala med läkare så jag ringde min husläkare och fick göra ett EKG. Allt var bra och de extra hjärtslagen kunde bero på den ökade blodmängden, men det är tydligen rätt vanligt med oregelbunda hjärtslag även om man inte är gravid.

Rådet jag fick angående hög puls var att om den översteg 120 (i vila)skulle jag åka in akut. Annars kan man ha hög puls ibland men den skall gå ner när man vilar. Om den fortsätter att rusa, och inte går ner och ligger över 120, tycker jag att du skall ringa till akuten om inte annat.

• Rebekka

Nu har jag talat med den där mottagningen och de ville att jag till en början skulle få tid hos läkaren på barnmorskemottagninen så nu ska jag få det. De tyckte oxå att om jag känner att pulsen blir ännu snabbare eller om jag mår sämre så ska jag komma in akut.

• SandraJ

Lät inte speciellt högt i mina öron... Min vilopuls för 6 år sedan låg på 134 plus att det högg i bröstet på mig och så kändes det som nån hade satt ett spännband om bröstet på mig och drog åt. Efter två år med Inderal låg den på 90.

Var inne i v27 på förlossningen , jag hade nästan svimmat på väg till dagis med min dotter. Fick göra ett EKG och så fick jag inderal utskrivet igen. Min vilopuls låg då på 120.
    Det är normalt att pulsen går upp när man är gravid, blodmängden ökar ju med nästan en liter.
    Är du orolig så prata med din BM. Men så länge det inte hugger eller att det slår så fort så hjärtat pumpar tomt så du svimmar är det nog ingen fara.

• Rebekka

Det är säkert ingen fara men det måste kontrolleras enligt min bm eftersom pulsen är inte konstant hög utan pendlar mellan att vara normal i vila till att vara runt 110 i vila. Så nu har jag fått akuttid till Dr ikväll. Dessutom så äter jag Levaxin och då är det extra viktigt att allting är bra. Men tack för alla råd, jag oroar mig säkert i onödan det är bara det att detta är ny erfarenhet för mig.
    kram på er

Svar på tråden snabb puls nästan hela tiden!!!! *orolig*